Tuesday, December 10, 2013

Kolej Islam Sains dan Teknologi (KIST) gagal bayar gaji kakitangan


Berikut adalah satu lagi kes yang hampir sama dialami oleh staf IHSB. Tidak mengejutkan apabila terdapat beberapa perenggan di dalam penulisan ini saling tidak tumpah dengan post Kolej Universiti Insaniah vs INSANIAH Holding Sdn. Bhd.

Kolej terbabit adalah Kolej Islam Sains dan Teknologi yang seratus peratus sebuah IPTS yang bukan di bawah pentadbiran kerajaan. Selain dari masalah gaji kakitangan, terdapat banyak lagi masalah yang berkaitan pelajar dan kemudahan di kolej terbabit.

Diharap mereka-mereka yang teraniaya ini mendapat pembelaan sepatutnya. Situasi malang ini tidak sepatutnya berlaku di dalam sebuah organisasi Islam. 

Ikuti luahan mereka:

PENSYARAH DAN PELAJAR KIST TERANIAYA

Kolej Islam Sains dan Teknologi (KIST) yang induknya berada di mukim telong, Bachok Kelantan merupakan kolej swasta kejururawatan dan sains kesihatan yang terbesar di pantai timur, dibelakang KIST ialah presidennya Muhd Zamly Abdullah, 45 , anak kelahiran kemaman yang tiada kelulusan tinggi dengan sekadar lulusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dibantu oleh isterinya Noraihan Che Ali, 44, Ketua Pegawai Operasi (COO), adiknya Noor Haslina Abdullah, 42, Pegawai Eksekutif (CEO) , adik Iparnya Mohd Zaidi Yusof (CEO terengganu) bersama isterinya Nor Maiza Abdullah (COO Terengganu) dan Mohd Abdullah sebagai pengurus sumber manusia.

Syarikat swasta yang berorientasikan perniagaan keluarga ini baru sahaja memasuki lapan tahun penubuhannya semakin merudum prestasi dan bertambah imej buruknya. Masalah demi masalah berlaku, masalah yang ada tetap tidak dapat diselesaikan malah makin bertambah hari ke hari. Terlalu banyak yang perlu diperbaiki dari segi kelewatan pembayaran gaji kakitangan, tunggakan gaji pensyarah locum dan pengajar praktikal (LP), Tunggakan bil api dan bil air, tunggakan pembayaran rumah sewa pelajar, tunggakan pembayaran elaun pelajar, kualiti tenaga pengajar, kelayakan dan berpengalaman, bilangan tenaga pengajar, kemudahan pengajian, prasarana , bilik kuliah, tandas, kualiti pengurusan, bilangan staf, kualiti staf, portal kolej, kualiti sukan, bilangan sukan, prasarana sukan, kos sukan, kejayaan sukan, penyertaan sukan, aktif sukan, kualiti makmal, makmal sains, makmal multimedia, makmal komputer, makmal ujikaji, makmal persidangan, kualiti perpustakaan, bilangan buku, bilangan bahan bacaan, kemudahan penginapan, kemudahan kedai, kemudahan dan aset tetap KIST.

Antara masalah prasarana contohnya boleh dilihat apabila bangunan pentadbiran dan bilik kuliah yang sudah siap terbengkalai sudah hampir 3 tahun disebabkan tiada kelulusan CF terbiar begitu sahaja tanpa manfaat dan merugikan.

Pensyarah Dan Staff Tidak Dibayar Gaji Hampir 4 Bulan

Presiden sepatutnya lebih prihatin dan mengambil tindakan segera untuk menyelesai tunggakan gaji yang memasuki bulan keempat. Kesal dengan tindakan majikan KIST yang sehingga sekarang gagal menyelesaikan tunggakan empat bulan gaji kepada hampir 600 kakitangannya. Ini merupakan satu penderaan kepada mereka, yang mana kebanyakkan mereka terpaksa berhadapan dengan tunggakan hutang, apatah lagi pada Hari Raya Aidilitri dan Hari Raya Aidil adha lepas mereka menyambut dalam keadaan kewangan yang tidak mencukupi, tidak dibayar gaji, kakitangan juga menghadapi masalah status gantung tidak bertali.

Kami berdepan dengan situasi yang mudah digambarkan sebagai “Constructive Dismissal”. Di mana majikan gagal membayar gaji dan gagal memberi penjelasan tentang status penjawatan kami. Keadaan ini membawa tekanan kepada kakitangan dan membuatkan ramai yang ingin meletakkan jawatan.

Masalah kelewatan pembayaran gaji sudah berlaku pada tahun 2011 lagi. Pembayaran gaji dibuat secara tidak menentu, bahkan setiap bulan terlewat, sama ada sengaja dilewatkan atau pentadbiran buat-buat lupa bahawa kakitangan KIST perlu dibayar gaji mendera hampir 600 orang kakitangan yang terpaksa berdepan dengan kesulitan kerana tidak mendapat gaji.

Tahun 2013 masalah kelewatan gaji yang paling teruk dialami oleh kakitangan tertunggak hampir 4 bulan dari bulan Ogos 2013 sehingga November 2013 kami masih belum mendapat hak kami. Untuk pengetahuan semua, selama mana kakitangan tidak dibayar gaji, telah beberapa kali dijalankan usaha untuk menyelesaikan masalah ini.

Kakitangan yang terlibat telah membuat beberapa aduan kepada Pejabat Buruh dan ada dari kalangan kami yang cuba membawa isu ini kepada pengetahuan YAB Menteri Besar, PTPTN, KPT, KWSP, dan Sultan Terengganu dengan harapan ia akan mendapat perhatian sepatutnya.

Kami sebagai kakitangan kolej cuba bersikap seberapa neutral mungkin dalam mengharungi masalah ini. Walaupun begitu, kami turut kesal apabila melihat kewujudan pengaruh politik tidak sihat sehingga menyebabkan berlakunya penindasan dan penganiayaan yang tidak sepatutnya berlaku di dalam sebuah organisasi Islam seperti ini.

Kami merasa cukup terkilan, ingin kami jelaskan di sini, sebahagian besar daripada kakitangan yang teraniaya ini bukanlah mereka-mereka yang mempunyai kuasa untuk membuat keputusan penting yang bakal menentukan halatuju syarikat. Sebaliknya, majoriti dari kami adalah diamanahkan dengan tugas-tugas harian separa professional dan sokongan.

Majoriti dari kami ditawarkan kadar gaji yang rendah berbanding mereka yang berjawatan tinggi. Contohnya, gaji kasar pensyarah pengajian umum hanyalah RM 1000.00 dan elaun RM500.00 sebelum ditolak Sosco dan KWSP. Berdasarkan bidang tugas urus tadbir pejabat, penyelenggaraan, sistem maklumat dan pendidikan, gaji kami sememangnya tidak tinggi dan kini kami dihimpit masalah kewangan yang memeritkan.

Kami juga mengalami Tunggakan KWSP yang sangat besar jumlahnya sedangkan gaji dipotong setiap bulan, tunggakan bayaran kepada SOCSO meskipun potongan gaji dibuat setiap bulan, ramai menyatakan HUTANG KIST menjejaskan operasi KIST.

Gaji dan hutang KIST tidak mampu mengatasi ASET KIST.
Maka staf KIST yang ditunjangi hampir 500 tenaga akademik dan 100 tenaga pengurusan akan dikurangkan menyusut hampir 40-50% jumlah yang ada demi mengurangkan kos-kos perbelanjaan dan hutang yang dialami oleh pihak KIST yang sangat banyak.

Graduan KIST sukar mendapat kerja
Daya saing pasaran kerja yang cukup tinggi. Rata-rata majikan meragui krebiliti KIST sebagai institusi pgajian swasta. Kebanyakan Graduan KIST terpaksa bersaing dengan banyak kolej swasta dan pengajian awam yang lain, graduan KIST terpaksa melalui alam graduasi yang mencabar dengan keadaan kadar pengangguran yang tinggi di negara ini.

Pelajar KIST dianiaya
Sungguh, kami berasa sangat kasihan kepada pelajar KIST kerana (menahan) lapar kerana sangat sukar mendapat sumber makanan di kolej. Hanya ada sebuah sahaja kafe kolej yang hanya beroperasi bermula jam 8 pagi hingga 3 petang, kebanyakan pelajar tidak sempat membeli makanan kerana mempunyai jadual yang padat. Kedai serbaneka yang ada yang dimiliki oleh KIST holding kewujudannya tidak memberi manfaat pada pelajar kerana tiada barang-barang makanan yang dijual disebabkan rekod imej buruk hutang tertunggak yang tinggi, pembekal tidak mahu membekal stok makanan melainkan KIST holding membayar kesemua hutang tertunggaknya.

Dengan pinjaman PTPTN yang tinggi untuk satu kos pengajian sebanyak RM 45 000.00, pelajar KIST bakal diisytihar muflis selepas graduasi. Pihak pentadbiran hanya memberi RM200 sebulan elaun wang saku di dalam bentuk kad wang (E-purse) hanya boleh digunakan di dalam kolej yang diambil dari pinjaman PTPTN pelajar dan hanya diberikan kepada pelajar cemerlang yang mendapat pointer atas 3.5, kasihan kepada pelajar yang keluarganya berpendapatan rendah yang sudahlah berhutang pengajian dan terpaksa mengikat perut kerana perbelanjaan kos makanan perlu ditanggung sendiri.

Sekarang pelajar-pelajar menghadapi masalah kekurangan tenaga pengajar kerana sudah ramai pensyarah yang sudah mula berhenti, jadi, banyak subjek yang tidak diajar kerana ketiadaan tenaga pengajar. Pensyarah yang sedia ada dibebani pula dengan jam kredit mengajar yang sangat tinggi dan ini menambah stress juga bebanan kerja. Terlalu banyak yang ingin ditulis berkenaan KIST, hanya sedikit perkongsian dari kami hanya untuk mengharapkan bantuan dan perhatian dari media agar hak kami terbela. Mengharapkan kesengsaran kami berakhir secepat mungkin.

Yang benar,
PENSYARAH & PELAJAR KIST YANG TERANIAYA


229 comments:

  1. Eh? Ni KIST cawangan mana, or semua KIST? Saya ada ramai kenalan jadi staf di sana...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sape kenalan tu?

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Aku bukan apa...aq da buat group anti kist management tahun 2010..kerana kist mmg penipu.. Putar belit..sedangkan bos dia jika ingin dijumpa, sentiasa tiada konon nya ke New York... New York setiap minggu ke? Tapi tgk2 esok sudah dtg kolej... Facility mmg menyusahkan pelajar.. Even aq dah grad, tp tempias kist mmg ada sehingga aq susah dapat kerja.. Ini mmg malang buat pelajar kist..Pelajar kist intake 2012 - sekarang sudah menikmati pegurangan pembiayaan pelajaan RM 45k..manakala aq dulu rm 60k.. dengan imbuhan PTPTN lagi..mcm mana aq nk survive.. Pihak kist mmg penipu..apa yang ditulis diatas ni mmg semuanya benar dan tiada yang benar selain yang benar ditulis...THX

      Delete
  2. Saya ingin mencabar tuan supaya mengeluarkan artikel kebaikan KIST selepas pembayaran hutang dan krisis kewangan ini selesai.

    Kejatuhan Ekonomi sebuah perniagaan adalah perkara biasa, dan mengembalikan kegemilangan adalah tanggungjawab kakitangan yang masih bernauh di bawah KIST Group Holdings Sdn. Bhd.

    Sepanjang 8 tahun KIST beroperasi, Ini adalah kali pertama gelombang krisis kewangan, dan 1 pon aset KIST tidak tergadai kerana kemiskininan atau kepapaan yang Tuan Labelkan.

    Dan saya mohon Tuan Hentikan sahaja Laman Web Tuan berhubung artikel ini, kerana tindakan susulan sedang di ambil sehingga ke peringkat SKMM..
    :)

    Ya, KIST bukan badan idola Tuan, tapi KIST satu-satunya bumiputera Islam yang bertarung dalam kancah akademik Negara.

    Apa JASA tuan pada negara sehingga tuan berkata seolah-oleh tuan pernah memberi makan 1000 kakitangan dan seolah-olah tuan pernah memberi pendidikan kepada 5000 graduan dalam negara kita?

    Hebat sangat kah En Taufiking.com? Berapa kolej Tuan ada? Staff tuan dapat gaji tepat pada masanya Kah?

    Apa sumbangan tuan selepas menghentam KIST Group Holdings? Bantu pelajar-pelajarnya dapatkan kerja? Bantu staff yang kesempitan hidup dapatkan kerja baru? Atau tuan hanya mencemuh semata-mata kerana dendam?

    Apa sumbangan tuan pada pembangunan akademik Kolej Islam? Tuan yang buat silibus kah? Tuan yang bentangkan kertas kerja pada Kementerian kah? Atau duit tuan yang dipotong untuk bayar staff kerja lebih masa?

    Tuan tidak perlu sebarkan artikel yang kurang tepat isinya. Pada hemah saya, marah cukuplah bertempat dan tidak perlu menjadi hero seolah-olah pendapat tuan sahaja yang betul. Berani sangat, jumpa Pihak pengurusan sendiri. Bincang, tanya.

    Tuan tidak tulis 1 pon kebaikan Tuan Presiden yang banyak membantu sekolah-sekolah Pondok dalam Malaysia, Membantu beban kewangan staff yang kesempitan duit kerana memerlukan rawatan. Memberi (gaji) kepada 1000 orang pegawai dan staff sokongan sejak 10 tahun tanpa gagal.

    Ini ialah Badan Swasta. Bukan Kerajaan.
    KIST berdiri di atas kaki sendiri sejak awal penubuhan sehingga sekarang.
    Tuan pernah dengar Bank menindas KIST?
    Tuan pernah dengar KIST makan Rasuah?
    Tuan pernah dengar Lembaga Pengurusan melabur dalam bidang Perjudian? Arak?

    Jika kerana NILA setitik, tuan nak bakar kelambu, kerana rosak susu sebelanga tuan nak salahkan nyamuk.

    Tuan tidak sebut pula pada tahun ini, Tuan Presiden pernah memohon maaf secara terbuka kerana berlaku financial problem. Orang nombor 1 mencemar duli memohon maaf secara terbuka. tetiba Allah uji lagi..

    Soal nya adakah tuan mampu untuk memohon maaf hanya kepada Tuan Presiden seorang?

    Usah tuding jari pada orang. Muhasabah dan berulkan diri.

    Sekian,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Kenyataan ini bukan dibuat oleh saya. Ianya berdasarkan sumber yang diberi. Saya hanya sebarkan atas kapasiti seorang manusia yang prihatin. Supaya masalah ini dapat diselesaikan.

      Saya sedia beri kerjasama jika terdapat maklumat tidak tepat. Malah atas kapsiti sendiri, saya tidak nafikan apa yang tuan sebutkan.

      Saya harap tuan boleh rujuk sumber yang telah saya sediakan sejak dari awal lagi. Marilah kita sama-sama bermuhasabah. Semoga tuhan berkati usaha tuan dan dipermudahkan urusan.

      Delete
    2. bdoh org tua br jmpa internet
      x reti bca @ memang buta?

      Delete
    3. bilonya Presiden nie royak mohon maaf?? mace x caye jo.. brapo lamo kijo kt kist sebelm nie xpenah rasonya presiden nie nak royak mae trbuko2.buke je royak mae, nak gecek pele2 pun suse, hok meninggi jong ja slalu tubik kat mulut presiden nie..

      Delete
    4. Harap kakitangan cuba berbincang dgn presiden syarikat selagi mana boleh berbincang.

      Delete
    5. Nk brbncg mcm mna?..ceo klej sndri pn slalu lrikn dri ble stdnt g cri kt klej..ni kn plak nk g jmpe presiden..lg la x di lyn

      Delete
    6. kalau btl kami salah ttng artikel nie..ok kami akan mimtak maaf tapi kalau kami berada di pihak benar..bawak2 lah bertaubat...

      Delete
    7. kenapa kist susah sangat nak bayar elaun pelajar. kenapa kena pakai e-purse dan melalui pointer. pelajar2 kist bukan semua yang dulunya dari MRSM, SBP atau KLUSTER mereka kebanyakkannya dari kelas sastera yang tidak pernah ambil subjek seperti fizik, kimia dan biologi, tetapi jika pointer sekadar 2.9 kenapa tidak bagi. mak ayah dekat kampung susah cari duit. nak menanggung bukan 1,2 mulut nak suap. kenapa beri dalam bentuk e-purse dan kenapa suka pindahkan pelajar ke kolej setiap 4,5 bulan sekali. kami semua terpaksa berlapar sebab tak nak menyusahkan ibubapa yang terpaksa menggadai tanah, emas dan rumah. perut tua kenyang tapi perut kami lapar. segeralah membayar hutang2 yang tertunggak, jika ajal dah datang roh tergantung selagi hutang ada di sekeliling pinggang. take note.....

      Delete
    8. Ceh!tulis panjang2 bekap KIST dia pun pakai profil anonymous.abah dia!beria sangat bekap tu dia CEO kot.toksah jual agama la lanjioooo!

      Delete
    9. bagi saya. ukur baju di badan sendiri. KIST dan anak2 syarikat KIST, kalau anda tidak mampu utk uruskan 1 cabang business anda, jgn gatal tanggan bukak byk cawangan dan byk cabang pniagaan. uruskan y perlu. bila dah betul2 kukuh baru pg step y lain. saya penah praktikal dibawah anak syarikat kist. dan smpai skunk mereka hutang elaun intern dgn saya dan berbelas student intern y lain. smpai ad student intern kene buat keje lain utk tanggung kos hidup..so jumpe di akhirat

      Delete
    10. kenapa anda bongkak? mencabar utk senaraikan kbaikan KIST ?? utk siapa? jgn tuding jari pda kist? then siapa perlu btanggugjawab dgn staff y lebih 10000 orang tu kononnya?? orang nombor 1 mencemar duli memohon maaf? so nak ckp ap nie? orang "nombor 1 kau tu" memag tak boleh mohon maaf ke? dia sapa ?

      Delete
    11. ak menyesal stdy kt kist dlu.da la yuran mahal.kebajikan pelajar dibiarkn.pengurusan kist cm bangang.

      Delete
    12. Kenape Nak org keluarkan artikel kebaikan KIST plk... apa hal... bangang ke ape?
      mu tu patut cermin diri sendiri, berape byk mu buat jahat ke org.. base bodo sombong..
      saudara taufik naaim lu di landasan yg tepat lg benar....

      Delete
  3. saya datang dari facebook
    saya baca cerita ni dari sana
    pendapat saya mungkin KIST benar-benar mengalami masalah kewangan
    maka masalah ini turut terpalit kepada para kakitangan dan pelajar
    maka sememangnya masalah ini adalah tanggungjawab pentadbiran KIST

    tak perlu susah-susah tunding jari kepada orang lain
    tak perlu juga komen dengan emosi, pemilik laman ini dapat berita dari pihak lain

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg bercakap x kan merasa apa yg dirasa oleh staff n pelajar..mulia sgt kah tuan presiden smpai anonymous pertama seolah2 mengangkatnya menjadi sgt mulia?buat pgetahuan anonymous,sepatah perkataan maaf pon x pnah dilafazkan oleh tn presiden disebbkan kelewatan pmbayaran gaji staff..pnjelasan?jauh skali..kami sbg staff bkn mahu mghentam kist tp kami mahu hak kami sbg staff..

      Delete
    2. salam..camni lah..jgn ingat semua org blh lupa ttg penganiayaan..bongkak, maruah diri yang tergadai sekiranya masalah kewangan selesai..yang sokong sangat tu bagi saya semua adik beradik atau kaum kerabat KIST je..dah merudum diaorg nk cari mkn kat mana lg tanpa pelajaran tinggi..nk buka KIST pun dlu klu guna SPM org xlayan n berharap juga bagi mrk yg berpengalaman n ada pendidikan tinggi nk buka n sampai tabur duit byk n xberkira..bila dh naik org2 yg tlg ni n berpelajaran n berpengalaman ni plak disanggah..apapun g.luck le bagi penyokong2 KIST yang kita tahu orgnya akan mati tapi KIST xkn mati..pegang le sgt ayat tu..hehe..ingat org skrg bodoh ke..mls nk buat ayat lg..nnti mcm2 kluar..sakit jantung pula mamat yg membacanya..lu pk le sendiri

      Delete
    3. AS SALAM.....saya pun dh bnyk kali kena mcm ni....dri zaman bljr sampai kerja...masa bljr pun diaorg bt mcm tu kt kitaorg...sampai skrg mereka masih blm xBAYAR DUIT PENGANGKUTAN DAN ASRAMA KEPADA KAWAN2 SAYA YANG LAIN....saya cukup kecewa dgn KIST ini....Dan satu lagi psl kist Aerobiz..saya bekerja dlm 2bln lebih..tp gji bayar RM 200 je....mana cukup nk tampung hidup.....gji asal RM 650 sebulan..ramai kwn2 sy berhenti kerja..dn skrg Kedai cawangannya pun dh tutup (AIRPORT TERENGGANU) IN SHAA ALLAH klu ada rezeki saya akan cari BOS KIST....dlm masa terdekat ini....

      Delete
  4. Adoii..jangan nak takbur dan dolak dalih lagi yer..tu adalah Hikmah yg Allah bagi..harap buka mata dan sedar diri...memang tggungjawab syrikat untuk bayar gaji pekerja..kerja kalau x der gaji tu banggang namanya...staf ni ada juga tggungjawab istri,anak, kereta,rumah...dll...tu smua guna duit..bukan guna buih mulut...trima jelah ni sbgai ujian dariNya jangan nak salahkan org pulak..jangan riak takbur dan bongkak..semua manusia ni makhluk yang sama...

    ReplyDelete
  5. Astarghfirullahhalazim.. macam mana dengan nasib saya? Masa depan saya..

    ReplyDelete
  6. untuk pengetahuan saudara pemilik blog taufiking..ini lah realitinya..pihak pntadbiran dgn besifat angkuh, bodoh sombong..kalau x percaya boleh temu ramah setiap staff2 bawahan bagaimana ucapan2 yang setiap kali di keluarkan dengan penuh angkuh dan riak oleh orang2 atasan kist. dengan harta2 berjuta2nya..tapi pembayaran gaji hampeh.. yang menanggung derita hnya pekerja2 sedangkan omong2 cakap besar terus2an (dengan promosinya, sumbangan sana sini sehingga ke luar negara, mendapat anugerah2 usahawan sebagainya), anda boleh bertanyakan kepada pekerja2 kist bawahan bagaiman angkuh dan riaknya mereka(pentadbiran ini... kepada yang membaca ini juga boleh bertanya kepada pelajar2 kist sendiri bagaimana keadaan mereka dengan jumlah yuran yang mereka bayar adakah selayaknya mereka mendapat fasiliti sedemikian rupa. sememang nya nama islam telah digunakan.. sudah2 lah berlagak dengan kesombongan anda smua wahai pihak atasan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. harap pelajar dan staf kist jangan teruskan berdiam diri. boleh report kat pihak atasan seperti KPT utk kebaikkan semua

      Delete
    2. tak guna buat report kita tak mampu bayar upah peguam. kistkan banyak lawyerr

      Delete
  7. En Taufik Naaim,
    Nak tau la jugak sikit...kat KIST tu ada tak ambil pelajar2 lepasan SPM dari MCKK ke atau dari MRSM ke atau TKC ke STAR Ipoh ke ATAU dari sek.VI ke St.John ke Anderson dan High School??? \\

    Ini sume PUNCAnya adalah gara2 MALAPETAKA "system" kroni berangkai PTPTN & akibatnya tumbuhlah mcm CENDAWAN slps hujan pusat2 sprt KIST KUIN KUIS YPC dll lagi yg terang2 'memerangkap' pelajar mnjd pgHUTANG semata2 utk mgHAMBUR dan mmBAZIRkan duit rkyat negara ini dgn berSELINDUNG disebalik konsep IPTS Islam/bumiputra/melayu yg KONON2nya berniat paling 'SUCI'!? \\

    Mrk patut malu & WAJIB belajar terlebih dulu dgn IPTS swasta sprt Sun Way Kesturi Stamford, Taylor dll yg komited dan bermula secara kecil2an sbg PUSAT tuisyen sblum mnjd PUJAAN RAMAI dan ramai yg tak pon mmerlukan PTPTN,, \\

    Klu puak2 yg dah dikenali sbg setan yg dkenali ingin menganjurkan SYSTEM pendidikan perangkap HUTANG inilah jd nya,,brtambah poyo HANCURlah sume dan sgl2nya...tengok jer laa,,

    ReplyDelete
  8. ; bodoh ! ckp pandai. ak belajar skrg pn entah ke mana .sekurang kurangnya bg kata putus, ape pengakhirannya !

    ReplyDelete
  9. salam . saya salah seorang bekas pelajar kist . cawangan mane biarlah rahsie . kenyataan panjang lebar diatas adalah benardan tepat sekali . kemudahan yang disediekan hampeh .

    mohon pihak kist tepati janji dan kasihankan pelajar . tq

    ReplyDelete
  10. tolonglah.. bukan nak jatuhkn kist tp kesiankn staff n pelajar2 dkt sane..pljar byr mhl2 tapi xdpt ape pn..ilmu pun xckup..MQA pn lepas xlepas je.. kecian sgt dkt pelajar..klau byk aset, tolong lah jual..byr gaji n bela plajar..if kte melayu jgn anayai pelajar melayu... plisssssssss

    ReplyDelete
  11. hello...sy stdent kist...emmmmm bukan nak jatuhkan kist lah atau nak kutuk kolej sendri....tapi apa yang saya alami bersama rakan2 semasa belajar kat kist sdh sanggt...dulu mcm2 jnji manis yang ditawarkan pd kami,tpi bila dah masuk lain pilak jadi nya,,,bukan x nak pndg kebaikan kist ataw apa president dah buat tapi kalau btl lah kan president baik,suka tolong orang kenapa anaya staff,stdnt????sekrng nie baru2 lgi satu memo keluar yang mne stdnt praktikal yang akan kuar g praktikal semua kne sndri,,emmdah tu duit yuran yang kist amik tu banyak2 buat apa???die kata blh clam duit..emm tu pun nak blh clam duit x thu dapat atau x,,e purse pun dan berbulan2 tunggak ,kita orang nak hbis belajar dah,x dapt2 lagi...kalau stdnt yang dtg nie dari gologan anak orng kaya x pew gak,nie dtg dre golgan miskin,anak yatim,x rasa bersalah kew??x kesian kew???kdg2 bila stdent buat aduan,pihak atasan nak tak nak jew layan,lama2 kami pun pts asa dah.......

    ReplyDelete
  12. emmmm....kist...sy stdnt kist emmm..nak cita sikit jew...nak kongsi pengalaman lah kan...msti korang ingat agy kan pasal banjir yang melanda kat kuantan dan tempat penempatan stdnt mengalami banjir...kalau korang nak thu kami semua masa nak selamt kan dri air naik dah paras dada....tp x dew pun satu tindakan dre pihak kolej yang diambil untuk selamt..kami selamt kandri sendri..kami gedah banjir yang mmg paras bahay sanggat,klau silap langkah kami boleh hilang nyawa,,pengalaman tu xkan kami lupa ahh.....sampai kat pusat pemindahan pun kami jalan kaki,x dew sapew pun ambil pedulik pasal kami semua,kami terkotang kanting untuk hdp sndri masa tu,x dew pun pihak kolej cre kami,tanya keadaan kami mcm mne,tp sebalik nya kami yang cre pihak kolej unutk mintak tolong sbb kami x dew spew2 kat sni...namun jawapan yang di bgi,pihak kolj x dapt nak tolong sebb air naik dan kawasan x leh lalu....lantas tu kami buat keputusan untuk balik kmpng masing2 walaupun kami plu berabis duit....lama kami cuti namun x dew pun pihak kolej telefon kami,semua snyap jew kecuali pensyarah kami kol kata banjir dah surut dan awk blh balik praktikal macm biasa..tu jew...punya hampa lah kami rasa kan...tp kami diam agy..yang buat kami mara adalah,bila kami tanya kan pasal bantuan yang patt kami dapat x dew sspew atau mne2 pihak kolej nak tolong...kami kecewa sanggat,,kami x harap kan pihak kolej tatang kami mcm mimyak yang penuh tapi kami cuma harap pihak kolej bertangunjawab dn prihatin....kalau pihak kolej nak senyap pun pasal bantuan banjr yang septt kami pun dapat x kisah tapi jgn putar2 belit ceita gan kami.....sdh sanggt ,,sampai sekrang kami x thu lah nasb kami mcm mnew.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasalah tu. perut sendiri nak kenyang perut kita berlapar macam nak suruh masuk bersamamu.

      Delete
  13. Salam...sy pn nk kmen ckit mngenai mslh ini..dgn ini sy menyatakan bahawa kenyataan dlm artikel trsebut adalah benar..sy sndri bekas pljr kist...sy kcewa dgn keterangan anonymous pertama..
    Kalau btl tuan presiden sebaik itu..knpa kebajikan pelajar dri klej dia sndri trabai??
    Spnjg praktikal kami lgsg tdk merasa e-purse kami yg sepatutnye kami dpt..itu hak kami..bila kami mntk mcm2 alasan dibagi..dh la e-purse xdpt lps tu kami di halau plak dri rmah sewa semasa prktikl..klej tidak byr sewa rmh brbulan2..dgn pengangkutannye tidak disediakan..tp dlm resit pembayaran duit pengangkutan klej ambil tp pengankutan xade..kmi mntk kleh xnk bg..claim mnyk pn kami xdpt smpai skrg..klu btl presiden seorang yg bgitu prihatin..prihatin lh kpd staf n pljr klej dlu..jgn nk wt publisiti murahan msuk paper derma sana sini semata mata nk msuk paper n tnjuk yg kist tu bgs sgt..seorg majikan harus lh brtggjwb,amanah,n prihatin kpd pkerjanya bkn mnindas pkerja..
    Sekian

    ReplyDelete
  14. kita sama2 terianaya...jdi banyak kan lag
    h doa..emm bru tadi aq thu kisah yang sebenar....emmmmm...manusia kena selalu bersyukur dengan apa yang adew,jgn takbur dengan sedikit kemewahan yg ada sbb bila2 masa jew Allah boleh tarik balik.....

    ReplyDelete
  15. salam, sy juga bekas student kist. bru je abis. artikel di atas sgt2 lha benar. kami di kist seperti dianak tirikan sahaja. terlampau banyak janji manis tapi semuanya haprak.lagi2 kwan2 yg kurang berkemampuan,sgt kasihan tgok masing2 ditindas mcmni. cakap lain buat lain.cara pengurusan makin hari makin teruk.jgn terlampau kejar kemewahan yg akhirnya menyebabkan org lain jd kambing hitam.bila di adu,mcm2 alasannya.sampai ade yg kne amaran.ntah2 dibuang kolej trus agaknya.terlampau byak propaganda KIST nihh. xpe,sesungguhnya hanya Allah yang tahu semuanya.satu hari nanti pasti Allah tunjuk yang mana benar dan mana tidak. wa'allahualam.

    ReplyDelete
  16. Kesian pulak dngn pensyarah n student kt c2 .. Hrap2 phak kolej dpt slesaikn dngn elok ..

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum... saya bekas pelajar kist & bekerja dengan kist selama 2 tahun. Saya pernah berjawatan Pemangku pengurus dan pernah berkidmat dengan 3 orang CEO di 3 buah cawangan kolej.
    ISU GAJI.. kist tidak bayar gaji staf dan boleh memeningkan kepala staf yang mempunyai beban.. Bank Rakyat, kereta, motosikal, rumah sewa, keperluan anak dan isteri dan hal lain2 boleh membuat staf muflis.. Aduan dibuat hanya sia-sia sahaja..
    ISU PENGURUSAN.. Pengurusan yang longlai n ta betanggungjawab diberikan oleh kist. pelajar ditabur janji sahaja.. Kalau CEO pandai cakap ta pernah buat apa guna jadi CEO.. Ibubapa nak jumpa CEO lari.. Ada masalah dalaman tidak selidik dulu.. Pakai main lepas je.. Adik beradik presiden sume staf takut.. Takut kena buang je.. Sebab banyak dah belaku staf kena buang sebab CEO ta pandai nak uruskan kolej.. Janji dengan ibubapa manis macam gula, tapi buat tidak..
    PASAL PELAJAR- kasihan gile ah rasa.. Dulu tahun 2006 sume uk laaa.. Tapi sekarang pelajar macam nak mati saya tengok.. nak bantu ta dapat sebab CEO ta luluskan e-purse untuk pelajar.. Katanya tangguh dulu.. Asrama tiada keselamatan, kes kecurian meningkat.. Kata CEO jimatkan tenaga kerja.. Aduh banyak masalah kalau nak cerita sebab saya pernah berjawatan pemangku pengurus..

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasalah tu. selfish... dengan manusia takut bayang2 sendiri takut tapi dengan tuhan tak takut

      Delete
  18. kasihanilah kami..pelajar teraniaya.. sy kasihan kat mak ayah sy banyak kene keluarkan duit utk stay lg dekat kist ni... mak ayah hantar ke kist suruh belajar, bukan je dtg kolej sekadar duduk je dalam hostel dan x pergi ke kelas sebab xada lecture..
    apalah nasib kami sebagai student... kami redha.. semoga tuhan membalas segala kezaliman terhadap student n staff kist.. igt .. kita ada ALLAH.... tuhan akan balas di akhirat kelak :)

    ReplyDelete
  19. KIST
    k = kolej
    i = ini
    s -suka
    t = tipu

    kist stand for kolej ini suka tipu ............

    sy student kist.. mmg betul ape yg student n staff kist komen.. mak ayah kami hantar ke kolej suruh dtg belajar, tapi kami ke kolej sekadar stay dekt hostel.. kelas xada sbb lecture xada....

    ReplyDelete
  20. sabar lah wahai semua new,,,,,apa yang belaku adew hikmah....biar die president jawab gan allah nnti...kita doa banyak2 lah...semoga allah akn balas balik..sbb doa2 org terianaya akan cepat allah makbulkan...insyallah....

    ReplyDelete
  21. Segalanya adalah benar...xcaye blh tnya semua staf, sy yakin hampir 99.9% staf akan bg kerjasama...bertaubatlah wahai tuan presiden!!! alhmdulillah sy dah kuar dr sana.. sy doakan bg yg msh berada di sana mg terus tabah n kuat utk menahan aliran darah akibat luka yg parah.

    pernah kami mogok kali pertama pihak yg turun hanya 3org tu pun org yg xbersama dgn kita semua...jd jwb pun msa Q&A lbh kurang je...dlm 15 soalan yg dia jwb mybe 2 soalan je...

    sy syg sgt stdnt sy...tp sy xmampu nak tlg mereka bahkan diri sy jg teraniaya... hnya doa dr org yg teraniaya mampu kuberikan buat semua...

    Wahai Allah,
    Engkau Maha Tahu segalanya...aku mohon agar Engkau akhiri masalah ini dgn cepat kasihanilah kami yg teraniaya wahai Allah..berilah pengajaran kpd pengurusan kist agar sentiasa ingat pdMu dan kembaili pdMu dgn tdk angkuh dan sombong terhadapMU di bumiMU ini wahai Allah...sedarkanlah mereka wahai Allah...

    amin...ya Allah...

    ReplyDelete
  22. aminnn...ya Rabbalalamin...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin... Semoga kamu semua yang teraniya dilindungi Allah

      Delete
  23. Saya ex-student kist cwngan baru di negeri kelahiran sy.. Apa yg dikata adalah benar. Apa yg buat sy kecewa sngt is dorang always janji. Parent sy selalu tnya bila sy akn dpt jnji dorang, so Alhamdulilah sy berhenti dr kist.
    Perkara yg sy nk kata kn ialah harap dorang fikir dlu sbelom bkak cwgn baru sprti di perak & johor sbb cwngn baru yg lebih menderita dr main cwngn kist

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dimaklumkan semua org Perak haramkan KIST bertapak di Perak..takut kena tulah le plak..

      Delete
  24. Salam semua. Saya bukan pelajar atau tenaga kerja KIST. Sekadar ingin bertanya. Saya mendapat tawaran sebagai pensyarah di salah sebuah cawangan KIST (fresh graduate). Saya ada buat research and baca sikit tentang KIST dan banyak negative response dari current student dan juga tenaga kerja KIST. Isu isu, masalah masalah dan juga aduan dari seorang rakan (pensyarah KIST) adalah seperti yang dibincangkan diatas. Adakah sewajarnya saya tolak tawaran ini? atau ada pendapat lain?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gi la. Tp gaji xjanji bayar....hehehehe.

      Delete
    2. gaji rendah. elaun master xde.. pergi kolej atau ipta lain.

      Delete
    3. Sye pun student kist.. dh hbis study.. klu nk ckp pasal duit.. mmg kist byk mkn duit student.. pinjmn 60k.. tiap2 semester hnye dpt rm400 @ rm200 xsilap sye.. lupa dah.. smpi fmly sye terpaksa bgi duit len utk sye mkn..n beli ape yg ptut.. sye pernah ad duit poket sebnyk rm2.. sengaja xnk bgthu flmy sye xde duit.. sbb epurse dah nk msuk.. xnj ssh kan fmly b.in duit.. tpi sye tngu punye tunggu.. xmsuk2... rase mcm nk brenti sekerat jalan stdy kist.. tpi kawan2 duk pujuk xyah benti.. sbb mse tu pihak klej ckp peluang pekerjaan cerah bile dh hbis stdy.. tpi hampeh.. xpe.. bia tuhan je balas semuanya... ptptn pun xleh byr lgi.. :(

      Delete
  25. KIST mmg kolj sja tipu...tym cri 'mgsa' bnyk gla jnj mnis yg dlempar...lpas dh msuk...indah khabar dr rupa....
    hahaha bncg ngan prsden kja lari je...bla dh brdpan pndai plak putar belik prckpan tu.. ckap xsrupa bkin pnya owang...sdh trlantar dek krana strok...dh xmmp nk prthnkn kist...sdr2 lar bg kerajaan ambk alih.....dh thu xmmp nk prthnkn lg

    ReplyDelete
  26. Jgn jadi mcm firaun....mati sebab harta sendiri

    ReplyDelete
  27. ...and the historic is happening again...Dear all, this is not the first time. Somewhere in year 2003-2004, the same mgmt team (zamely, norihan, roslina, zaidi & maiza) had opened so called MLVK centre under At Qah Holding Sdn Bhd at Kemaman town.. i am one of thier employee during that time...and i haven't being paid for 3 mths salary...and this is the reward for them...MasyaAllah...teruskan berdoa wahai org2 terainaiya, sesungguhnya Allah maha mendengar keluhan mu....

    ReplyDelete
  28. Salam..saya x nak ckap bnyak..saya stdent kist yg brkluarga yg b'pndapatan rndah..masih belajar tapi xtau ap yg dipelajari kerana ketiadaan tenaga pengajar..phak kami byar RM 7xxx stiap semesta bukan hanya untuk goyang kaki dirumah..

    ReplyDelete
  29. Tak sangka ramai jugak yang luahkan perasaan pasal KIST ni. Mana-mana pelajar atau staf KIST yang nak buat pendedahan lanjut boleh terus hubungi saya http://www.taufiking.com/p/contact.html

    ReplyDelete
  30. psl keje kt kist gak le byk r/tangga kucar kacir.... mane yg keje kjaan sia2 je resign sb kist offer gj tinggi n pelbagai janji2 manis lg... sudahnya habuk pon tarak! yg mana para isteri dh mmg elok keje dgn badan berkanun, keje kjaan, trpksa resign ikut suami.. pengakhirannya, para isteri yg takde kene mengena pon terbabit sama n hlg kerja... byk kes maksiat, nikah kat siam dari yg baik kt kist tu!!

    ReplyDelete
  31. Salam, kepada anonymus 1 yg sgt yakin dgn hujah beliau, buktikan apa yg dikatakan. Sbbnya cara cabar mencabar dah mmg skill yg KIST selalu guna dr dulu utk ugut dan menakutkan staf dan pelajarnya. Berkhidmat dgn KIST sbg pensyarah selama 2 thn, stp hari di bilik kuliah sy mendgr dan menadah telinga luahan rasa pelajar ttg servis fasiliti yg diorg dpt slps yuran yg tinggi dikenakan (x berbaloi). Slps berhenti, dan jika ditanya pd staf yg dh berhenti dr KIST, tak ada satu pun yg bercerita memuji kolej ni melainkan yg buruk sahaja. Kenapa? Tepuk dada tanya akal. Tuan presiden yg angkuh dlm setiap ucapan beliau, sikap adik presiden (maiza) yg sombong.. Igtlah Family zamly, stop aniaya org.. Tuhan maha kaya..

    ReplyDelete
  32. sy kesian dkt student dan staf2 yg bru masuk.dorg xtaw masalah kist ni...

    ReplyDelete
  33. sudah tiba untuk aduan mendapat liputan media yang meluas

    ReplyDelete
  34. Jom kite pakat panggil tv3..besenya kalu masuk tv3 rmi hk buka mata

    ReplyDelete
  35. salam semua...sekadar nak berkongsi pengalaman menyewakan rumah untuk dijadikan asrama oleh pelajar KIST...Saya hairan kerana pihak kist sendiri yg menyediakan surat perjanjian ttp mereka tak pernah nak patuh pada perjanjian yg diorg buat... sewa rmh saya telah tertungak hampir 8 bln menyebabkan saya terpaksa meminta mereka mengosongkan rmh....masalah saya semakin parah apabila keadaan rmh teruk dan paling menyakitkan hati mereka tak byr bil elektrik dan air menyebabkan elektrik dan air telah dipotong.....saya terpaksa mengeluarkan modal sendiri untuk mencari kontraktor bg memasang semula meter yg telah dicabut dan membayar bil air yg tertunggak...ingatkan nak tolong bangsa sendiri...tp malangnya....bangsa kita ni suka aniaya sesama kita....nak kata duit takde ....tiap-tiap hari dengar di radio THR segmen untuk kist...kerana sikap beginilah ramai org dah muak dan tanak bagi sewa rmh kat KIST lg....tak baik aniaya org....kata CEOnya org baik....org baik tak aniaya org ...lu pikir la sendiri.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul2... dengan pelajar endon dye bagi rumah sewa khas perempuan 3 org lelaki 4 org. asrama punyalah cam dorm. rumah sewa juga dia bagi. konon nye nak jaga imej kolej... huhuhuhuhu

      Delete
    2. CEO dia mmg baik but semua arahan adalah dari presiden. CEO hanya boneka yang terpaksa turut kehendak presiden.

      Delete
  36. Saya adalah bekas pekerja KIST , semua yang dalam artikel ni xde satu pun salah,Semuanya benar sebab ia dialami oleh saya sendiri. Semoga presiden dan pencacai-pencacainya sedar dan kembali ke jalan yang lurus- aminnn

    ReplyDelete
  37. Usah terlibat dgn kist..... penipu pkg besar n raja segala pnjahat...... aku doakn semua kaum kerabat zamry dilaknat......

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko ingat smua kerabat dia keja dgn dia ke...bodoh

      Delete
  38. IPTS adalah entity business yang dikelolakan dibawah syarikat ( terdaftar dibawah ROC ) dan dapat lesen dari KPM dengan program program nya approved by MQA.
    KIST adalah IPTS yang merupakan servis pendidikan sokongan kepada sistem pendidikan yang tidak mencukupi di Malaysia . Sahingga sekarang ada sekitar 460 IPTS . Masaalah besar yang dihadapi oleh IPTS adalah bertumbuh nya Institusi pendidikan yang didirikan oleh kerajaan saperti UITM , Kolej komuniti , IPTA , IKBN , IKM dan lain lain.
    Sebenarnya IPTS adalah sistim pendidikan yang murah dibanding dengan mana mana institusi kerajaan , contoh sebuah IPTA perlu belanja capex berbillion , pusat kemahiran ratusan juta dan tidak termasuk OPEX yang berjuta per bulan .
    IPTS , kerajaan tidak perlu keluarkan CAPEX tapi cukup menyediakan pinjaman dari PTPTN , Yayasan , MARA dan sebagai nya dan duit ini kembali lagi dengan keuntungan kepada kerajaan.
    Pelajar dan perkerja mempunyai hak untuk memilih mana mana institusi untuk menimba ilmu dan /atau mencari perkerjaan sesuai dengan kontrak yang ditanda tangani.
    Pelajar boleh pilih mana mana program dimana mana IPTS sesuai dengan yuran pengajian dan industri yang ingin mereka ceburi so kenapa pilih IPTS dengan yuran pengajian yang tinggi dan sudah itu komplain.
    Biasa nya sesebuah syarikat akan mengalami masaalah keuangan yang teruk bila :-
    1. Mengunakan duit syarikat untuk beli aset aset pribadi saperti tanah ( tak salah pun )
    2. Up front cost yang tinggi untuk mendirikan syarikat syarikat yang yang difikirkan untuk tapi akhir nya jadi buntung.

    Maka disini saya cadangkan kepada pemilik untuk pejam mata dan TUTUP / potong mana mana business sector yang kurang bagus dan balik lah ka pangkal jalan yaitu menjadi institusi pendidikan yang ber MORAL .

    Kepada bekas pelajar dan perkerja yang merasa teranyaia...cukup lah menangis dan mengeluh , anggap saja apa yang terjadi sebagai sejarah yang mendidik kita yang akan kita senyum dimasa depan.....You all have to go on living ....

    Kepada pemilik KIST its not the end of the world , you can still do it and make it much better......wasalam in ISLAM .....Kalau belum diuji kita masih belum beriman

    ReplyDelete
  39. Assalamualaikum wbt
    Saudara Zamly asal Kemaman , Terengganu dan Puan Norihan asal kelantan dulu keluarga anda telah mendirikan pusat latihan kemahiran di Kemaman citu centre dan banyak vendor dan pelajar telah rugi kerana mismanagement sykt tersebut dan lari lah anda dan mengambil alih kolej ABIM dengan 2 program usuluddin dan physologi.

    Anda berdua adalah entrepreneur yang berjaya sampai mendirikan kolej dan kolej universiti KIST dengan jumlah pelajar yang sangat banyak . Kejayaan anda mengatasi kolej yayasan Terengganu yang terpaksa menyerah diri kepada MARA dan sama juga dengan Koleh KETENGAH . Maka nya anda berdua jangan lah takut menghadapi ujian ini. Kita boleh tengok bagaimana impian kolej yayasan terengganu dan KETENGAH yang dengan bantuan keuangan yang kuat boleh merundum , TWINTECH pun sakit dan banyak lagi yang sakit hanya semata mata polisi kerajaan yang menjadi pesaing kepada IPTS IPTS yang ada.

    Universiti sedaya bila nak buka universiti di Terengganu maka tanah diberikan tetapi kalau rakyat Terengganu nak buka kolej , belum tentu diberikan . Yayasan Terengganu hanya memberi pinjaman kepada TESDEC dan tidak kepada pusat latihan kemahiran swasta.
    Perkerja dan pelajar boleh menangis dan meraung tetapi saya pribadi tau dan yakin Sdr Zamly dan keluarganya menangis dan meratap atas apa yang berlaku sekarang dan sedaya upaya cuba untuk kembalikan kepada asalnya. Pelajar pulak susah nak bayar balik pinjaman PTPTN walaupun sudah berkerja .
    Maka nya wahai perkerja jangan lah kita mengutuk menghina entrepreneur , entrepreneur adalah WIRAUSAHA ...hulubalang , pendekar , wira yang berani menghadapi segala resiko dan cuba kita bayang dan fikir saudara zamly kita setiap bulan mengeluarkan duit 1 juta lebih hanya untuk bayar gaji perkerja dan kita sebagai perkerja mengeluarkan berapa untuk bayar kepada siapa.
    Sdr Zamly tidak ada niat untuk tidak bayar gaji ...tidak sama sekali cuma keadaan yang membuat dia sedemikian . RESIKO terbesar adalah Sdr. Zamly akan jadi bangkrupt , hilang harta benda , nama yang rosak dan banyak lagi . Tapi untuk anda pelajar dan perkerja , nama anda masih bagus dan baik dan masa depan yang masih baik.
    Saudara Zamly ..please be strong and go forward ....amin doakami

    ReplyDelete
    Replies
    1. xstrong pn xpe. dari aniaya org jee

      Delete
    2. teruknya ejaan dan ayat-ayatnya...

      Delete
    3. peargh... penjilat bontot zamli sudah bersuara, ni mesti staff yang naik sebab jadi kaki jilat ni.

      Delete
    4. Satu penghinaan yang melampaui batas dari seorang INSAN yang beragama ISLAM. Mohon muhasabah diri sendiri mengenai adap & tatasusila bila berbicara.

      Delete
    5. Rasanya org yang wajib muhasabah diri adalah Presiden KIST dan orang-orang yang terdekat dengannya. Banyak yang tidak kena dengan KIST sejak dari dulu lagi. Kebanyakan yang terkena bukan sahaja staff, tapi pelajar yang datangnya daripada golongan miskin dan teraniaya. INGAT! DOA golongan ini mudah diterima oleh ALLAH. Kita tungg dan lihat, semua akan terjawab di dunia dan di akhirat, itu namanya KARMA atau pembalasan. Terima Kasih

      Delete
  40. teruknya susunan ayat dan ejaan...sy penah dgr zamly ni bila type pe2 contohnye dlm email ke fb ke mne2 ke, ayatnya memamg teruk mcm x pnah gi sekolah....mungkin ke die yg komen kat atas ni?

    ReplyDelete
  41. terdapat institusi agama yg dah cop kist ni sebagai kolej penipu...kesian....

    ReplyDelete
  42. Elehx10..dah buat salah nak cover2 plak..ingat le sikit org sekarang bukannya bodoh sangat..leh caya dgn ayat2 dia..kanak2 umur 1 tahun pun dah pandai main i-pad..rsanya budak2 umur cmtu dh xsesuai ambik S.P.M..dulu boleh le nak bangga dgn S.P.M..apapun g.luck utk penyokong2 KIST..cuba lg lain kali..kali ni pakai ayat canggih2 sikit..

    ReplyDelete
  43. Ada je kerabat dia nk sokong..nape ek?? Takut kist lingkup diaorg semua terlungkup juga ke?? Xpe..cuba cari kerja yg menjadi cita2 diaorg dlu cthnya..nk jadi driver lori..byk kosong skrg..blh mohon secara on9..itu contoh je..yg lain2 cuba capai cita masing2 k..semoga berjaya n slmt mencuba..

    ReplyDelete
  44. bagi yang berminat join kist, hold la dulu niat tu....amek pengajaran dari staf dan pelajar yang dah terkena....sebelum terima tawaran dari kist, buat research dulu....tengok kukuh ke x, ada problem ke x, ada penipuan ke x, ada penindasan ke x n segala2nye.....bagi yang nak hantar anak dorg masuk kist, better hantar la gi kolej yang dah kukuh....jangan menyesal kemudian hari....

    ReplyDelete
  45. https://www.facebook.com/pages/Kita-Ini-Seharusnya-Terbela-KIST/171243783085669

    suara mereka.berilah sokongan anda....

    ReplyDelete
  46. Assalam, saya dapat interview pensyarah KIST kat Pantai Timur. Saya tengok komen kat sini semua negatif pasal KIST. Jadi takut la pulak. Nak pergi ke tak ni? Mohon beri pendapat. Tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam, jika saudara/i fresh graduate, raanya byk lg pilihan lain yg blh dibuat. Jgn terpedaya dgn helah pengurusan menawarkan gaji krn mrk akan tukar kontrak tu bila2 masa jer. Janji kosong. X akn ada permanent post. Sy dh terkena. Bila mndpt peluang yg lg baik, sy ngkat kaki dr tmpt ni, dan automatik kita akn dijadikan musuh KIST. sbb mereka takkan suka tgk kita nk memajukan diri ke peringkat yg lg baik. Jgn jadi hamba mereka.

      Delete
  47. Assalamualaikum. terkejut baca artikel ini. yelah, walaupun kolej ini masa mula2 temuduga diberitahu betapa fasiliti YANG AKAN diberikan dikatakan lengkap dan mudah, yg sebenarnya semuanya INDAH KHABAR DARI RUPA, tapi berjaya juga bantu saya dapat diploma.tak dinafikan jasa anda. Semua yang di katakan di atas memang benar. Kalau dulu kami para pelajar takut untuk 'memperkatakan' apa sahaja yg buruk mengenai kolej ini kerana kononnya akan diambil tindakan serius, tapi sekarang alhamdulillah sudah ramai yang bangkit untuk bersuara. Kami tak kesah kalau pihak pentadbiran tetap utuh mengatakan yg anda telah berjasa, tetapi ingat, suatu penganiayaan besar telah anda lakukan kepada kami para pelajar dan staff. Walau dengan apa alasan sekalipun, pihak tuan (pentadbir KIST) tolonglah jangan menzalimi orang lagi terutamanya pelajar2 yang anda taburkan janji2 kosong serta staf yang telah banyak berkorban untuk anda, tolonglah jual aset tuan2 tu demi mengelak penzaliman ini. Jom lah kita bersama-sama memohon agar Allah beri dia (pihak pentadbir kist) kesedaran dan petunjuk untuk selesaikan hal ini dengan segera ! Tolonglah hentikan PENZALIMAN ini. Sekian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yaa setuju sangat dengan statment ni. Saya pun ex-kist. Masa zaman saya pelajar tak berani nak bersuara sebab takut diambil tindakan oleh pihak kolej seperti kena buang walaupun sudah masuk semester 4 keatas. So, pendamkan je la sampai graduate. Memang masa masuk kolej janji memang manis semanis manisnya. Bila aku sampai masa hari pendaftaran (intake aku catat sejarah student paling ramai), aku tengok infrastruktur dan kemudahan kolej, terus aku ajak mak dgn ayah aku balik. Mak dengan ayah aku hold dan tenangkan aku sebab kami datang dari jauh (kedah). Mak ayah bagi semangat dan dengan doa mak ayah aku berjaya dapat diploma. Alhamdulillah...sesudah aku keluar dari kolej tu betapa terkejutnya KIST jadi bahan berita (xterkejut sgt, terkejut sebab ada insan berani dan berhati mulia nk bela student n staff KIST). Cuma yang aku terfikirkan masa tu nasib junior dan pelajar2 yang baru masuk waktu tu.

      Delete
  48. Assalamualaikum….saya seorang pelajar KIST yang kini semester 5..seperti semua orang tahu tentang masalah KIST….saya ada beberapa perkara utnuk diperkatakan….
    1. PENSYARAH.
    Sudah sedia maklum tentang masalah pembayaran gaji…ramai pensyarah yang telah berhenti dan ambil cuti tanpa gaji kerana masalah ini. Oleh kerana masalah ini, kami pelajar KIST pun merasa kesannya…kami tak dapat belajar tanpa pensyarah. Kami pun tak boleh nak salahkan pensyarah sebab tak hadir. Kami faham setiap pensyarah mempunyai tanggungjawabnya tersendiri. Pensyarah pun memerlukan gaji untuk menyara keluarga mereka. Kami pelajar minta supaya pihak pengurusan KIST bertindak selesaikan masalah ini…

    2. PELAJAR.
    Kami sebagai pelajar KIST merasa tertekan dengan keadaan KIST dan masalah-masalah yang dihadapi. Bagi pelajar tahun pertama iaitu semester 1, 2, mereka boleh lagi berpatah balik untuk masuk ke kolaj lain..tetapi kami yang tahun akhir iaitu semester 5, 6 macam mana? Apa kesudahan kami? Tak kan la kami nak blah macam tu je..kami masuk ke kolej ni bawa harapan ibu bapa kami….bawa nalik segulung sijil diploma. Dengan masalah sekarang, dapat ke kami bawa balik sijil kami? Diiktirafkah kami? Macam mana peluang pekerjaan untuk kami..dengan keadaan masyarakat luar yang memandang serong..sekarang kami kat sini hanya habiskan waktu dengan goyang kaki, tidur, habiskan duit ibu bapa dengan sia-sia dan yang paling tak tahan kami rasa macam duduk dalam zoo dah..sampai bila kami harus macam nie?? Kami telah berjumpe CEO tapi apa jawapan CEO untuk kami??? SAYA AKAN USAHAKAN SECEPAT MUNGKIN…SAYA AKAN SELESAIKAN MASLAH DENGAN SEGERA…itu semua hanya dibibir CEO sahaja..jangan aniaya kami…kami bukan anak orang kaya..kami datang ke kolej untuk belajar untuk bantu ibu bapa kami pada masa akan datang..bukan untuk membebankan kami.BERPERIKEMANUSIAAN LAH!!!!

    3. KESELAMATAN.
    Sistem keselamatan kolej dan asrama pelajar sudah tidak berfungsi.. orang luar bebas keluar masuk tak kira waktu. Kami pelajar perempuan merasa tidak selamat dengan situasi ini..dimana security guard yang tidak ketat, warden dah tak ada…warden cuti tanpa gaji. Apa jaminan kami yang tinggal disini selamat? Mahu bertanggungjawabkah pihak KIST jika berlaku sesuatu kepada kami?


    Tolong la…kami merayu….jangan aniaya kami…kami nak kan PEMBELAAN…saban hari kami memikirkan nasib kami. Dengan pandangan masyarakat luar yang menyatakan kami pelajar yang tidak berkualiti. Kami malu …… Jika pihak KIST tidak dapat dan telah menemu jalan buntu untuk selesaikan masalah ini…serahkan saja KIST kepada pihak yang bertanggungjawab….supaya nasib kami terbela..kami mohon jasa EN.ZAMLY presiden KIST tolong kami..hentikan penganiayaan ini…kalau dah tak mampu, encik transfer kan kami ke kolej lain. Jangan pentingkan DIRI SENDIRI, HARTA DUNIA DAN PERNIAGAAN SEMATA-MATA!!! JANGAN JADI MANUSIA YANG TAK BERPERIKEMANUSIAAN!!! JANGAN MENABUR JANJI PALSU!! Usaha kan lah untuk selesaikan masalah ini…selesai pembayaran staf, pensyarah, driver dll….

    S.K,
    Kami pelajar teraniaya.

    ReplyDelete
  49. kolej islam sains dan teknologi (kolej KIST) penipu... tipu pelajar tipu pekerja...
    tak bayar gaji... makan duit pelajar....

    owner or presidennya angkuh, sombong, berlagak... adik beradiknya pon sama...
    ilmu xde, tapi nak tunjuk pandai bukak kolej... kolej dijadikan bisnes semata-mata...mereka tidak ada hati sebagai pendidik....

    sapa join kist buat masa ni (selagi pengurusan x berubah) pasti menyesal.... rugi...ibu bapa akan menyesal... buang masa pelajar....

    ReplyDelete
  50. Ni kist yg campus induknya dkt kelantan ke? Sy baru berfikir nak mohon sana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah kt sne...buat masa ni,hold dulu la..better cari kolej yg dah kukuh n stabil

      Delete
  51. Kuist dgn kist sama ke?

    ReplyDelete
  52. Xpayah la kaum kerabat si zamly nk agung2 kn sgt KIST tu . Monyet2 tu mmg akan tabur janji itu ini . Ending dia ? Habuk pun tarak . Hutang aku pn monyet2 tu xbayar .
    Then mne2 aku pegi mmg akan ad mulut2 yg maki KIST sbb teruk ! Klau betul la zamly tu cerdik pandai , bangkit la byr blik hutang aku . CEO yg dilantik pn x mcm CEO . Serious ! Mkn la duit student tu smpai pecah perut !

    ReplyDelete
  53. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  54. Saya cadangkan :-
    1. Owner dan director jual asset pribadi dan bayar gaji staff dulu.
    2. Kes jordan security yang berjalan boleh akibat muflis .
    3. Tutup semua syarikat atau cawangan yang sakit.
    4. Kolej swasta dengan program akademik sahaja banyak akan tutup kerana persaingan dari polisi kerajaan ..kemahiran , IPTA , kolej komuniti dan lain lain.
    5. Contoh....masterskill ,.cosmopoint , kist dan byk lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KIST takkan bayar semua tunggakan staf yang skrg tengah keje waima yang dah berenti...ingat kist ni ade aset sangat ke? aku tak percaya...kalau betul ade apesal sampai sekarang tak cair2 lagi aset die tu? aku bace email bini aku pon naik meluat...cakap je besar kat staf, padahal xde harta pun...menipu...kalau ada harta sekangkang kera die tu pon ingat die nak pikir staf dengan student ke? takkan adenyelah...hutang die melambak2...selagi kau aniaya orang kau bukak la ape bisnes sekali pun memang tak berkat lah..bayar dulu hutang ko dengan staf, tunaikan dulu hak student..orang niage ko pun nak niage...tapi tak cukup ilmu di dada, pikir nak untung je...jangan pikir hidup menongkah dunia,,esok lusa kalau mati azab beb...Allah tu bayar cash bukan bayar runcit2...renung2kan lah..sekian...

      Delete
  55. salam.. sy EX-student kist.. Sy pernah mendengar khabar angin drpd staf kist mgatakan kist dalam proses nak jual aset untuk membayar gaji staf.. dalam bulan november disember mcm tula.. tp alangkah terkejut nya membaca komen anonymous 1 dgn riaknya mgatakan "(Sepanjang 8 tahun KIST beroperasi, Ini adalah kali pertama gelombang krisis kewangan, dan 1 pon aset KIST tidak tergadai kerana kemiskininan atau kepapaan yang Tuan Labelkan.)" Ini bermakna tiadapun tindakan KIST untuk mnyelesai kan masalah kewangan dengan menggadai asetnya yg berjuta-juta. Kenapa? kenapa masih nk pertahankan lg asetnya? Sedarlah dari mana terbinanya aset tersebut kalau bukan drpd student yg datang untuk menimba ilmu.. Mohon president kist (zamly) menjual aset peribadinya. Jangan nk hidup pentingkan diri sendiri. Kasihani la student dan staf kist. Sy dulu pun makan mi meggi jer kt hostel. smpai tamat pengajian pun kolej masih janji akan setlekan epurse yg tertunggak.. Hanya JANJI PALSU.. tiada tindakan pun..

    ReplyDelete
  56. Kist mmg suka tipu.. sy ex student intake jun 2010..student tahun 2010 pon kist x bayar epurse kami.. kalau sal duit jgn mngharap sgt la..ptptn setiap sem pon kitorg hnya dpt pling bnyak pon dlm 400..mkn minum smua mak ayah tanggung.. kesian plak bila tngok kwn2 yg miskin rela ikat perut x mkn sbb xde duit cukup..xkn nk mngharap mak bapak kite 100% kn.ipta lain siap bleh simpan duit lg utk masa depan..tp kitorg bleh dikatakn 99.9% duit mkn minum dr mak ayah..pinjaman ptptn kitorg tu ke mana perginya wahai pihak atasan kist!!..blajar rajin d kist dpt pointer tinggi x menjamin trus dpt kerja...rmai yg menganggur atau kerja bkn bidang sendiri yg ptptn puluh2 ribu yg x trtanggung tu.. cm ne nk bayar ptptn kalu kerja pon susah?x bayar lebih 6 bulan da smpai surat naik bunga kena bayar 72ribu.. spatotnye 60ribu je..duit kitorg pinjam ptptn kist bt ape sebenarnya??!!! Sia2 je kalau mogok rmai2 ngn kwn2 nk hak kita sbgai student.. pihak atasan mmg x layan.. mcm2 ayat.. nk tangguh dulu epurse kitorg la ape la..hampehhh..pui!! amik transkrip penuh lepas konvo bulan 10 2013 ponnnn ckp cm tu..tut tut smpai skrg epurse x de masuk ke akaun kitorg.. mmg kitorg x halal kn pihak atasan kist yg melahap duit student..janji palsu..jgn nk publisiti murahan la masuk bersamamu bagai bt khidmat bakti tolong situ sini kalau sendri penipu! pd yg dpt tawaran kist tu pk la masak2 jgn jd mcm sy yg mnyesal d kemudian hr.. brtaubat la.. jgn nk mkn duit haram.. jgn aniaya kitorg.. ape lg anak2 yatim.. dosa besar.. jgn smpai keturunan yg brkenaan dilaknat Allah.. smua keluhan student n staff kist d ats mmg betol.. sy mmg lalui smua tu.. kemudahan smua mcm duk pedalaman.. "malu kokrang"..nk ngaku student kist pon malu kalau cm ni la sikap pihak atasan..satu lagi.. akreditasi MQA kist diiktiraf ke tak ni sbenarnya ni??smpai skrg mnyesal masuk kist..jgn trlibat dgn kist kpd sesapa yg merancang nk masuk kist.. baik xyah.. jgn mnyesal d kemudian hr mcm kitorg..

    ReplyDelete
  57. Jom pakat rmai2 bt aduan n mintak hak kita sbgai student n staff dgn ape yg dijanjikn oleh pihak atasan kist sblom kita tandatangan surat prjanjian masuk kist dulu.. kami nk kn hak kami.. mana prmohonan maaf dr pihak atasan? Dibenci d dunia xpe la lagi..jgn smpai d akhirat Allah benci jgn sikap tamak kn harta n angkuh.. kami nk epurse kami dibayar balik yg mana trtunggak brbulan2 x bagi tu...

    ReplyDelete
  58. saya student kist sem 5 uniform pun hanya dapat sekali saja itupun baju, seluar dapat yang macam longgok kat pasar malam,budak tadika pun rasa-rasa tak nak pakai.Kasut langsung tak dapat sampai la nie.Duit PTPTN kami yang ribu-ribu tu pi mana tah.Penginapan kami macam pelarian.Pengangkutan lintang pukang,menyesal kami masuk KIST,mula-mula masuk macam-macam janji last-last apa pun tarak,air kat asrama kadang-kadang sampai tiga hari takdak......menyesal gilerrrrrrrr,hostel pon jauh pada pekan klaw nak ambik duet pn susah,sya pon bukan anak orang senang nak bli kereta n moto,kadang2 xmakan 1hari sebab kedai makan jauh xda kenderaan nak p makan,kadai depan asrama pon bukan buka klaw hari jumaat,hari biasa pn pukul 6.00ptg baru buka.Trok btoi la......,nie bukan 1dugaan tpi 1 keseksaan,kesian intake2 yang baru masuk jdi mangsa kist.Masa sem4 dulu sampai ada sorang staf nak pinjam duet saya RM20 katanya xda duit kist xbayar gaji.kolej kist yang taw cuma nak saman pelajar ja,dh taw xda duet xpyah la bli bas bnyak2.Bas banyak pon buat apa bukan guna pon.

    ReplyDelete
  59. kami nak hak kami balik........!!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. duit mak ayah kami dh banyak habis kat kolej nie padahal xjamin masa depan pon....,memang keja kedarah duit btol....sialla......

      Delete
  60. jangan dok kejar dunia sangat ingat mampos sama.,dh tua buat cara dh tua,ramai plajar kist dok mnyumpah kolej...

    ReplyDelete
  61. doakn yg terbaik untk kita~moga Allah membuka pintu untk bertaubat..

    ReplyDelete
  62. kist sekarang sunyi umpama kata padang jarak padang terkukur,,, sampah bersepah.. warung dalam kist pon dah ttup satu..kist bakal mampus 2 3 tahun lagi..
    padan muka cakap berlagak sangat..apa pon tarak..

    ReplyDelete
  63. kist menipu dalam membabitkan yuran pelajar tajaan mara..yuran tajaan mara RM 9600 berbanding pelajar - pelajar lain hanya 7100.. KIST dalam dokumen menyatakan hanya pinjaman RM 45000.00.. apabila pelajar menerima tajaan daripada mara mereka mengambil yuran sebanyak RM 2100.00 dari pelajar tajaan mara setiap semester.. KOLEJ ISLAM SAINS DAN TEKNOLOGI sesuai digabungkan dengan KOLEJ INI SUKA TIPU...

    ReplyDelete
  64. kist kedarah duit haram dh berapa banyak duit plajar dh habis padahal klinikl xbyar pon,pengangkutan dh macam haram

    ReplyDelete
  65. aku tekanan belajar di sini...serba kekurangan..aku nk cabut dh banyak duit parents aku abis di sini..kuatkan semangat aku ni..PELAJAR MA...

    ReplyDelete
  66. kist memang xgna la.,dh la pnipu pas2 makan duet haram..,bagus la..bayar gaji pkja pn gna duet haram,kolej pn dh memang mcm haram jadah....!!!!!!!

    ReplyDelete
  67. memang hebat prmainan zmli htam...

    ReplyDelete
  68. memang hbat permainan Zamly hitam..,tpi xlma......tnggu hari dan waktu....

    ReplyDelete
  69. Saya pun dah dapat surat tawaran kerja pensyarah kist untuk 11 March 2014, tp sy buat research dlu di internet dan terjumpa artikel ni. Terus je sy tolak tawaran kerja. Buat apa ambil risiko kerja kat tempat yg tak terjamin masa depannya...

    ReplyDelete
  70. Hello, Saya Puan Jennifer John, pemberi pinjaman pinjaman peribadi yang mengorbankan pinjaman peluang masa. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda ? Anda telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji ? mencari lebih kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu. Kami memberikan pinjaman dana kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang tidak baik atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil , untuk melabur pada perniagaan pada kadar 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda bahawa kami menyediakan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: ( [email protected] )

    ReplyDelete
  71. sya xstudent kolej pusrawi xsangka la ingat kolej sya ja yang terok rupanya ada lagi kolej yang paling terok dan hina.

    ReplyDelete
  72. babi btolla kolej memang anak haram butuh pak dia kja dok suruh plajar tukar2 asrama,sampai member2 aq pon merempat merata hari 2,ingat kami smua bangla n npal macam dia kot....

    ReplyDelete
  73. Hahaha.staf dh diam dapat gaji kot ni.student plak bising.huhuhu

    ReplyDelete
  74. Dy ex staf kist. Sy resign sbb xsmpi hati bersubahat nk aniaya stdnt. Sy lari n xbuat notis berhenti sbb rmi yg buat notis..xdpt gaji. Tp mngmnt mmg teruk sgt. Kesian pd stdnt. Sy join kist 2010. Gaji sy waktu tu..total dgn elaun rm2300. Kesian pd pnsyarah umum dan ustaz2. Gaji mereka plus elaun cuma rm1500. Ramai dh keluar sbb xthn.

    ReplyDelete
  75. Kolej ini suka tipu..org atasan blagak buat kolej utk bisnes pergunakan nama islam.
    First impression trtarik msuk klej ni dlu sbb nama kolej ISLAM SAINS & TEKNOLOGI. Skali dah smpai, mana sainsnya? Mana teknologinya? Kolej xda rupa kolej..cntik lg skola menengah aku dlu. Duk ceruk hutan kandis tu. Nak kata islam? Huh..klej pnuh mksiat. Memalukan. PENIPU. Iklan bukan main gempak. Mcm2 cara nk promote kolej pnipu ni. Ksian dgn plajar2 yg trtipu dgn janji kmudahan n klgkapan yg baik..suasana pmbelajaran yg bagus..diploma yg trhangat di pasaran..huh kist kencing kuat. ZAMLY..bo la aniaya org..ckupla ko aniaya aku dlu..
    smpai ko ugut aku malukan aku tahan aku final exam sem 6..gara2 duit MARA yg ko tipu plajar tu..aku x bayar.
    Kpada taib, dulu ko bangga gaji ko 3x masuk sbulan kan. Ko lgsg x pandang aku kan bila ko pggl aku msuk opis, malukan aku dpan staf, gara2 aku xnak byr duit yg kist tipu dri aku. Ko bangga ko mewah byk duit kan. Skrg ko tau langit tggi rendah. Jgn riak jgn sombong. Ko dgn zamly 2x5 sama ja. Skrg zamly x byr gaji ko, ko mc nk agung2 kan dia? Haha..kist2.. lingkup la dri nyusahkan org. Tbesar d pntai timur konon..PENIPU TBESAR aku bagi. Sluruh malaysia. Hahaha

    Syukur zaman tu dah lepas..

    ReplyDelete
  76. Duit epurse intake JUN 2010 mane??mmg x halal la kist mkn duit haram student..janji lepas konvo akn masuk akaun tp konvo da lepas 6/10/13..skrg da 18/04/14.. nawok apahhh.. bia Allah balas la.. tua saje janji x tepati.. mmg duit ptptn pom yg tah ke mane smpai rm60 ribu tu aku x halal... satu sem dpt x smpai rm500.. kadang satu sem pom 100 lebih pon ade..puiii..bangsat la.. smpai skrg aku pointer tinggi blajor sungguh pom d kist tp keluar je kist kerja pom tarak.. MQA lulus atau x sbenarnye?aku check MQA kist x trsenarai pon.. jgn aniaya student rajin blajar d sbb kn name buruk kist tu. Kesian sikit kt student blajar elok2 tp x jamin kerja.. buang masa n buang duit je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hanya Allah yg dapat menghukum encik zamly!!!! di mana2 pun sembunyikan diri,tak ad keberkatan dalam kehidupn,sia2 je......
      p/s:student kist,duk dlm hostel tnpa ad pengawasan pak guard langsung!! 2 bulan da tak belajar...ptptn berjalan like usual..dgn baki rm100 satu sem.....

      Delete
  77. memang betol ape yg di kate !!! liar !!!!!!

    ReplyDelete
  78. skrg bkn shja kolej swasta yg tabur jnji kosong kpd pljr,,tp dh kian menular ke IPTA.dh tiada lg matlamat untuk melahirkan graduan yg mahir&dpt mnyumbang tnaga kpd negara..ckup sekadar IPTA sbg satu perniagaan tnpa mmntingkan kerjaya&ms depan plajar.saya antra bbrpa ribu graduan master dr IPTA yg ckup kcewa dgn sikap UT** yg ternyata tidak bsikap profesional dalm meangani isu kegagalan mndapatkn pkerjaan kpd graduannya sdgkan kami sudah ternyata lebih dari mncukupi syarat sbg tnaga pengajar di sekolah mahupun politeknik..apakah fungsi professor&lecturer2 yg sbnr jka isu spt ini msih tdk dapat di selesaikan scra profesional?alasan yg dberikan cukup mmperlihatkan seolah2 tiada kesungguhan dalam menangani isu spt ini.plbagai langkah telah pun di ambil termasuk perjumpaan bsama lecturer2 utk mndptkn pnjlasan sbnr namun hasilnya ternyata gagal..kini kami perlu kembali kepda bidang dgree masing2 untuk mndptkn pluag pkerjaan..apakah makna sebuah SARJANA yg kami miliki jika ia gaga berfungsi sbg tiket utk mndapatkn pkerjaan?

    Insan kecewa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. universiti mana ni ye? aku nk smbg sarjana ni. tkot plak dgr cmni

      Delete
    2. Universiti mana boleh bg gerenti anak hg dapat kerja tu? Sia2 dpt sarjana kalau boleh percaya offer bodoh mcm tu. Padan la x layak kerja. Bingai mcm universitinya jugak. Byk cengkadak pulak tu

      Delete
  79. Kist ni macam tahi dok manipulasi ayat ugama nk cari untung.... Gaji bini aku xbayar2...

    ReplyDelete
  80. hello

    yang anda perlukan dan pinjaman segera untuk membayar hutang anda? Adakah anda telah dinafikan pinjaman daripada Bank? Atau adakah anda memerlukan pinjaman untuk membayar bil-bil atau menubuhkan anda syarikat? bimbang tiada lagi, membantu anda datang sekarang, syarikat Mr.mhay merupakan pinjaman yang firma pinjaman yang menawarkan semua jenis pinjaman kepada orang-orang, firma yang berada dalam memerlukan pinjaman dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2% menghubungi kami melalui e-mel: [email protected]

    BORANG PERMOHONAN PINJAMAN

    Nama Penuh:
    Jumlah Diperlukan sebagai Pinjaman:
    Tempoh pinjaman:
    Nombor Telefon:
    negara:
    State / Province:
    Pendapatan Bulanan:
    Status perkahwinan:

    menanti balas anda tidak lama lagi

    Encik mhay burialla

    ReplyDelete
    Replies
    1. ape bodoh sgt ko nk bagi duit.pinjaman along ni??

      Delete
  81. Nk tnye la...wt mase skrg d kolej kist makin down ke? Sy dpt tawaran taun ni tp xtau nk msuk ke x..sila bg pendapat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy pensyarah kist...nasihat saya,jgn la masuk wt masa ni...jgn ambik risiko...sy pon sgt2 kesian dgn student yg ada masa ni...ntah boleh abes belajar atau tidak...tgok keadaan,mcm susah jer...

      Delete
  82. x yah masuk..fikir lah masak2..klau bolh dpat tawran yang lagi bgus...sy bekas stdnt kist..smpai sekrng sy masih tak dapt hak saya yang dijanjikan.....

    ReplyDelete
  83. Kist memang bermasaalah..Anak jagaan saya juga praktikalnya ditangguhkan disebabkan ketua Jabatan berhenti kerja.Sejarang anak Jagaan saya sudah masuk sem 5 tapi terpaksa teperuk di Asrama di beri cuti Seminggu akibat masaalah tersebut...

    ReplyDelete
  84. Kist memang bermasaalah...anak dalam Jagaan saya kini sem 5, dan masih teperuk di asrama akibat praktikal ditangguhkan disebabkan yang dipertangung jawab menjaga studen praktikal berhenti kerja.

    ReplyDelete
  85. Kist memang bermasaalah..Anak jagaan saya juga praktikalnya ditangguhkan disebabkan ketua Jabatan berhenti kerja.Sejarang anak Jagaan saya sudah masuk sem 5 tapi terpaksa teperuk di Asrama di beri cuti Seminggu akibat masaalah tersebut...

    ReplyDelete
  86. Kist mmg gler....rugi x klau aku brhnti skarang.aku dh sem 5

    ReplyDelete
    Replies
    1. jgn bhenti lg,,akan merugi kan saudara/ri.. selalunya penyelesaian seperti cmpurtangan pihak berwajib akan terjadi apabila sudah terlalu genting keadaan.

      Delete
  87. Ya Allah...kau cepat2 Lah bankrap kan Kist nie.biar kkm ambik ktaorang.

    ReplyDelete
  88. Ya Allah...kau cepat2 Lah bankrap kan Kist nie.biar kkm ambik ktaorang.

    ReplyDelete
  89. Klu sanggup tunggu, tunggu je.. klu x nak tanggung risiko better berhenti je.. mungkin ade rezeki di tempat lain.. wat naya kat org tgu je la balasan dia..

    ReplyDelete
  90. Sy nk tya pndapat Dari semua wajarkah sy brhenti skarang SBB sy mmg x bleh sabar Dah.Hati sy seolah Dah hancur terbakar.mingu depan sy Dah exam tpi sy kurang yakin dapat jawab ke tak.ye LA...praktikal pon byk unit yg ktaorg x masuk.nk jwb apa nanti....Dah LA result sem4 aku Hep pengang.nk suruh aku byar yuran sem 5 dulu buat APA.kist Dah nk mampus.aku mohon Mara dia lmbatkan urusan.yg sptotnya aku dapat awl tpi dpt lewat.srkarang Nie aku Dah fikir. Mas@k2. Baik aku ambik duit yuran sepuluh ribu Tu bukak bisnrs produk kecantikan.bleh aku bayar hutang cepat.klau harapkn kist mmg muflis LA aku...kwn2 yg x byar lg yuran Tu jgk bayar kalau xnak. Rugi.korang habis belajar pon belum tentu dapat diploma.sijil jpam aku mnta dia x kasi.mcm2 alasan dia BG.sijil jpam Je lot.bodoh betul!!!!!

    ReplyDelete
  91. Semua org dah tahu masalah kist.....diminta pihak pengurusan ambil tindakan segera.....jika tak mampu nak selesaikan diminta serahkan kist ke syarikat atau badan pengurusan yang lain...TOlong fikirkan nasib orang lain...jangan fikirkan diri sendiri....jika dah buat kesilapan.....buatlah kebaikan pulak...hidup ini sementara...setiap perbuatan pasti ada balasan....TOlong biarlah kist berundur dengan cara baik.......serahkan kami ke Badan pergurusan baru.... kami dah lama menderita......










    ReplyDelete
  92. Semua org dah tahu masalah kist.....diminta pihak pengurusan ambil tindakan segera.....jika tak mampu nak selesaikan diminta serahkan kist ke syarikat atau badan pengurusan yang lain...TOlong fikirkan nasib orang lain...jangan fikirkan diri sendiri....jika dah buat kesilapan.....buatlah kebaikan pulak...hidup ini sementara...setiap perbuatan pasti ada balasan....TOlong biarlah kist berundur dengan cara baik.......serahkan kami ke Badan pergurusan baru.... kami dah lama menderita......










    ReplyDelete
  93. Saya siswa KIST cawangan Sabah , cadangan saya dgn tuan2 smua, kita buat satu memorandum bantahan directly kpd CEO kampus utama. Untuk stiap cawangan KIST pula, kita collect tndatangan bukti protes dlm kain rentang yg besar, then hantar terus ke pntadbiran kampus utama. biar suara kita brgabung, diorang akan gentar

    ReplyDelete
  94. kolej ni memang dinaungi family penyangak.. haha..
    family yg soglap duit org.. amek laki org.. semue dr fmily pmilik kist ni..

    ReplyDelete
  95. salam.. saya sekarang stdnt kist sem 5..sepatutnya saya akan naik ke sem 6 selepas final..tapi..cukup bulan ni 5 bulan kami di kampung tanpa final dan tanpa apa2..kami seolah2 gantung x bertali..malah yang paling megecewakan apabila kami cuba hubungi ceo tapi tidak berjawab malah dimatikan..Ya Allah..betapa peritnya kami lalui semua ini..namun yuran ptptn tetap berjalan seperti biasa.. tolonglah...tolonglah bantu kami,kasihankan ibu dan ayah kami yang mengharapkan kami memperolehi segulung diploma, menyara kami,menggunakan kudrat seorang manusia yang boleh digelarkan sebagai warga emas...tapi...smp skrg x da apa2 tindakan..tolonglah..kami merayu...masa berjalan, umur bertambah, x kan nak biarkan kami semua terus mcm ni..mcm mana dgn pinjaman kami? sdgkan kami x da ilmu yang berkualiti di dada?????? tlglah..berhenti menganiaya kami....tolonglah...kami merayu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. dalam tempoh nak masok lima bulan ni kamu dan rakan2 x de exam final or something lah???kata kist ada pengurusan baru,x kan xleh nak baih pulih????dalam fb bukan main agy kata akan ada ramai stdnt nak msuk dan salah kan yang kata kist ni teruk,siap kata kist difitnah,jd orng cuba pkai otak!!!!!!!!!!!!!!bukan pkai lutut,.....sy stdnt bekas stdnt kist yang msh tntut hak....

      Delete
    2. Tu lah. Anugerah KIST pun banyak yang beli. Cuba tengok website KIST, 50 enterprising awards tu sebenarnya kalu tak silap boleh beli dengan harga RM10,000..

      Dapat award sendiri beli, boleh lah canang dan bangga diri pada orang kampung,, hihihi

      Delete
    3. Ya Allah...aku sangat mengerti perasaan kamu

      - your senior -

      Delete
    4. Salam Dik Junior, Ape cerita skrg? dah kembali meneruskan Pengajian atau belum?

      Delete
  96. Adoi......mcm mana Nie.kalau kita habis belajar nanti.dapat ke kita kerja.Kist semakin teruk Nie..KNP jdi mcm Nie.APA masalah yg sebenarnya ep.....KNP x bleh byar gaji.ke guna modal tu buat kuist yg skarang Nie tgah hangat dbncangkn......

    ReplyDelete
  97. Kami adalah sebuah organisasi Kristian yang ditubuhkan untuk membantu orang yang memerlukan
    membantu, seperti help.So kewangan jika anda akan melalui kewangan
    kesukaran adakah anda mempunyai apa-apa keadaan kucar-kacir kewangan dan anda memerlukan dana untuk
    memulakan perniagaan anda sendiri, atau anda memerlukan pinjaman untuk menyelesaikan hutang anda atau membayar
    bil-bil, memulakan perniagaan yang bagus, atau anda mendapati sukar
    mendapatkan pinjaman modal dari bank-bank tempatan, hubungi kami hari ini melalui e - mail
    [email protected] untuk Alkitab mengatakan "" Lukas 11:10 Setiap orang yang
    meminta menerima; orang yang bertujuan penemuan; dan kemudian mengetuk pintu
    akan dibuka. "Jadi jangan biarkan peluang ini berlalu anda oleh kerana
    Isa yang diberikan yang sama semalam, hari ini dan selama-lamanya more.Please mereka
    berfikiran dan bertaqwa serius Rakyat.
    Anda adalah dinasihatkan untuk mengisi dan mengembalikan butiran di bawah ..
    Nama anda: ______________________
    Alamat Anda: ____________________
    Seks Anda: __________________________
    Umur anda ________________________
    Negara Anda: ____________________
    Pendudukan Anda: __________________
    Tujuan anda untuk loan____________________
    Jumlah Pinjaman yang diperlukan: ______________
    Pinjaman Duration: ____________________
    Pendapatan Bulanan: __________________
    Nombor telefon bimbit: ________________
    Pernahkah anda memohon pinjaman sebelum: ________________
    Jika anda telah memohon pinjaman sebelum ini, di mana anda dirawat dengan jujur​​?
    kuruzņēmums terletak? ...

    Bertindak cepat dan keluar dari tekanan kewangan, keadaan huru-hara, dan cabaran yang
    menghubungi Stanley evans Pinjaman Corporation hari ini melalui e - mail:
    [email protected]. . Anda diberkati

    ReplyDelete
  98. Hello, saya Encik perry, pemberi pinjaman pinjaman peribadi yang
    memberikan pinjaman peluang masa hidup.
    Sama ada anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman
    untuk meningkatkan perniagaan anda?
    anda telah ditolak oleh
    bank-bank dan institusi kewangan lain?
    Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji?
    mencari lagi kerana kami berada di sini untuk membuat semua perkara masalah kewangan anda
    masa lalu. Kami memberikan pinjaman dana kepada individu
    memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang
    untuk membayar bil-bil, untuk melabur pada perniagaan pada kadar 2%. Saya ingin menggunakan ini
    medium untuk memberitahu anda bahawa kami menyediakan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan
    akan bersedia untuk menawarkan loan.So hubungi kami hari ini melalui e-mel:
    [email protected] Data PEMINJAM 'S
      1) Nama Penuh: ............................................. ..........
      2) Negara: .............................................. .............
      3) Alamat: .............................................. ............
      4) Negara: .............................................. ................
      5) Sex: .............................................. ..................
      6) Status perkahwinan: ............................................. ....
      7) pendudukan: .............................................. .......
      8) Nombor Telefon: ............................................. ...
      9) Pada masa ini kedudukan di tempat kerja: .....................
      10) Pendapatan Bulanan: .............................................
      11) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .....................................
      12) Pinjaman Duration: ............................................. ...
      13) Tujuan Pinjaman: ............................................
      14) Agama: .............................................. ..........
      15) Adakah anda memohon sebelum .................................
      Terima kasih, mr. perry

    ReplyDelete
  99. Halo,

    Apakah Anda mencari pinjaman bisnis, pinjaman pribadi, hipotek, mobil
    pinjaman, pinjaman mahasiswa, hutang konsolidasi pinjaman, pinjaman tanpa jaminan, usaha
    modal, dll ... Anda berada di tempat yang tepat
    Solusi Kredit! Saya seorang pemberi pinjaman swasta yang
    Individu dan bisnis dengan suku bunga rendah dan terjangkau
    Tingkat bunga 3%. Hubungi kami melalui email:
    [email protected]

    Aplikasi pinjaman.

    Nama lengkap Anda:
    alamat:
    negara:
    Status:
    Jumlah Pinjaman Dibutuhkan:
    seks
    Pinjaman DURASI:
    telepon:
    fax:
    Pendapatan Bulanan:
    Yang tepat tanggal Anda butuhkan pinjaman:
    pekerjaan:
    Sebelum aplikasi pinjaman:

    Catatan: kembali kepada kami
    relação

    ReplyDelete
  100. Hello,
    Saya Encik Maurice yang disahkan, yang berwibawa, yang sah & pemberi pinjaman wang yang diiktiraf. Saya pinjaman wang kepada orang yang memerlukan bantuan kewangan. Adakah anda mempunyai kredit yang tidak baik atau anda memerlukan wang untuk membayar bil? Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan waris dipercayai seperti yang kita akan gembira untuk menawarkan anda pinjaman pada kadar faedah 2%.
    HUBUNGI EMAIL: [email protected]

    ReplyDelete
  101. Halo, saya Ibu Amanda, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberi hidup pinjaman kesempatan waktu. Apakah anda memerlukan pinjaman mendesak untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain? Apakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lebih kerana kita di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda sesuatu dari masa lalu. Kami memberi pinjaman dana kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, melabur pada perniagaan pada tahap 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu bahawa kami memberikan bantuan handal dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: [email protected] atau [email protected] atau [email protected]

    ReplyDelete
  102. salam, kepada Taufik Naaim anda tidak perlulah berasa bersalah sekiranya terdapat pihak yang menyalahkan anda atas kenyataan ini.sesungguhnya Allah itu maha mengetahui akan tiap sesuatu.bagi pihak yang tidak bersetuju dengan kenyataan ini tolonglah jangan bersikap riak dan tkbur, stiap kbaikan yg kita lakukan tidak perlu untuk dihebohkan biarlah ia mnjadi rhsia antara anda dgn Allah SWT. saya tidak berniat untuk menjatuhkan nama kist, tetapi inilah kebenaran di sebalik nama kist.segala yang dinyatakan apa yang telah dialami oleh pelajar kist adalah benar. saya sendiri sebagai bekas pelajar kist pernah mengalami situasi seperti yang telah dinyatakan diatas, dimana saya terpaksa berlapar kerana sukar untuk membeli makanan, saya sendiri bukanlah berasal daripada keluarga yang senang untuk menyewa kereta setiap kali ingin membeli makanan. air di asrama juga boleh diibaratkan seperti air longkang, pernah ketika saya mandi keluarnye berudu2 kecil melalui saluran air paip yang telah kist sediakan itu. rambut yang dicuci ketika mandi berbau lumpur, kami sebagai pelajar kist terpaksa melalui keadaan sebegitu sehingga tamat pengajian. kadangkala terlintas difikiran hutang PTPTN yang terpaksa kami tanggung selepas tamat pengajian 45k tetapi terpaksa melalui semua ini selepas pelbagai janji yang telah diberi sebelum kami belajar di kist. apakah perasaan Presiden sekiranya anak beliau mengalami nasib yang sama seperti kami apabila dia dewasa kelak, sudah semestinya beliau akan sedih. begitulah juga apa yang telah ibu bapa kami rasakan setelah mengetahui apa yang telah kami lalui di kist.sepanjang saya berada di kist tidak pernah sama sekali saya melihat kelibat presiden di asrama2, untuk melihat masalah yang kami semua para pelajar hadapi setelah banyak aduan yang telah di buat oleh pelajar. adakah presiden kist pekak atau buta sehingga tidak boleh mendengar berjuta keluhan dan aduan yang telah dibuat oleh kakitangan dan pelajar kist?. Kalaulah tuan presiden berada di tempat kami yang terpaksa mencuci mulut, berkumur ketika ingin mengambil wudhuk dan mandi dengan menggunakan air yang berbau lumpur dan kadangkalanya keluar berudu. pasti beliau tidak akan mampu. belum sentuh perihal tiada tenaga pengajar, tiada tempat klinikal dll. saya sendiri pernah dihalau dari rumah sewa semasa sedang praktikal dek kerana pihak collge tidak membayar duit rumah sewa.cukuplah untuk saya kongsikan pengalaman sy spanjang saya belajr di kist. semoga Allah SWT memberikan pertunjuk kepada tuan presiden.kthuilah bhwa doa org2 traniaya d trima Allah.juga bagi pljar2 yg tlh kmtian ibubapa pihak yg tlh mganiaya anakyatim besar dosanya. bg diri sy,saya maafkan stiap pganiayaan ini. tp bg mereeka yg lain yg tidak mfkan apa yg tlh dlkukan tanggunglah diakhirat kelak.sesungguhnya Allah itu maha.setiap apa kburukkan yg tlh kita lakukan keatass org lain pasti akn ada balasan nya. Mohon maaf dari sy skiranya ada pihak yg tdk brpuashati dgn apa yg tlh sy katakan. ssguhnya kebenaran itu mmg sukar untuk ditelan. sekian.

    ReplyDelete
  103. Salam..panjang lebar crita tntang kist ni. Dgr kata skang dah bertukar ke pngurusan baru tp dgr crite adik bradik dia juga yg pgang. Xpela,hrap2 ada perubahan ke arah yg lbh baik..supaya staf n plajar xteraniaya lg.. Sy xstdnt kist, msuk d tahun2 awal pnubuhan kolej ni.msa tu pn dah ada komen2 xbaik psal kolej mkn duit tp sy xterasa sngt coz ada elaun mara lbh kurg 5rts lbh tym tu.cuma kcian kt kwn2 ptptn yg dpt around 400/sem.but diorg ada epurse wlaupn slalu lmbt masuk.tntg pginapan mmglah xbrape nak best tp sbb sy org mskin n dah biasa dgn kedaifan so sabar jer wlaupn tpksa mandi dgn air karat tu kn (wlaupn miskin,xpnah la pla mandi air kotor kt umah). Pa pn dah konvo, pnjaman maraalhmdulillah dpt diskaun.kerja sbnrnya xsusah mana nak cari.nasihat sy untuk stdnt yg dah dpt dip tu,bukan sbb kist 100% kt susah dpt krja,kdg2 sbb atitude kt kot tym tmuduga tu jd pnyebab. So klu xdpt keja,cubala bisnes ker smntara tnggu pluang keja lain. N jgn lupa cuba tnya tmpt kt bt pnjaman tu klu2 dorg blh bg ptongan byaran..utk owner kist,xperlu byk dalih.ttup cwgan yg xbrapa pnting tu, jual aset yg melebih2 tu tuk byr gaji staff n sbgai modal sterusnya. Sblm ni,org miskin gak kan so xde msalah mula dr bwh balik..kcian kat org yg teraniaya tu coz apa yg dorg ckp kt atas tu smuanya betull blaka..jgn lari dari msalah ni,bangun dgn cara yg baik n ambil pedulikebajikan staf n student.muhasabah diri, jgn buat kbaikan smata2 utk mnunjuk2, slesaikan masalah sndiri sblm bantu org lain.hrap bertemu jalan pnyelesaian terbaik utk semua pihak.. Amin :-)

    ReplyDelete
  104. zamly abdullah 019-9892323

    ReplyDelete
  105. SAYA BARU DPT INTERVIEW NI KERJA UNDER KIST PATUTKAH SAYA HADIR INTERVIEW TERSEBUT???????

    ReplyDelete
  106. Pencari pinjaman Dear

    Adakah anda dalam mana-mana Kesukaran kewangan? Adakah anda ingin memulakan perniagaan? Ini syarikat pinjaman telah ditubuhkan oleh dunia organisasi hak asasi manusia yang luas dengan tujuan tunggal untuk membantu golongan miskin dan orang-orang yang kewangan Kesukaran hidup. Jika anda ingin memohon untuk pinjaman, kembali kepada kami dengan butiran melalui e-mel di bawah: [email protected]

    nama:
    Jumlah Pinjaman Diperlukan:
    Tempoh pinjaman:
    Nombor Telefon:

    Regards,
    Puan Carlijne Sahrizan

    ReplyDelete
  107. `Nama saya Karina Agus, tinggal di Indonesia, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi amaran kepada semua mereka yang mencari pinjaman untuk berhati-hati penipu kerana mereka adalah bulan everywhere.Few lalu saya dari segi kewangan ke bawah, dan kerana keperluan saya, keadaan terdesak dan kemiskinan , saya telah scammed oleh beberapa firma yang dikenali sebagai pinjaman di dalam talian. Saya kehilangan harapan tidak sehingga kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman sangat handal dipanggil Puan Clara Alderman yang meminjamkan saya pinjaman tidak bercagar daripada $ 79,000 dalam masa 24 jam tanpa sebarang tekanan, pada mulanya ia adalah seperti mimpi bagi saya sehingga saya melihat amaran yang ansuran pertama saya 2 jam selepas i digunakan. Saya menyeru rakan-rakan indonesian yang memerlukan pinjaman untuk membantu anda melalui kenalan Mrs.Clara: [email protected]
      Berhati-hati! Anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui: [email protected]

    ReplyDelete
  108. tolonglah anak anak kami yg masih belajar di bacok yg jauh datangnya...asrama macam kandang kuda saja jamban yg tak berpintu kotor tempat makan dan study tak ada....tak percaya pergilah tengok sendiri...pelajaran mereka tak tau pensyarah sat ada sat tak ada.....mohon zambly ambil tindakan segera...anak kami sem akhirdah harapan kami tinggi utk mereka lulus....

    ReplyDelete
  109. anak saya dari sabah....tlglah kami mau anak kami terjamin pelajaran dan keselamatannya....tlglah ya allah...

    ReplyDelete
  110. Anda perlukan pinjaman kecemasan apa-apa jenis? jika ya, sila hubungi kami hari ini untuk mendapatkan pinjaman pada kadar 2% sila email [email protected] dan mendapatkan kredit serta-merta.
    E_mail: [email protected]

    ReplyDelete
  111. Murni International College Putrajaya a.k.a Kolej Kejururawatan Murni Nilai juga x bayar gaji staf. Ada yg dh 6 bulan tidak dibayar gaji. KWSP n socso x payah cakap lah.. mmg x dicarum tp potongan gaji pekerja dibuat setiap bulan. Macam mana tu? potong gaji pekerja tp x carum dgn kwsp n socso. Alaun pelajar pn tertunggak. Kesian pelajar kebanyakkannya dr family susah. 99% pelajar melayu. Hostel penginapan pelajar pn masyaAllah kesian tgk. Asrama lelaki kipas pn x de bayangkan mcm mn x selesanya mereka. Pengurusan n pentadbiran akademik sgt teruk. Pelajar selalu x de class coz x de lecturer.. kolej x mampu nk hire lecturer coz x de duit. Ada lecturer yg mengajar 8 subjek. cuba bayangkan boleh ke lecturer tu masuk semua class?? last2 lecturer main cancel class sesuka hati. Yang teraniaya adalah pelajar. Pihak berkuasa sila jalankan pemantauan... Kolej ini menganiaya pekerja-pekerja dan pelajar-pelajar mereka. Kolej ni dh x layak beroperasi. Patut tutup je or declare bankrup sebelum lebih ramai pekerja dan pelajar teraniaya.

    ReplyDelete
  112. ini num fon owner kolej kist..zamly abdullah 019-9892323......

    dia sorg yg angkuh dan sombong...dgn keadaan da mcm ni pon, dia xpernah minta maaf or jelaskan kepada semua masalah ni...

    ReplyDelete
  113. Assalamu'alaikum..saya stuju dgn sgala kenyataan yang diberikan oleh ex student dan ex staff kist. Saya pernah bekerja di kist malah selalu berurusan dgn zamly, noraihan dan norazlina. Saya ingatkan mereka sekarng dah berubah, akan tetapi masih sama juga seperti dulu, sengaja melengahkan bayaran gaji staf dan amat bongkak. ALHAMDULILLAH sekarng Allah murahkan rezki selepas berhenti kerja dari kist.. Saya mendapat khabar dari saudara sya yang masih bekerja di kist, kist tidak membayar gaji dari raya puasa lagi, sehinggakan minta sedikit dari gaji untuk membaiki kereta, untuk belanja persekolahan anak pun tidak diberikan. Apakah gaji iyu bukan hak pekerja. Kami dah cukup teraniaya dengan zamly..Semoga Allah memberi balasan yang setimpal..

    ReplyDelete
  114. en.zamly dgn isteri bru plg dari mnunaikn haji di mekah...smga pgurusan lbih baik..kitorg kt KUIST ni pn xtntu hala...stiap mgu @ bulan, driver kna kjar dgn pnarik van...stdnt kt sni xsmpai pn 25 orang..tp still xleh nk urus.bil elktrik dgn air pn asyik trtunggak je..xtau nk adu kt sape psl mnde2 ni sume..

    ReplyDelete
  115. en.zamly dgn isteri bru plg dari mnunaikn haji di mekah...smga pgurusan lbih baik..kitorg kt KUIST ni pn xtntu hala...stiap mgu @ bulan, driver kna kjar dgn pnarik van...stdnt kt sni xsmpai pn 25 orang..tp still xleh nk urus.bil elktrik dgn air pn asyik trtunggak je..xtau nk adu kt sape psl mnde2 ni sume...

    ReplyDelete
  116. Ya Allah..sedihnya bila kenang nasib yg terpaksa tanggung hutang ptptn ni..kerja iap kali minta tgk sijil kist mst org xpandang.smpai skrg xmampu byr ptptn sb kerja cukup2 mkn je.

    ReplyDelete
  117. Aku ex lecturer kt kolej malang ni. Sampai sekarang prob gaji lec tu x setel lg. Raya hj lepas "gaji" si gemuk hitam tu bayar rm200 ke 100 gitu.

    Ahhh semua yg kutuk kist tu mmg btul faktanya. Aku boleh sahkan.

    Si hitam tu mmg sgt bongkak admin. Klaulah aku copy segala emel office dulu..aishhhh. smpai skrg dia x brubah. Kalau ko jumpa reply2 yg backup zamly tu, yg tu komfem adik pompuan dia. Haha. Still blagak lg. I donno laaa..

    Formula kgagalan diaorg :
    Bongkak > pakai duit sykt utk personal > x jaga kbajikan student > lupa student tulah marketer terbaik > bongkak sampai lebam > masih ingat diaorg hebat

    Nk tau sbb ape x lingkup2 lg skrg?
    Sbb ada org politik kuat laaa.

    Ps: anak depa yg nakai cm setan tu ape khabar?

    ReplyDelete
  118. KIST memang banyak menyusahkan student. Saya yang bekas student situ rasa menyesal kerana percaya bulat2 akan tawaran yg ditawarkan waktu mula2 belajar. Semuanya hanyalah janji manis. Yuran mahal gila. Epurse kami berbulan2 tak bayar. Tempat praktikal pun terhad. Sepertinya tidak mendapat apa2 ilmu langsung ketika posting disebabkan ramai pelajar di satu hospital. Yang paling tak puas hati sekarang nie kenapa MQA kami masih tidak diluluskan lagi ? Janji dalam proses. Tapi bila ditanya macam2 alasan bagi. Tak pikir ke ape yg kami nak jawab kalau audit dtg ke hospital jumpa nanti ? Susah2 lah susahkan dulu masa belajar. Takkan dah habis belajar pun still nak menyusahkan kami lagi. Hal MQA akan kami kemukakan ke Kementerian Pelajaran Tinggi. Dan kami student yg dah habis serta masih belajar akan buat saman pada kolej ini.

    ReplyDelete
  119. Krisis bermula Ogos 2013 sampai skrg 10/2014, keadaan semakin teruk. Gaji tertunggak saya hampir rm50K tidak berbayar.

    ReplyDelete
  120. Sy xstdnt kist intake 2007,kist dr dl pon mmg teruk hostel mcm reban ayam,pngkutan pon teruk,semua teruk la...jnji2 mns hnya sblm msk je...lps tu hampeh...sy terperangkap msk sna..dgn loan mcecah 60k...ptptn...keje xdpt wlau dh brthn gred.president stiap kali berucap ngn bongkak nye ..xde nye mencemar duli...mcm la suci sgt si panda lebam tu...

    ReplyDelete
  121. Hope phk btggjwb dpt mmbntu kami mmbwa pihak pgurusn ke muka pgdilan..lau yg good2 comments tu mesti ank2 beranak si zamly tu kan...konon nk back up la....smua org dh th la...xpyh dok backup2 lg...korg smua mkn duit hrm studnt2,gaji xmau byr....jual je bus2 kereta2 korg tu.....kejam sgt korg buat...tu la bongkak sgt kn allah dh tarik tu...ckptu xmau jth...asyik dk atas je...

    ReplyDelete
  122. aku student intake 2009..sabahan..pada mulanya iklan punya lah bagus,konon2 taja penerbangan setiap sem lagi..hujung2 semua tipu belaka,epurse byk potong n main sistem pointer setiap pembayaran..sedangkan itu hak student..ingtkan berakhir kat situ je,rupanya banyak lagi..bus n van punya banyak..tapi xnak ambik n hantar student.x salahkan driver,tapi pihak pengurusan...maksiat sana sini..guna nama islam..tapi agama student semua ke laut..jangan kan ada kuliah agama...nak jaga keluar masuk student terutama yg perempuan hancur..guard plak xde..harapan mak ayah n kepercayaan diberi 100% kepada pihak kist.janji sana sini..hujung2 semua tipu belaka...dulu aku praktikal kat pekan pahang,bayangkan dengan hostel yg teruk..dahlah tgl seorang..kalo jadi ape2 dgn sapa nk mnta tlg..hostel pula kat ceruk hutan..dengan duit takde..berlapar lah jawabnye..apa yg mampu makan megi dgn nasi..itupun kalo dapat beli,makan roti aje lah..sepotong pagi n petang..kadang2 tgu maghrib nak gi surau..tpksa buat muka x malu ikut makan ngan jemaah masjid..ya allah tuhan je tau..duit epurse lambat benar masuk..dahlah lambat masuk..sekerat je yg di beri..kami orang jauh ni,kalo ada duit 10 dalam tangan pun dah risau sangat dah.mana taknya..kalo dah kehabisan bekalan makanan..nak minta n toleh sapa kat tempat orang..ada satu kes sampai student dari sarawak pengsan sebb x cukup nutrisi...epurse di potong.duit xde...nk mnta..ayah mak keje n duduk jauh..keje kampung plak tu..allah je tahu...en zamly memang bongkak dan sombong..jalan atas muka bumi allah ni dah tak tengok orang...dulu bila kami intake 2009 bergabung n buat bantahan kat tapak perhimpunan( kalo lah kist ada tapak perhimpunan,rasanya tu tapak kereta parking) janji demi janji..sampai lah grad..hutang ngan student x bayar2 lagi..tak mengapa lah..jawablah kat akhrat..

    ReplyDelete
  123. Ya Allah sedih kalau nk bercakap pasal K.I.S.T nie
    Kami Insan Sedang Terniaya .Patut lh byk tulisan tu dekat meja ,dinding rupanya memang senior kami sebelum ni sdh teraniaya sblm kami .
    Zalim nya Zamly ni .Jawab la akhirat esok2. Hutang Wajib Dibayar walaupun tak DITUNTUT!

    ReplyDelete
  124. sambung lagi..en zamly nak ugut buang kitorang sebb buat mogok..tuiiiih..x berani gak nak buang..takut rugi kot...tuiiiiiiiiiiiih

    ReplyDelete
  125. weh zamly..bile mung nk byr gaji ak??da nk dkt setaon ak breti keje..smpai skrg xbyr2...bg cek tp cek tendang..

    ReplyDelete
  126. Sume yg dktkan betul 200%..sy xstudent kist bachok..merangkak lar ko esk2 nk mtak maaf presiden wey..banglo beso kemaen lg boley buat..loan student pon ko boley lesapkan dlm akaun student..klu sorg ko boley lesapkn 100..byagkn lah klu 500 org..brp dh ko gelapkn duit loan student..bile student peg tuntut mcm2 alsn die bg..cam sial..nk sumbt ktorg dlm penjra atenyer..penjra dunia ko knal, pnjra Allah ko thu lar 6t..loan 60000 nk byar kt ptptn 72000.ptutnyer lpas ptong bersh dpt 3500, tp sume xpnh dpt 3500, mst akn ad yg kurg pling tggi duit aq.skli lesap 150..mmber aq 200..sape lg yg thu akaun no ktorg klu bukn pihk ko sial...

    ReplyDelete
  127. sye xstaff kist k.berang..tepat pling teruk pernah sye kerje..name je jwatan executive tpi...huh malu nk ckp..pengurusan FAIL..meeting tiap2 pagi xthu bincang psal ape..smue jwatan BOS & besar dipegang oleh ahli keluarge atau pn kaum kerabat & bgaji mahal..keje lebih mase pn xde elaun..dlu sye menyesal sbb kene buang kerje wlaupn bkn ksalahan sye..tpi skarang sye bsyukur sbb dpat yg lbih baik..pergi mahkamah kist kt bacok memangla kau menang sbb mahkamah kau & peguam kau..buang mase dgn duit aku je g sane dh la jauh..trime ksih bgi pengalaman mencabar fizikal & mental..

    ReplyDelete
  128. tukar la name kolej ni buat malu je..npak sgt publisiti murahan
    trime ksih bgi artikel yg sgt bergune ni...

    ReplyDelete
  129. Sy xPelajar dan xMPP kist satu ketika dahulu, masih segar kenangan pahit sewaktu nak buat program utk pelajar punyalah susah.. Nak keluar duit sikit untuk aktiviti palajar macam2 dia mintak... bila kertas kerja dah bg dia buat x tau jer..Bila cerita masalah pelajar kat bahagian pentadbiran dia kata masalah dgn pengurusan tertinggi.. Aku nie nak kena hadap pelajar2 yg duk cerita masalah dia kat aku hampir setiap hari... kadang kala sedih jugak bila dengar masalah adk2 junior yg terdiri dari golongan yg susah n..
    Masalah utama kolej nie terlalu gila mengaut keuntungan dengan jahanamkan masa depan org lain untuk kepentingan sendiri.. Alhamdulillah aku dan member2 aku dah habis belajar kat sane, 3 tahun umpama telur di hujung tanduk Berjaya diharungi.. Tolonglah saudara2 di luar sana, kalau boleh jgn sesekali ada sebarang hubungan dgn kolej n.. Tabur janji manis, tp semuanya taik..
    CEO yg sebelum nie di bayar dengan gaji yg lumayan pun dah lari, padahal satu ketika dahulu begitu bersungguh2 pertahankan kist.. Cukup2lah nak menganiaya masyarakat... Taubatlah.. x payahlah nak tegakkan benang yg basah..
    selesaikan semua hutang ada tu kalo masih nak teruskan perniagaan tu... tolong la... tolong bersifat perikemanusiaan sikit...
    Doa org yang teraniaya nie di kabulkan ALLAH S.W.T.. bertaubatlah sebelum ajal menjemput..

    ReplyDelete
  130. KIST K.BERANG - Buat program family kt kolej la..(anak branak die kawin) pastu pgil student & staff buat keje SUKARELA (sukapakse)..nk meeting bkn main hotel felda k.terenggnu..mcm kaye je kolej ni (duit student xpe) ksian student sabah&sarawak dh la jauh..spai2 kne tipu hidup2..dlm gambar cantik spai2 hutan mcm kg. dieorg jgak..

    ReplyDelete
  131. Humm..bkn nk kutuk ke hape la..tpi naseb la hal ini berlaku lpas graduate..tpi syg saya punye hutang epurse hmpir rm1k masih tidak dibayar smpai skrg..alasan dorg sbb dah potong utk convocation yg selebihnya dikira burn...slpas graduation sy pernah menghubungi pejabat KIST berkenaan isu ini dan dorang memberi jawapan bahawa tidak bangkrap cuma memperkecilkan operasi..selepas itu saya mendapat tahu KIST di ambil alih oleh satu syarikat lain..(hrp maaf saya tidak tahu butiran company uh) ..yang saya kesalkan sistem pengurusan KIST yg terlalu cerewet..sy menghubungi mereka untuk mendapatkan syllabus pengajian sperti yg biasa diperuntukkan oleh mana2 IPT kepada pelajar..bnda ini diperlukan utk sy smbg belaja ke peringkat ijazah..yg mendukacitakan..sy pula dimarahi..dan diugut akan diambil tindakan kerana berkasar..salahkah saya menuntut bnda yg sepatutnya menjadi hak saya? Dah la terlalu byk kerenah ..panggilan saya di pass dari satu jabatan ke jabatan semata2 utk sekeping kertas...apa yg sy dapat sungguh mendukacitakan..bukan seperti syllabus kebanyakan IPT..tapi cuma huraian subjek seolah2 karangan UPSR..apa ini ?? Saya mohon perbaikilah pengurusan utk jangka panjang...jgn terlalu mengkayakan keluarga sehingga mengabaikan kebajikan pelajar..ingat kami berhutang mahal utk sekeping diploma..jadi mohon jangan menganiaya kami..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tahniah..itulah kist untuk anda..kist mmg kaki putar alam...smoga bersabar ye awak..

      Delete
  132. Sabar..itu perkara pertama yang dapat saya katakan. Mungkin ada hikmahnya. mungkin Allah nak uji Tn Presiden. Ujian akan datang pelbagai bentuk. Ada yang di uji dengan kekayan, dengan kemiskinan, dengan sakit, sihat pun ujian sebenarnya. bagaimana Allah nak melihat hambanya kembali kepadanya.

    Saya bukanlah hendak berpihak kepada mana-mana pihak. Yang salah tetap salah dan betul tetap betul. Semoga Allah swt memberi petunjuk kepada kita semua. Amin

    ReplyDelete
  133. bnyk nye komen pasal kist..huhu..tp smua betul..ptptn 60000 pn xbyr lg..

    ReplyDelete
  134. Aku wlau bkn student or staff kist pn turut terpalit ngan problem ni coz dlu aku penah join program pajakan bilik kist tuk student tu... thn 2012 mula2 join tu ok lg laa tp dh msuk thn ke 2 n ke 3 trus snyp je. Duit modal ntah ke mana apatah lg untung bln2 yg dijanjikan...

    ReplyDelete