5 sebab lebih baik masuk Kristian daripada masuk Syiah di Malaysia


Isu Syiah, adalah isu yang makin hari makin merobek keharmonian muslim dan juga rakyat Malaysia sendiri. Isu ini juga semakin menjadi batu loncatan parti-parti politik yang mengendong undi para penganut agama Islam.

Isu ini juga secara tidak langsung memperlihatkan betapa runcingnya masalah kepuakkan (sectarianism) yang amat fanatik, jumud dan penuh dengan pemikiran negatif. Sayangnya, ramai dari kalangan ilmuan agama tidak dapat dikecualikan daripada kekejian ini.

5 sebab lebih baik masuk Kristian daripada masuk Syiah di Malaysia:


1. Masuk Syiah adalah satu jenayah, tapi bebas untuk masuk Kristian

Mungkin belum termaktub di dalam mana-mana akta, bahawa hanya fahaman ASWJ yang diterima pakai & menganuti fahaman Syiah adalah satu jenayah. Tetapi kita sudah pun sedia maklum bagaimana persepsi kerajaan atau parti pemerintah terhadap penganut fahaman Syiah ini.

Kerajaan turut membenarkan pembinaan rumah-rumah ibadat dan juga sekolah-sekolah aliran Kristian di atas tanah ini. Walhal umat ramai Melayu menzahirkan syirik kecil dan fobia mereka tentang Holy Water, yang dilihat lebih berkuasa dari kuasa Allah? Tidakkah mereka perlu merasa terancam?

2. Penganut Syiah perlu amalkan ajaran dengan sulit

Berbanding dengan penganut Kristian, mereka bebas mengamalkan ajaran mereka. Mereka juga bebas mempamerkan identiti Kristian dan boleh menganjurkan apa jua acara keagamaan dengan terbuka.

Mungkin belum ada permit khusus untuk membolehkan penganut Syiah menganjurkan acara mereka secara terbuka. Ataupun harga permit itu dirasakan amat rendah dan perlu dikaji semula?

3. Masuk Syiah menjadi tohmahan para Muslim (ASWJ)

Selain mendapat tekanan dari kerajaan sendiri, penganut Syiah juga berdepan dengan tohmahan masyarakat khususnya dari kalangan Muslim yang merasakan tanggungjawab mereka telahpun selesai di bumi Allah ini.

Mereka memandang keji seorang penganut Syiah, seolah-oleh ke-syiah-an itu menjadi benteng untuk penganut ASWJ untuk bermuamalah dengan mereka. Namun, bermuamalah dengan seorang Kristian tidak langsung menjadi apa-apa masalah, malah kadangkala menjadi satu kebanggaan pula.

4. Penganut Syiah akan ditentang, penganut Kristian di dakwah

Berbagai usaha dilakukan baik oleh golongan agamawan dan ilmuan untuk melekatkan pelekat yang bertulis "Syiah sesat, kafir, bukan Islam, confirm nereka" ke dahi-dahi dan muka-muka penganut fahaman Syiah.

Atau memang itu tujuannya, untuk memudahkan para penganut Syiah ini masuk neraka? Dengan memutuskan dan menjauhkan jalan dakwah kepada mereka. Adakah mereka tak punyai hak untuk ke syurga Allah?

Berbanding dengan usaha dialog kesefahaman, acara keharmonian bahkan usaha dakwah murni yang dilancarkan kepada penganut Kristian bagi membolehkan mereka kembali revert kepada Islam yang benar (ASWJ sahaja yang lain tak boleh).

5. Penganut Syiah menjadi mainan politik fanatik

Penganut Syiah bagaikan bola. Disepak terajang ke sana ke mari. Mungkin jumlah mereka tidaklah seramai mana, membuatkan banyak pihak tidak mahu menerima mereka.

Begitu juga dengan ancaman yang mereka terima daripada parti parti politik. Malah mereka bagaikan tidak layak untuk menganggotai mana-mana parti sekalipun. Sehingga ada satu parti yang mahu meminda perlembagaan parti hanya untuk ASWJ yang confirm masuk syurga sahaja.

Terdapat juga parti yang kononnya mendokong prinsip Islam, yang telah disyaki berapa ramai Syiah berlindung di bawah gagasannya. Malang buat parti Islam itu jika tak mampu berhikmah dengan kehadiran penganut Syiah ke dalam jemaahnya. Menunjukkan betapa lemahnya penerapan nilai Islam itu sendiri di dalam parti yang disayangi mereka.



Ancaman dari ASWJ

Islam tidak berkembang dengan ancaman. Bahkan ianya berlawan dengan nilai Islam yang murni. Semua orang Islam tahu bahawa Islam berkembang dengan dakwah. Atau apakah ini cara dakwah yang suci daripada Ahli Sunnah Wal Jamaah?

Islam itu amat indah dan tidak langsung mencelakakan. Walau kepada sesiapa jua sekalipun, hatta kepada penganut Syiah. Sudahlah kita ketinggalan dalam bidang dakwah (Kristian tempat pertama, Islam kedua), berpecah pula jadinya.

Tidak dinafikan masalah kepuakkan (sectarianism) yang membuak-buak daripada kedua-dua belah pihak. Untuk pengetahuan semua, perkataan berlawan untuk sectarianism adalah keharmonian, keamanan, persefahaman dan tolenransi. Bukankah ini nilai Islam juga?

Karekter Umat Muhammad 

Kalau kepada Kristian dan kafir kita mampu mengawal diri untuk berdakwah dan berhikmah dengan mereka. Kenapa tidak dengan Syiah? Apakah tidak cukup kuat fahaman yang kita pegang ini untuk berdakwah kepada mereka?

Ini bukan masalah fahaman dan pegangan kita. Ini adalah masalah muslim itu sendiri. Kita tunding jari mengatakan Syiah sesat, fanatik dan memudharatkan. Apa bezanya tindakan kita?

Tahukah anda siapa yang sangat beriya-iya mengajurkan perpisahan antara Syiah dan Sunni? Itulah dia musuh Islam. Inilah apa yang dilakukan oleh Israel (Israel holds conference to divide Shiite, Sunni). 

Jangan biarkan jari jemari yang asyik memetik tasbih itu menunding duri meraikan kebencian. Jangan luapkan bibir yang basah dengan zikir itu dengan laungan syaitan. 

Ini bukan karekter umat Muhammad, mereka tidak diajar untuk terus menerus mencambah kebencian.

12 comments:

  1. Bhai Taufik...

    Pergh... panas bhai... panas punya artikel;..... mesti ader yang sentap punya lar.... hahaha

    ReplyDelete
  2. yang mana lebih bahaya kepada islam....musuh yang memang diketahui atau musuh dalam selimut? Hangpa ni menggalakkan kepada kristian ka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni masalah orang tak reti baca sampai habis @ tak paham maksud artikel ni

      Delete
    2. Waalaikumsalam tuan, saya cuma nak pastikan tuan faham isu sebenar.

      Delete
  3. sectarianism sangat bahaya dan memecah belahkan ummah dan juga pembangunan negara bangsa. jangan cakap soal pembangaunan negara bangsa atau keharmonian negara majmuk berbilang bangsa kalau isu mazhab seperti ini pun tidak boleh diselesaikan. nampak tak betapa jahat dan kotornya permainan POLITIK dalam POLITIK KEPARTIAN? semua isu mahu dipolitikan dari manusia, tumbuhan, binatang sampai lah ke tuhan. melampau bukan? ini POLITIK MALAYSIA...kasihan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pak lang oi, hg pon sektarian dah dengan aku, sebuk dengan politik kejitraan ja

      Delete
  4. Bila si syiah sudah berbicara.. merry christmas to you . jingle2 bell. Shallom , Assalam.. Haleluyah.. Salam Bani .

    ReplyDelete
  5. tempurung perlu diangkat utk melihat keluasan alam dan rahmat allah, bagaimana sang pengucap, kiblat yang sama, mempercayai kebangkitan di anggap kafir, bukankah tuhan menjadikan pelbagai bangsa menyuruh kita berkenalan satu sama lain- pelbagai mazhab sebagai manifestasi kepelbagaian - akibat pelbagai pentafsiran kerana berbezanya sumber....

    ReplyDelete
    Replies
    1. kepelbagaian itu tidak lagi dianggap sebagai hikmah, tetapi sebagai ancaman.

      Delete
  6. Yes, it is easier to be a Christian compared to being a Syiah.
    Malays are Muslims under the law. Some Malay Christians (and atheist, buddhist, hindu) are under persecution and death threats. There is no freedom from Malays to come out of Islam.

    ReplyDelete

Comments