Saturday, November 30, 2013

PAS berada di dalam ilusi?



Adakah PAS sebagai sebuah parti yang mendakwa membawa panji perjuangan Islam, sedang mengalami ilusi? Atau lebih teruk sedang mengalami kepincangan?

Jika dikaji dari suatu sudut, PAS kelihatan cenderung hanya kepada pihak yang mempunyai persamaan dengan mereka. Persamaan yang meliputi perjuangan, ideologi, dan sebagainya.

Ini kerana secara semulajadi, kebanyakkan manusia akan cenderung menyukai atau selesa bersama manusia lain yang mempunyai persamaan pemikiran. Maka tidak hairanlah situasi ini dicerminkan oleh kewujudan gugusan kumpulan-kumpulan manusia yang berkongsi minat yang sama.

Walaupun perkara ini sememangnya masuk akal, di bawah pengaruh separa sedar mereka mula memulaukan atau mengabaikan apa jua perkara dan idea yang menyerlahkan ancaman kepada pemikiran mereka.

Ini kerana mereka hanya mengelilingi dan ingin dikelilingi pihak atau pemikiran yang mengesahkan idea dan kepercayaan mereka sahaja.

Suatu situasi yang disebut sebagai ilusi frekuensi (frequency illusion) adalah amat hampir dengan situasi yang dihadapi oleh PAS. Situasi ini menerangkan apabila otak manusia hanya mencari atau mengesan maklumat yang berkaitan dengan pemikiran sendiri.

Sebagai contoh, seseorang yang membeli sebuah kereta baru dengan jenama tertentu. Maka dia akan mendapati berlaku peningkatan jumlah kereta yang sama disekelilingnya. Ini kerana otaknya obses dengan kereta itu dan hanya mengesan sejenis objek itu sahaja.

Namun, situasi ini bersifat pasif dan tidak aktif. Berbanding PAS yang sememangnya aktif mendekati dan mencari keseragaman pemikiran dan idea untuk mengesahkan dogma yang sedia dianuti.

Berdasarkan sebuah kajian di Ohio State University pada tahun 2009, manusia menghabiskan 36% lebih masa untuk membaca sesuatu yang sejajar dengan pendapat dan pemikiran mereka.

Situasi inilah yang lebih tepat menerangkan keadaan PAS, iaitu confirmation bias. David McRaney, penulis You Are Now Less Dumb menulis bahawa situasi ini adalah satu lapisan yang membolehkan kita melihat realiti yang hanya sepadan dengan idea dan pemikiran sendiri.

Lalu lapisan inilah yang akan membutakan mata dan juga hati daripada menilai sesuatu tanpa prejudis hanya kerana ianya tidak seragam dengan jangkaan sendiri. Masalahnya bukan sekadar penilaian, tetapi apabila situasi ini mula memesongkan usaha aktif pencarian fakta yang benar.

Suatu pemesongan yang tidak hanya pada penilaian fakta, tetapi pada usaha pencarian fakta yang telah terpesong halatuju niatnya.

Contohnya, carian kata kunci semudah “Biodata Anwar Ibrahim” di Google akan bertukar kepada seteruk “Video lucah Anwar Ibrahim” akan digunakan hanya untuk memuaskan pencarian fakta yang seragam dan sejajar dengan pandangan sendiri.

Kita akan cuba mencari sesuatu mengikut pandangan kita dan secara sepada sedar mengabaikan apa jua yang terdapat di permukaan yang sebaliknya.

Kepada pembaca yang membaca tanpa terselit confirmation bias, mereka tidak perlu melalui dilema menolak kebenaran fakta kerana ianya tidak sejajar dengan dogma mereka. Maka mereka akan dapat melihat dengan terang bahawa confirmation bias tidak hanya berlaku di dalam PAS.

Situasi ini berlaku di semua peringkat masyarakat tanpa mengira umur, bangsa dan jantina. Usahkan PAS, parti lain juga menghidapi penyakit yang sama. Ianya berlaku kepada siapa jua yang punyai minda. Tetapi tidak semua orang menyedarinya.

Jelas di sini PAS hanya kata ganti nama untuk melambangkan parti politik di Malaysia. Tiada bezanya jika nama PAS di dalam artikel ini tukar kepada nama parti lain. Kerana di akhirnya tiada bezanya.

Sudah sampai masanya rakyat melihat sesuatu di luar kotak kepartian. Oleh itu apabila satu masa nanti anda disajikan dengan “fakta” dan “idea” dari mana-mana parti. Anda tidak perlukan walau satu saat untuk terus mengiyakannya tanpa dikaji dahulu.

Rujukan

  • Confirmation bias: A ubiquitous phenomenon in many guises. Review of General Psychology 2(2), 175–220. Owad, T. (2006, January 4).
  • Snyder, M., & Cantor, N. (1998). Understanding personality and social behavior: A functionalist strategy. In D. T. Gilbert, S. T. Fiske, & G. Lindzey (Eds.). The handbook of social psychology: Vol. 1. (4th ed., pp. 635–679). Boston: McGraw-Hill.
  • Confirmation Bias. Diambil dari http://youarenotsosmart.com/2010/06/23/confirmation-bias/. David McRaney. (2013). You Are Not So Smart: A Celebration of Self Delusion.

2 comments:

  1. salam
    bila PAS itu Islam maka sama juga UMNO itu Melayu ....tetapi melayu yang dibela adalah segelintir warlord ....dan daysyatnya UMNO juga menghalalkan segala apa apa pun untuk protect its own spesis ....
    Rasuah adalah evil yang akan hancurkan tamaddun so please UMNO berhenti lah menghalalkan rasuah....please ....please untuk anak anak bangsa serta cucu cicit.

    ReplyDelete