Tuesday, November 19, 2013

Antara kereta 12 tahun dan UMNO setengah abad

SIBU: Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) perlu membuat pertimbangan teliti sebelum menetapkan had jangka hayat kenderaan di negara ini, kata Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Abdul Aziz Kaprawi.


Sejurus selepas tersiarnya niat JPJ untuk pertimbangkan had jangka hayat kendereaan di Malaysia, negara ini terus bergolak dengan kekecohan isu penindasan terhadap pengguna kereta yang melebihi 12 tahun.

Tajuk yang ditulis nampak berat benar ke arah politik. Asyik-asyik nak berpolitik sampai bila nak produktif? Bukan suka suka tajuk ini ditempel di atas sana. Kerana ini adalah cubaan untuk menambah perisa otak kita.

Apa masalahnya dengan kereta 12 tahun ke atas?

1. Prof. Dr. Wong sebagai Ketua Pengarah MiROS mengatakan bahawa kereta yang telah melebihi 12 tahun sudah tidak lagi selamat untuk berada di atas jalan raya. Satu dakwaan yang "plausible" walaupun rakyat masih belum disajikan dengan faktanya.

2. Dikhuatiri membahayakan pemandu dan berpotensi untuk turut membahayakan nyawa pengguna jalanraya yang lain. Kerana secara logiknya kenderaan sebegini telahpun mengalami kehausan dan kelusuhan pada alatan dan bahagian jenteranya. Begitu juga pada bahagian pemanduan dan keselamatan kereta.

3. Tanpa penyelenggaraan yang sempurna, kenderaan begini umpama "time bomb" yang menunggu masa untuk mencelakakan pemandunya ataupun pemandu-pemandu lain disekitarnya.

JPJ mengambil pendekatan suci iaitu demi menjaga keselamatan pengguna jalan raya, maka akan dipertimbangkan pengharaman kereta yang melebihi 12 tahun ini. Supaya dengan pengharaman ini dapat mengelakkan ancaman berlakunya kecelakaan terhadap pengguna jalanraya.

Kesan pengharaman kereta melebihi 12 tahun
(sumber-sumber internet, bukan perkiraan saya)

1. Kerugian perlu ditanggung pengguna, sudahlah bayar pinjaman sampai 9 tahun. Cukup 12 tahun dah dicop haram JAKIM JPJ.

2. Kenderaan = Ken-DERA-an yang mendera mereka-mereka yang ditindas apabila servis pengangkutan awam berada ditahap najis.

3. Peningkatan ekonomi tokey perniagaan kereta.

4. Peningkatan kos untuk mobility, pemilikan hangus sesebuah kenderaan termasuk penyelenggaraannya.

Ramai yang berkata pengharaman ini tidak relevan dengan harga kenderaan yang amat melampau dijual di negara ini. Tak cukup dengan itu, tahap keselamatan dan keselesaan jalanraya juga dipersoal. Termasuk juga perlunya penilaian semula terhadap cukai dan insurans kenderaan.

UMNO dan ironinya

Adapun pengharaman sesuatu yang mengancam rakyat tidak perlu hanya berlaku di jalanraya. 12 tahun hanya sekadar angka begitu juga setengah abad lamaya. Faktor pengharaman bukan diletakkan mutlak ke atas bilangan angka, tetapi kualiti yang berpotensi untuk mencelakakan rakyat.

Laporan audit gunanya bukan untuk diperam sampai jadi tapai. Begitu juga laporan rasuah, laporan kewangan, salahlaku ahli kabinet, dan pembaziran wang rakyat, bukan sekadar pencicah daging saudara sendiri. Ini adalah tanggungjawab parti pemerintah yang kini melewati setengah abad.

Kalaulah UMNO itu jenama kereta, umurnya setengah abad, nak dibawa ke jalanraya boleh mencelakakan diri dan orang lain, nak dibela pula termakan diri sendiri. Tak ada sebab lagi untuk tidak diharamkan, kecuali kabel JPJ & MiROS sahaja yang tinggal. Itupun selepas berdengungnya wacana "Don't bite the hands that feeds you".

Maka memang padanlah statistik PRU jumlah pengundi parti pemerintah lebih rendah dari pembangkang. Nak disuluh tak pula buta, nak disuruh dah besar panjang pula. Tunggu masa nak dipancung sahaja.

Cebisan

Mari ambil tahu, tindakan JPJ masih berada ditahap pertimbangan sahaja. Masih belum ada kata putus dari benak orang atasan mereka. Tapi, ketika ini masanya untuk kita utarakan bantahan sebelum terlambat. Itupun jika lubang-lubang telinga si fulan itu belum tersumbat.

Sesedap mana sekalipun menghentam, isu ini sebenarnya amat kritikal di luar konteks UMNO juga. Usahkan PAS, PKR mahupun DAP, mana-mana organisasi harus akur tentang "declining stage" mereka. Contoh kontra paling mesra adalah PAS, sampai bila nak bela pemimpin yang dah berpuluh tahun tak progresif dan masih "rigid" lagi ortodoks, yang mengancam ummah?

Akhir sekali, perkataan "ancaman" itu lawannya bukanlah "haram". Kerana pengharaman bukan satu-satunya cara untuk mengatasi ancaman. Katakuncinya di sini adalah menjaga kepentingan rakyat, bukan kepentingan syaitan. Tuhan beri kita akal dan fikiran supaya kita tak kelihatan terlalu dungu persis haiwan.

13 comments:

  1. Salam kembali sahabat
    aku rs klau proton kluarkan model baru nama Proton UMNO
    mesti laku kih kih kih

    bleh pkai gak idea ko

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam
      kalau nanti dah pakai idea aku
      jangan lupa komisyen pulak

      Delete
  2. berro:)

    long time no entry..hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. berro! sebuk sikit la
      ni dah kurang sebuk sikit

      Delete
  3. Bhai Taufik...

    Hahaha... pukul keliling nampak.... sampai ke bulan tue.... Hahahaha

    ReplyDelete
  4. kunjungan perdana di rabu siang, salam persahabatan

    ReplyDelete
  5. manusia dengan pemikiran yang semakin bangang dikala dunia bertambah moden (serta menuju pengakhiran). apa-apa pun, kapitalis memang bangsat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dunia tak pernah moden, moden kini hanya penyedap daripada kapitalis

      Delete
  6. ken-DERA-an... huhuuu, plz don't dera my kelisa, i love my kelisa yang dah nak dekat 10 tahun usianya itu ( TTATT )~

    ReplyDelete