Pak Mie dan 500 ekor anjingnya (UPDATE)



Assalamu'alaikum Warah Matullahi, Wabarakatuh

Di sini aku nak lagukan satu cerita. Adapun cerita ini ada bahagian yang sedih dan ada pula bahagian suka-suka. Ceritanya pasal Pak Mie dan Mak Intan, kisah benar yang berlaku depan mata kepala aku sendiri.

Pasangan mulia ini telah bertahun tahun memeriahkan hidup mereka dengan berbakti kepada binatang terbiar terutamanya kucing dan anjing. Berbekalkan kecintaan dan kasihnya mereka terhadap binatang, tiada apa lagi yang dapat melunturkan semangat mereka.

Mereka meneroka tanah lapang di Tanjung Bendahara, Alor Setar untuk dijadikan tapak pusat lindungan haiwan terbiar. Bermula dengan hanya memberi makan ditepi jalan, mereka kini membawa balik haiwan yang sakit dan mengalami masalah.

Hari ini terdapat hampir 500 ekor anjing dan 200 ekor kucing mendapatkan perlindungan di sebalik rimbunan kasih pasangan warga emas ini. Ada yang diambil dari kawasan sekitar Alor Setar, ada juga yang dihantar insan-insan prihatin dari serata Semenanjung Malaysia.



Haiwan-haiwan ini terdiri dari yang berpenyakit, cacat, tua dan pelbagai masalah lain. Terdapat juga anak-anak anjing dan kucing yang diselamatkan oleh kerana ibu mereka telah ditangkap oleh penguasa Majlis Bandaraya.

Pusat perlindungan ala kadar ini cukup buat haiwan ini berteduh selain mendapatkan rawatan dan jagaan daripada Pak Mie dan Mak Intan. Perbelanjaan makanan dan perubatan seharian mencecah RM500 sehari. Ini meliputi bekalan beras, daging, ayam, ikan dan makanan haiwan.

Bayangkan jumlah wang yang banyak diperlukan untuk menguruskan pusat perlindungan ini melebihi RM10,000 sebulan. Berkat dari keazaman dan keikhlasan mereka, tuhan telah berkati usaha ini dengan mengutuskan hati-hati yang sayu dan bermurah hati menyalurkan bantuan.


Hampir 24 jam sehari mereka mengerjakan bakti kepada haiwan malang ini. Mereka sering tidur bersama-sama haiwan ini untuk memastikan tiada kejadian tidak diingini berlaku. Setiap usaha ini mereka lakukan tanpa mengharapkan apa-apa imbuhan. Seikhlas hati menyalur ehsan kepada haiwan.

Sayangnya, mereka dipandang hina oleh masyarakat Melayu Muslim. Bayangkan setiap titik peluh mereka dibayar dengan caci dan cemuhan. Hanya kerana mereka berbakti kepada anjing. Muslim sendiri sibuk mempertikai hukum hakam bersentuhan dengan anjing, sedangkan anjing itu adalah makhluk Allah.

Ramai orang bukan Islam bergenang air mata melihat keringat separuh abad ini membanting tulang menjaga haiwan terbiar. Mereka datang silih berganti membawa pelbagai jenis bantuan dan sumbangan, kepada pasangan Melayu Muslim yang sanggup mencemarkan adat, demi kesejahteraan alam.


Kelu

Aku sendiri sebak, melihat seorang lelaki beragama Hindu bersama isterinya, datang membawa bantuan beras dan buah-buahan untuk haiwan ini. Aku malu teramat sangat, melihat orang bukan Islam, sanggup datang memberi bantuan.

Pak Mie akui, tak ramai dari kalangan Melayu Muslim datang memberikan bantuan. Kebanyakkan sumbangan diterima daripada orang selain Melayu Muslim. Mereka sibuk mempertikai hukum daripada sibuk membantu.

Mata aku pula yang bergenang air mata, mana mungkin orang macam ini wujud atas muka bumi. Kerjanya siang malam, tanpa gaji walau satu sen, kerjanya bergelumang haiwan, memberi makan dan merawat mereka, tanpa pendapatan, tapi usahanya berbakti kepada haiwan dibayar dengan cemuhan masyarakat?


Ya Allah, hanya syurga menanti. Aku sendiri tak sanggup. Mereka ini adalah insan terpilih dari kalangan berjuta. Aku hanya debu kalau nak dibandingkan mereka. Tengok dalam video betapa sukanya binatang bersama mereka. Mereka tetap teruskan berbakti walau terpaksa menelan beribu cemuhan.

Pak Mie berpesan, “Biar kami lakukan kerja kotor ni”, aduh kering darah aku. Kalau Pak Mie dan Mak Intan dah tak ada, siapa lagi nak buat kerja macam ni? Terus terang aku mengaku, aku sendiri tak sanggup.

Walaupun serba kekurangan, pusat lindungan ini tak pernah henti-henti dilawati ramai insan yang sayu dan tercuit hatinya dengan keazaman Pak Mie dan Mak Intan. Allah janjikan keberkatan dan rahmat dengan segala macam bantuan kepada mereka.


Lama juga aku kelu dan speechless melihat dua orang warga emas ini, otak aku kejang pikirkan logiknya apa yang mereka dapat dengan berbakti kepada haiwan ini, terutamanya anjing. Bukan sikit, bukan seekor dua tapi 500 ekor anjing dan 200 ekor kucing.

Sejak dari hari pertama aku lawati tempat ini, hampir setiap minggu aku kembali. Membawa rakan-rakan dari pelbagai latarbelakang. Mereka sendiri memberikan respons positif, ada yang bawa family dan rakan lain selepasnya, Alhamdulillah.

Pak Mie bukan nak suruh kami peluk cium anjing-anjing tu sangat, tapi apa yang dia cuba nak sampaikan adalah, kita perlu belajar hidup dengan haiwan tersebut. Dia juga makhluk Allah, silap-silap dia lagi mulia dari kita yang penuh dengan dosa ini.

Kita dah banyak kali sangat menyakiti anjing, tapi tak pernah walau sekali dia memandang hina kepada kita. Dia tetap redho diciptakan sebagai anjing. Kita pula yang perasan suci murni menghina makhluk Allah ini sewenang-wenangnya.


Melayu vs Anjing

Melayu sebenarnya tak takutkan anjing, tapi mereka lebih cenderung untuk bencikan anjing. Mereka sibuk mencari alasan di sebalik hukum hakam agama untuk menidakkan tanggungjawab mereka terhadap binatang ini.

Mereka merasakan mereka terlalu suci untuk berbudi kepada haiwan yang mereka pandang hina ini. Mereka lebih selesa untuk pejamkan mata tanpa perlu mengambil tahu kebajikan haiwan yang dipukul, dicantas ekor, disimbah air panas hanya kerana menjadi seekor anjing?


Ramai pula yang melepaskan tanggungjawab ini kepada orang non-Muslim, kerana alasan yang mereka sendiri cipta. Apa gunanya jadi Muslim kalau dengan haiwan pun tak mampu nak beradap? Hina sangatkah binatang ini?

Masyarakat Melayu Muslim sememangnya keliru. Hukum haram yang termaktub bukanlah satu lesen untuk mereka membiarkan kebinasaan haiwan bernama anjing ini. Haram dimakan, dibela tanpa alasan kukuh dan hanya najis untuk disentuh (itu pun ketika basah).

Hukum haram itu juga bukan permit untuk mereka menghina haiwan ini. Apatah lagi menghina insan-insan yang mulia ingin membantu menjaga kebajikan haiwan terbiar yang sakit dan tidak terdaya.

Manusia sendiri yang tidak mampu untuk menzahir perikemanusiaan terhadap binatang, apa lagi nak diharapkan perikemanusiaan sesama manusia? Lihat sajalah kes buang bayi, rogol, samun bunuh, peperangan, penghapusan etnik dan sebagainya.


Ini sebenarnya satu tanda aras keperimanusiaan kita. Bagaimana kita boleh mengaku diri sebagai manusia, jika dengan haiwan sekalipun kita tak mampu menjadi “manusia”? Dan kita tak perlu bingung kenapa manusia kini sudah tidak lagi cukup sifatnya sebagai “manusia”.

Mindset Melayu bila berhadapan dengan isu anjing terus runtuh ke tahap yang agak primitif. Sayang sekali mereka sering mengampu diri dengan adap dan adat sopan ke-Melayu-an mereka, tapi tidak sekali-kali pada haiwan ini.

Ini bukan budaya mereka. Budaya mereka adalah memukul anjing, mencantas ekor mereka, menyimbah air panas, membaling batu telah menjadi satu santapan ruji masyarakat ini. Mencaci dan mencemuh Melayu lain yang cuba membantu anjing adalah satu kemestian!

Sensitiviti kaum Melayu? Sensitiviti purba inilah racun yang sebenar-benarnya sedang menghakis nilai moral bangsa bernama Melayu.

Pegang anjing tak haram hanya najis, tapi anak pinak berpeleseran menjaja body, bergaul mesra pelbagai jantina, bila cukup bulan beranak anak tak sah taraf. Nah ini makanan dia.

Ke-kolot-an pemikiran adalah satu tunjang yang menghalang daripada umat Islam Malaysia berfikir diluar kotak. Ditambah pula dengan cemuhan dan pandangan serong kepada sesiapa jua yang cuba merentangi arus dogma anti-anjing ini.

Memandang anak muda berpelukan bercumbuan lebih sedap dipandang daripada memandang anjing kurap dijalanan. Memandang insan yang bersentuhan dengan anjing untuk membantunya adalah lebih hina daripada melihat maksiat.

Oleh sebab “kepintaran” manusia, binatang yang terseksa. Kita mudah menafikan hak makhluk Allah yang lain hanya kerana kita punyai otak yang lebih pintar dari mereka. Tanpa kita sedar,  kita sendiri pun tidak layak untuk dipanggil “manusia”. 



p/s: ada gambar yang aku copy dari fb Pak Mie, ada yang amik sendiri

pp/s: nak lagi gambar tengok kat fb Pak Mie

ppp/s: sebarang sumbangan bantuan boleh contact terus ke fb fb Pak Mie, tapi kalau nak join dengan aku pon boleh 

*************************************************************

UPDATE!

Terima Kasih kepada segenap sokongan yang diberikan.
Untuk pengetahuan anda, Pak Mie Shelter sedang mengalami masalah pemilikan tanah. Page ini terlalu crowded utk saya tambah info.

Sila klik link ini untuk dapatkan info and how we can help these angels! 


http://www.taufiking.com/2013/02/bantuan-untuk-pak-mie-dan-mak-intan.html






A Stray Hero from Hisyam on Vimeo.


131 comments:

  1. Kuat semangat betoi PakMie ngan MakIntan nih... suatu ketika dulu sebelum aku dilahirkan, rumah aku ngan rumah arwah tokwan aku ada bela anjing, lama jugak la (untuk guard rumah dan haiwan ternakan)... pehtu lama2 org kampung dok riuh sangat mengata mcm2, haram la malaikat tak masuk kawasan rumah la, family aku pun jd tensen... lepas anjing yg last (nama jerico kalo x silap) menghilangkan diri entah ke mana, family aku dah tak bela anjing... kitorang bela kucing je, smpai sekarang...

    Tempat aku praktikal dulu ada anjing putih besar nama rocky, aku pggil dia shiro, dia baik dgn guard tempat tu... shiro suka makan biskut, bila aku lambung biskut dia lompat n tangkap kat udara, pehtu landing atas kaki belakang dan kunyah2 biskut tu... kalo aku ada nasi n lauk lebih, aku bagi kat shiro je ^^

    Anjing ni kena kasi suntikan anti rabies, kalo tak, takut dia kena penyakit anjing gila... tapi seriously la between anjing liar n monyet liar, aku cuak ngn monyet lagi... sbb penah kena kejar ngan segerombolan monyet kat tempat praktikal dulu... hahhah gila sadis monyet ni, jgn main2 woo sama monyet...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la pasal, mulut orang melayu ni memang
      sakit hati betoi la, mengada tak kena tempat
      tapi memang aku respek habis habisan pak mie n mak intan ni
      sepatah pun depa tak terasa, tapi teruskan buat keja depa

      btw, hg praktikal kat zoo ka? haha

      Delete
    2. Anjing betoi la anjing tu...

      Delete
    3. hahah... aku mmg teringin nak praktikal kat zoo pon tapi bidang aku sains akuakultur, so lokasi aku praktikal dulu adalah kat pusat2 ternakan ikan (johor) dan kolam udang harimau (kedah)... kat situ kawasan bakau yg dihuni monyet2 yg ganas dan bersifat territorial, maka ada keperluan utk tempat tu bela anjing bagi menjaga kawasan ternakan dan bangunan makmal skali ^^

      Delete
  2. Itulah sikap melayu islam pada hari ni..suka mencemuh masyarakat sekeliling. seolah-olah dia maksum. Confem masuk syurga. Masuk butik muslimah, pakai tudung, baju jarang. Ayat takleh blah " kita mahu yg muslimah tetapi nampak elegent seksi". Bodoh bangang Piau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. muntah darah depa baca hang tulis ni bro. memangpun, orang tak reti nak beza baik burok, laki pompuan berkepit maksiat tak reti pulak nak p tegur

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. hahaha..aduii..mmg butthurt ayat nih..tapi tak penat ke tiap2 hari nak cuci ayaq lioq anjing dalam kereta..nak samak lagi..hebat pak mie

      Delete
    4. PS: Cerita tu memang lawak. Nanti nak p ke Pak Mie lagi bagitau la. Kot2 kita buleh jumpa

      Anon: susah ka nak samak?

      Delete
    5. Perlu ke samak kereta ? Nak solat ke ape dlm tu ?

      Letak air dalam besen, letak tanah siket, gaul², jirus satu badan. dah setel. x susah pun nak samak...

      Delete
    6. kena la samak.. supaya suci. sama mcm lepas uzur dan berjunub kena mandi wajib. kecuali la tak solat, puasa. dan samak pon ada caranya..
      1. Tempat yang terkena najis dibasuh dengan air yang telah dicampurkan dengan tanah.
      2. Tempat tersebut kemudiannya dibilas/dicuci pula dengan menggunakan air mutlaq biasa (boleh gunakan air paip atau sebagainya) sebanyak 6 kali bilasan.

      klu tak tau, jgn bantai cakap saje.

      apa pon, Pak Mie dan isteri mmg melakukan kerja yg mulia. insaf baca cerita ni. cuma aku mmg takut dgn anjing sbb takut kena jilat (sbb malas nak samak). hehehehe.

      Delete
  3. mungkin MELAYU2 ORTHODOK ni tak pernah baca kisah bagaimana seorang pelacur masuk syurga hanya kerana beliau memberi anjing kehausan minum Air.

    Pemikiran Melayu susah nak berubah coz jenis pemikiran STATIK yang membelenggu minda zaman berzaman.

    But Usaha yang bagus..sayu jugak hati ni tengok semangat 2 orang tua tu..Aku pun dah lama nak bela Anjing tapi masih tak ada reason yang kukuh nak membelanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. melayu2 baca kisah tu habuan dengar saja, serius sedih beb. sebab aku tengok dengan mata kepala aku sendiri.
      sampai satu tahap aku macam tak buleh terima kenyataan bahawa ada lagi orang macam ni atas muka bumi ni?
      balik rumah pun masih terngingang2 lagi kata2 pak mie ni

      zack aku nak mintak tolong skit tolong sebarkan video tu, sebab la ni MBAS tengah kacau, depa suruh pindah
      hang kan kaki flame, mesti hang terer la bab2 ni, at least nak bgtau orang lain tentang kewujudan animal shelter ni
      baru MBAS takut nak kacau

      Delete
    2. Aku try lah sebarkan kat FB aku,tapi pengaruh aku tak besar sangat beb.

      Minta Noob buat satu Entry soal ni,lagipun pengaruh Blog dia dah makin besar sekarang..Ambik Advantage dari pengaruh Blog dia.

      Aku leh tolong kasi MBAS panas bontot kat blog noob.

      Delete
    3. Taufik , thank you for helping out, they need all the help they can get.Thanks to you and your friends here for being open minded.

      MOST OF THE COMMENTS HERE ARE AWESOME.

      Delete
    4. Thanks to you too for spreading the love!

      Delete
  4. Allahuakbar... Allahuakbar... Allahuakbar...

    Hebat... hebat pasangan nih... moga rahmat, ehsan dan pengampunan dari Allah Taala sahajalah yang mampu membalas segala usaha kerjabuat diorang nih.... Agar dapat duduk di Raudah disamping para Nabi dan Rasul....

    Bhai... mengalir air mata gua.... gua suka bela binatang... dan gua cukup sayang kat binatang... dan itu yang gua ajar kat anak-anak gua... Pernah sekali tue sekawan babi hutan termasuk dalam kawasan pagar rumah gua di Kemaman nih... jiran gua baling batu... gua larang... gua cuma bukak besar pintu pagar dan halau babi tue keluar... gua cakap kat anak gua... kalu diorang nampak babi cedera ker.... lapar ker... bantu ... dan jangan biarkan babi tue mati... sebab babi hanya binatang.... kita manusia yang tinggi darjat ini kena ikhsan pada binatang... walaupun terhadap babi, anjing dan ular....

    Kalu boleh halau jer... melainkan jika keselamatan nyawa terancam...

    Wei... Nanti kalu gua ader maser.. gua turun Kedah.. gua jumpa lu dan kiter pergi kat rumah Pak Mi yer....

    ReplyDelete
    Replies
    1. No problem bro, cuma tu la nak mintak tolong sikit, tolong sebarkan video youtube tu
      la ni Majlis Bandaraya Alor Setar bagi tempoh sampai bulan 5 saja untuk pak mie pindah
      depa nak balik tanah tu
      harap kalau video ni tersebar luas, akan sampai pada orang2 berpengaruh utk campur tangan
      sedih beb, buat keja baik, kena hina kena cemuh, PBT pulak tadak hati perut buat kacau

      Delete
    2. http://www.youtube.com/watch?v=34z7McPfrSA

      bakpo la UAI gi kecek gini...dikatanya sunat membunuh babi, arahan agama die kate...

      Delete
    3. baru lepas tengok
      UAI ni kadang kasar skit bahasanya
      nanti aku tanya ustaz2 lain

      Delete
    4. I prefer DR MAZA..

      Delete
    5. This comment has been removed by the author.

      Delete
    6. So you've met the Sultan's grandson? Pak Mie told me about him. They want to help, seriously help Pak Mie. Syukur!

      Delete
    7. rilek la. jgn la salah kan UAI pulak. ilmu fiqh ni luas. bervariasi pendapat. byk khilaf antara ulama.

      Delete
  5. Mulianya hati Pak Mie ni...sobs sobs..

    Aku tak suka anjing, tapi tak adalah sampai tahap nak mencemuh pembela anjing w/pun dari kalangan muslim sendiri..

    Pak Mie ni mengingatkan saya pada sepasang suami isteri di kelantan yang membela anjing juga..

    Ini kerja mulia tahu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sejak aku jumpa Pak Mie ni terus berubah tanggapan aku terhadap anjing bro. Dulu aku memang selalu baling batu kat anjing, dah memang banyak kat kawasan rumah aku.

      Tapi kini tidak lagi.

      Delete
    2. U baling batu kat anjing ?...hmm..macam jiran saya je....

      Delete
  6. Entri dan penyampaian terbaik setakat aku membaca bro...
    Entri yang mengubah persepsi aku

    ReplyDelete
  7. aku rasa bukan ramai orang melayu benci dan pandang hina anjing sampai rasa nak bunuh atau dera, cuma diorang takut dan rasa jijik pada anjing, 1 sebab dah diajar dari dulu anjing itu najis berat, 1 lagi sebab takut kena gigit. jarang aku dengar kes orang melayu pukul bunuh dera anjing walau anjing jalanan atau anjing liar, cuma diorang tak peduli pada anjing2 tu.

    kalau jumpa kat tengah jalan, orang melayu ni samada nak lari cepat2 takut kena kejar atau buat tak tahu. kalau nampak anjing tu lapar atau sakit pun biasanya mereka buat tak tahu, beza dengan nampak kucing, mereka mungkin akan bagi makan. bab baling batu tu biasanya budak2 yang buat sebab takut kena kejar dan gigit, orang dewasa ni kurang rasanya nampak anjing nak baling batu. cuma bagi aku budaya melayu takutkan anjing tu bukan suatu yang teruk sangat, cuma apa yang pak mie buat itu sangat mulia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin apa yg aku nampak berbeza dari apa yg hang nampak noob
      tapi memang tak semua macam tu. takut in the sense of mulut celupar haha

      Delete
    2. aku rasa mmg rata2 melayu mmg benci anjing...jiran aku ni dah tua kutuk pun perangai mcm haram...anjing lalu saja bkn buat apa2 pun, terus dia baling batu...penah mak aku nmpk si tua bodo tu siap bukak silat daa...celaka tol! kat taman aku ni melayu mmg benci anjing...kucing pun diaorg benci apatah anjing...aku rasa diaorg ni sakit otak kot...takpun sebab makan hasil duit haram, tu yg prangai mcm haram...

      Delete
    3. family aku sendiri pon masih ramai yg fobia anjing. pelan2 tarbiyah la no

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. Yup, Mak Intan said a drug addict steal their belongings.

      Delete
    6. saya ni bukan benci tp takutkan anjing je..hehe bukannyer apa.. sbb tlh nyata ada sebut haram. ngeri la. lagi2 kena samak lak. hem anjing nak pulak dipeluk cium. mentang2 la comel.. BABI tak nak ke buat mcm tu. ianyer juga 1 nyawakan.. uii tidak la hamba rela. tp apa2 pun usaha murni pak mie sy tak kisah.. saya sgt terharu

      Delete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. dlu sy pnah fobia dgn anjing sbb kne gget masa kecik2...tp tkde smpai tahap nk mncemuh anjig ke baling batu ke..cme takut..

    tp persepsi jd brubah bila slalu bce entri papa hero dan ditambah pula dgn kisah pakmi ni..

    skrg nie if nmpak anjing sakit or bjln2 kt tgh jln raya psti timbul risau dan bhrap dorg p ke jln yg selamat @ ada yg membntu...

    hndak bg anjing makan tp takut sbb fobia dulu tuh masih ada.. ^^ bt masa ni bg pd kucing jalanan je.kt ruma sy pn sudah ada 10ekor kucig..smuanyer asal dr jalanan..yg sakit2..yg dibuang org..

    cme bhrap suatu hari nnti akan lbih rmai yg mbntu pakmi dan mak intan supya shelter ni lebih kukuh dan terjaga tanpa masuk campur dr mjlis..

    Bhrap juga tiada lagi kucing dan anjing jalanan...andai setiap org ambil anjing dan kucing terbiar di jalanan sorang satu pasti tiada lagi yang begelendangan kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy pon berharap macam tu la. tapi bab tiada lagi kucing anjing jalanan tu macam mustahil. kita tak buleh expect semua orang setuju dengan kita. walaupun tak adopt anjing kucing, bagi depa makan pon dah kira bagus sangat, daripada seksa depa itu ini

      Delete
  10. aku sebenaqnya fobia jugak dgn anjing. sbb penah kena ligan n nyaris kena tokak. mujuq lari laju. ahaha. mgkin atas sebab sesetengah anjing yg asik menyalak bila nmpk org yg kdg2 buat org takut n rasa nk baling batu ja.

    lagi satu, kalau anjing tu manja sekalipun, org kita jenis malas nak samak2.. mandi wajib pun rasa berat. apatah lagi nak menyamak. haha..

    apa2 pun, kita mmg kena tukar mindset kita la terhadap anjing ni. mmg terharu tengok pak mie n mak intan tu. respek sangat!

    p/s: ada kucing hat elok2 dak wey? kalau nak pi ambik sekoq dua bleh ka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. err.. baru perasan. ni la perangai. nak kucen hat elok jaaa.. =.='

      (malu)

      Delete
    2. hahaha mandi wajib pon jenuh, inikan pulak nak samak
      tapi kalau hg slalu bersamak, sebenarnya tak sesusah yg disangka

      pakmie ni dia pantang skit orang nak amik anjing kucing dia
      sebab penah dulu orang mai amik bela, pastu lepas setaun dua dia terjumpa anjing tu terbiar balik
      terus dia serik bg kat orang

      kami pon la ni tengah pujuk dia suruh buat adoption
      ada byk gak anjing kucing dia yg sehat2

      Delete
  11. Sedih bila baca kisah Pak Mie dan isterinya Mak Intan, mulia sungguh diaorang ni.

    Yang suka mengeji tu sememangnya mereka yang mempunyai akal yang sangat pendek dan masih cetek pengetahuan mereka tentang Islam yang adil ini. Moga mereka ini mendapat hidayah sebelum terpejamnya mata diaorang ni untuk selama-lamanya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aminn.. moga ramai yg dapat hidayah

      Delete
  12. Very committed couple. Impressive. Thank you for sharing their story

    ReplyDelete
  13. pegang anjing pegang babi lepas samak hilang la dan bolh solat...tp pegang perempuan bkn mahram taubat sj cara bersihkannya...org melayu dok pegang2 tanopa segan silu berapa ramai? dpn tangga rumah kita je dah berapa ekor byknya....aku malu dgn pak mie ni...dn aku malu sbg org melayu islam di msia masih lg dgn fikiran kuno yg dicipta sendiri bkn berdasarkan nas dan as sunnah

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya ini memang menyedihkan. saya anggap pak mie dan mak intan adalah insan yang terpilih dikalangan kita semua

      Delete
  14. Monyet King FB posting lead me here. Pak Mie and Mak Intan is doing a good thing and we should support him. Nanti saya balik kampung, boleh melawat Pak Mie dan bagi sedikit sumbangan

    ReplyDelete
    Replies
    1. sure! nanti saya update peta lokasi animal shelter ni

      Delete
  15. Thank you for writing this from a Muslim's perspective. I have often asked those who scorn dog lovers this: Kalau anjing itu haram kenapa Allah menciptakannya? Surely like every other being in this planet, their existence have a reason.

    When I was a kid, I took my puppy to the local playground and as soon as I place it on a swing, out came an angry Muslim man hurling abuse at me and said, "Eh, awak tak tau ke budak-budak Melayu main kat sini?" and kicked me out from the park. I was 9. Looking back at it, if I had the guts I have now I would have given the man a piece of my mind and a little bit of 'education' about dogs and Islam. I may not be one but I sure damn know about the rituals.

    Last year, I got into a cab whose driver was from Kenya. He was a Muslim and I had to kepoh and ask about his view about dogs. And you know what? He may come from a third world country but his thinking is far more progressive than the general mentality of the Malaysian Muslims towards this beautiful creatures(I have to emphasized that this is not a racial attack whatsoever but a discussion solely regarding DOGS and ISLAM)

    But I have hope. And my hope lies in blogs like yours, in the YouTube videos that goes around in Facebook, in people like Pak Mie and Mak Intan, Aunty Umairah etc, in the comments by other Muslims who are just as fearless in standing up for what's right and true along with their non-Muslim advocates.

    Thank you everyone, keep up the good work and may God bless you!

    - Adelene

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks a lot Adelene. I feel sad for what you've been through at the age of 9.

      Yes I had to agree with you about the mentality crisis. This is what differ the Muslim and its religion, Islam. Muslim sometimes seems overshadowed by their custom and traditions.

      Keep your hope alive by supporting us, the Malay especially, we know close to nothing about this lovely creature.

      I feel really embarrassed to have you as a non-Muslim to say something like "Kalau anjing itu haram kenapa Allah menciptakannya?". Yes He created them for a reason. Not for us to scorn and discriminate them, but for us to have mercy on them. May god bless you Adelene!

      Delete
    2. Keep the good work Taufik. I am a hajjah,live in the US. I keep dogs too to guard my property as well as to be my friends. I love themdearly and I know they live me unconditionally as well. One time in my blog I blogged about my beloved dog that died in my arms, I have so many comments and labelling me as not living the islamic way and condemned me for keeping dogs. Most of them from so called Muslims Malays. I am so sadden by their lack of knowledge thus making them sound so unislamic.

      Delete
    3. Taufik,

      The irresponsible non-Muslims are equally to blame for contributing to the plight of stray dogs. Everybody wants an intelligent, good-looking pet but little do they realise that pets require a lot of commitment and patience. Besides, animal abusers here kind of get away with a slap on the wrist and councils cast a blind eye which is so frustrating.

      I think that people often forget that to be an animal advocate one doesn't have to be slaving for hours picketing for animal rights, risking lives on rescue missions or even do actual volunteer work. These are commendable efforts indeed and definitely not for the faint-hearted but sometimes all it takes is a voice. That's why God made us humans. He gave us a voice- to speak up when there is injustice, to educate others through experience and sometimes, that is all we need.

      That's why people like Pak Mie and Mak Intan face a bigger challenge than most animal advocates because apart from being dog lovers, they are Muslims. I just hope with this new-found 'publicity' that they've found people will be a bit more open-minded about this issue. At the end of the day, our life in the world is just temporary and upon death we will be judged by God, not by men.

      - Adelene

      Delete
    4. Thanks Hajjah for the support. Its really saddens me to hear your less-fortunate story.

      Delete
    5. Adelene, yes, being an animal lovers does not incur you thousands of dollars or countless hours of picketing. But simply to stand up against injustice. If we cant afford to stand up on animal injustice, how can we stand up for our own species??

      Delete
  16. Saya memang suka binatang dari dulu. Jiran ada anjing nama Patches dan saya selalu kluar jogging dengan Patches, pasal kalau perempuan jogging sorang-sorang kadang-kadang kena kacau, jadi kalau ada anjing dapat la rasa 'secure' sikit haha. And besides that, Patches is a great dog and we're really close, and she knows not to come in contact with me for no reason hehe.

    Anyway, nak dijadikan cerita, saya ada satu jiran yang memang terkenal dengan nilai Islamik keluarganya. I respect that, tapi saya tahu gak yang diorang memang menentang habis-habisan pasal tabiat saya yang selalu jogging ngan Patches. Siap tanya ayah saya "Siapalah perempuan yang dok usung anjing keliling kawasan perumahan?" lol

    Tapi satu insiden yang paling menyedihkan adalah apabila satu hari saya tengah jogging dan telah melintas depan rumah mereka. Anak-anak dia (lingkungan 9-10 tahun) baling batu kat saya, sambil jerit "Hoi perempuan anjing!"

    Sakit ken abatu tu takpe sangat, faktor malu tu lagi teruk. Pastu saya dah tak jogging ngan Patches. :( Tapi kalau lalu depan rumah Patches, I still say hi to her and she still gets excited when she sees me. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh well...saya pun kena ejek "bela anjing, bela anjing" dek bdk2 bodo kat sini...nasib dia tak baling batu kat saya...mau kena penyepak kot muka selebet dia tu!

      Delete
    2. Tq for sharing Najwa. Sy sendiri pon belom penah nampak orang kita berjogging dgn anjing. Good move, to educate at least.

      Hani, harap tak ada yg cedera, now and then :)

      Delete
  17. Isaac Frandic lead me here...Org Swak salute Pak Mie dan Mak Intan. TERBAIK Taufik!!! saya ada German Shepherd dan jaga dgn baik. comel bila lihat binatang bermain main dgn bola dan memang patuh dgn saya. Binatang tak sebijak kita tp kawan baik kita bila kita dlm tekanan dan tak akan abaikan kita. I love this post dan berharap dpt bantu Pak Mie dan Mak Intan dpt sokongan org dari kepulauan Sabah dan Swak... walaupun jauh seberang tp berharap dpt pergi sana bila ada senang nanti....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai Nicholas, Tq for the support. Let us help Pak Mie's Shelter. Datang sini nanti bagitau ya

      Delete
  18. Terima kasih kongsi tentang ni. InshaAllah ingin pergi melawat mereka satu hari nanti. Saya tinggal di Australia, yang menariknya, tak pernah lihat kucing dan anjing terbiar di sini. Teringat Dr Asri dan ramai lagi yang kata, Islam ada di tempat mereka, walaupun Muslimnya kurang. Di tempat yang ramai Muslim, sukar dilihat di mana Islamnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seriously? Sy tak penah sampai ke Australia. Sy pon setuju dgn pendapat Dr Asri. Ini yg bezakan Muslim dan Islam.

      Delete
  19. I'm so glad finally A Moslem that loves animals especially dogs. =) Yay to Pak Mie!

    ReplyDelete
    Replies
    1. We do love animals. Its only we're not used to dogs. Give us a chance to learn :)

      Delete
  20. Sama mcm Nicholas, Isaac Frandic lead me here.... sebak hati bila membaca artikel & tgk pics tu... saya menyokong sesangat lah kenyataan " Kalau anjing itu haram kenapa Allah menciptakannya".. kenapa maksiat, merogol, pakaian dedah sana dedah sini yg di haram kan tidak di pandang dgn keji? Renung2 kan lah.... Kadang2, anjing/kucing boleh menjadi lebih baik daripada manusia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak tau Isaac Frandic, tapi I thank him for the support and thanks to you too! Haiwan diciptakan dengan setiap sebabnya, hanya manusia sahaja tak tahu.

      Delete
  21. Guys, jangan nak comment... tolong saja dengan hati yang ikhlas ok... ciow...

    ps. john Rambo

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq john rambo. Mohon datang melawat kalau free :)

      Delete
  22. MasyaAllah...sebak baca artikel ni. Terima kasih Taufiq sebab tulis. Very well written.
    Semoga allah memberkati Pak Mie.

    ReplyDelete
  23. ramai yg emel bertanyakan info Pak Mie sila ke entry seterusnya
    saya dah compilekan semua
    terima kasih. sy akan reply semua komen ya
    http://www.taufiking.com/2013/02/bantuan-untuk-pak-mie-dan-mak-intan.html

    ReplyDelete
  24. Aku suka penulisan ko ni.. heheh~ aku pun kesal kenapa generasi konon "Melayu" masa kini suka mencemuh dan lain2 perkara yang bertentangan dengan ajaran Islam sebenar..

    walau bagaimana pun, aku tak berapa berkenan dengan ayat ko ni..

    "Sensitiviti kaum Melayu? Sensitiviti purba inilah racun yang sebenar-benarnya sedang menghakis nilai moral bangsa bernama Melayu."

    kerana bagi aku sensitiviti ni bukan muncul dari zaman "purba" yang ko cakap kan ni.. benda ni sebenarnya wujud sejak Islam dipesongkan.. erm..
    camne nak cakap.. Melayu dulu.. asalnya, bukan macam ni..

    tapi tak semua ayat tu salah.. "yang sebenar-benarnya sedang menghakis nilai moral bangsa bernama Melayu." ada benarnya.. :) kerana nilai asal itu telah terhakis.. nilai Melayu sejati yang sebenarnya..

    kalau ko senang-senang, cubalah mendalami Melayu yang sejati.. Melayu yang sejati dia akan mengamalkan ajaran Islam seluruhnya.. bukan macam "Melayu" sekarang ni..

    walaubagaimana pun seronok baca tulisan ko ni.. harap membuka minda ramai pihak.. :)

    terima kasih sebab tulis :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku jarang dapat pujian haha. sebabnya mungkin ramai yg terasa hati. Tq for the support bro!

      Delete
  25. Melayu sejati akan mengamalkan ajaran Islam seluruhnya?

    Cina sejati ke, India sejati ke, Boyan sejati ke, itu hanya bangsa/keturunan/darah. Takde kaitan dengan agama.

    Kudos, Taufik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju. Nothing to do with religion. Thanks for the support!

      Delete
  26. Pak Mie dan isteri sememangnya punyai hati yang mulia, sanggup merawat dan menjaga anjing2 serta kucing2 yang tiada tempat lindungan. Terima Kasih Pak Mie dan isteri atas sifat2nya yang mulia terhadap binatang kesayangan ramai.

    Martin Lim, Port Klang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai Martin, terima kasih atas sokongan kepada Pak Mie dan Mak Intan. Moga lebih ramai dapat mengenali mereka

      Delete
  27. ure correct about d dogs, dorg adalah makhluk Allah and everything yg Allah turunkan sebenarnya adalah untuk kita, the khalifah on this living earth.n kewujudan halal n haram jugak sebenarnya utk kita, bkn utk menyekat atau bagi peluang.mungkin secara tersiratnya Allah katakan anjing adalah najis adalah untuk menguji kita samada hambaNya follow his command or not.But, kita jugak diciptakan akal,adakah anjing yg almost dilanggar kereta xboleh kita bantu?with the thought of 'oh,bcoz its haram', that is absurd!n memalukan!even Allah turunkan babi untuk membersihkan mayat2 selepas banjjir besar nabi nuh dulu.

    " Nabi Nuh a.s gusar kerana najis haiwan dan manusia memenuhi kapal sehingga menyebabkan timbul rasa yang kurang senang kepada pengikut-pengikutnya. Maka Nabi Nuh a.s berdoa dan memohon kepada Allah Azzawajalla.
    “Wahai Tuhanku, kapalku telah penuh dengan najis, maka berilah petunjuk agar dapat aku menyelesaikan masalah ini”
    Maka Allah Azzawajalla berfirman:
    “Wahai Nuh, belailah gajah itu, nescaya keluar darinya haiwan yang akan membersihkan najis-najis ini”
    Maka setelah dibelai, keluarlah babi-babi dari gajah berpusu-pusu dan segera membersihkan semua najis-najis sehingga bersih tanpa tersisa sedikitpun.


    insyaallah all of us will try to be ikhlas in everything, and use our akal/mind rationally,not by following the religion blindly.everything has its pure reason.with that, insyaallah all of us can live in peace.

    n its been too synonym with malays and bad attitude. dont blame the malays, blame on us for not improving ourselves to be a better malay :)

    and congrats for voicing out your pure heart.u dont know how touching it was reading this post.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Touched by your words too. Blaming would not get us anywhere. Simply start improve ourself. Thanks!

      Delete
  28. Mmg Pak Mie insan mulia, aku pun x sanggup pegan anjing...moga Pak Mie dan isterinya diberkati

    ReplyDelete
  29. Terharu bacanya...menitis air mata...kedua-duanya berhati mulia...moga diberkati oleh Allah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebak dgn persepsi segelintir masyarakat yg mencemuh pekerjaan mulia pak mie,..semoga di berkati oleh ALLAH S.W.T

      ~alaina~

      Delete
    2. Amin.. semoga kita beroleh teladan untuk dicontohi

      Delete
  30. They should be praise and not condemn by his own religion!!! Such a kind and pure heart from this muslim couple...GOD must always blessed this couples. None of us are as pure and kind hearted as Pak Mie & Mak Intan who doesn't "Pancang" on muslim. This is call real Muslim !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. I cant agree more. The real Muslim must never neglect the well-being of the animals. God bless.

      Delete
  31. hari ni hari yang amat menensenkan aku... tak padan dengan pakaian bertutup litup yang menunjukkan harga diri tinggi tapi depan mata aku, ade anjing kalau tak silap baru dibuang ...(sebab sebelum tu tak penah tengok).. anjing yang ketakutan tu melintas jalan...lagi ditekan minyak seolah2 nak langgar...sampai anak2 aku bunyikan hon kete panjang...dah dekat sejengkal baru pompuan tu brek mengejut...mungkin takut tindak tanduk diperhatikan... sedih..bangsa aku macam tu... at least anjing tu tak kacau org...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq berkongsi cerita kat sini. Sampai satu tahap, kita perlu bangkit utk educate our community.

      Delete
  32. Mari kita semua sama-sama hulurkan bantuan kepada pak mie seberapa yang boleh selamatkan haiwan dipelihara

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq sbb support Pak Mie. Moga lebih ramai akan turut membantu :)

      Delete
  33. hebat btl pasangan ni. respect sangat. tiada salahnya anjing ni. bkn saje2 bela. anjing hanyalah najis kalau basah dan itupun x haram disentuh. maksud najis bkn haram disentuh tp kena sucikan kalau sentuh. kalau haram sentuh basuk berak pun kena pakai sudu lah gamaknya dah x blh sentuh. kalau tanpa sebab nak bela anjing memang x digalakkan kerana memang susahkan bila nak beribadat. tp allah bg cara2 utk menyucikan iaitu samak. dlm kes couple ni, mereka bkn saje2. itu pun nak kondem ke. mcm2 dunia sekarang. hanya Allah sahaja yg akan membalas jasa mereka berdua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. orang kondem bersebab. salah satu sebabnya jahil & misinformed. tu la tugas kita2 yg sedar perkara ni. moga diberi kekuatan utk terus educate org ramai, walau tanpa gaji, elaun, imbuhan, cuti bersalin, mc dll

      Delete
  34. agaknya masyarakat melayu Islam ni lupe kot pasal surah al-kahfi dan kisah Qitmir yg menjaga 7 pemuda ashabul kahfi tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. depa lupa, depa bukan malaikat. itu tugas mereka yg sedari masalah ni

      Delete
    2. Saya cadangkan depa dengar lagu ashabul kahfi from Raihan album Demi Masa. One of my favorite song.

      http://www.youtube.com/watch?v=HngETlVrZG0

      Me too am animal lover. I even put kibbles behind my house to feed not only stray cats, but dogs, doves and unintentionally rats (LOL). One stray dog I even call him Abu with nice fur and is regular around my area come to eat the kibbles too. Lucky for me I live with majority non-Moslem neighbor so no horrid curses, terrible insults and whatnot for what I do :)

      To Pak Mie and Mak Intan, Kudos and may Allah bless you. I was brought here by one Wardina Saffiyah's fan on FB comment :)

      To Taufik, always hold to something like this or in this context here I mean this writing. Its part of you. It is what makes you. Insha Allah I'll try to spread around the words within my limited number of friends to help Pak Mie and spouse.

      Delete
    3. Cadangan yang menarik. Tq for sharing your stories. Yes Kak Wardina ada share kat twitter & fb tadi. Alhamdulillah makin ramai yang acknowledge Pak Mie dan sudi hulurkan bantuan.

      Thanks god bless.

      Delete
  35. Boleh tanya tak? Macam mana Pak Mie solat selepas bersama dengan anjing2 tuh...? Maksudnya Pak Mie kena samak ke macam mana?
    Saya tak ada masalah dengan anjing. Tak pernah ada. Sbb membesar kat UK kot. Tapi tak pernah nak sentuh sbb nanti kena samak, so leceh...huhu..dan mmg sampai skrg tak berani nak sentuh. So kalu mcm pet anjing kawan2 saya dulu, mesti lepas tuh samak gloves...
    Boleh terangkan hukum pembersihan bila bersama dengan anjing2 tuh? Dan macam mana Pak Mie buat? Amal jariah pun ada juga hukumnya kan dalam Islam.
    Harap dapat beri penerangan pada saya yg tak tahu hukum ni...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy rasa pasangan ni perlu dptkan pdngan dr ustaz dan mereka yg lebih arif dalam segi hukum hakam mbela anjing, kerana dlm Islam matlamat tidak menghalalkan cara.. waallahualam.

      Delete
    2. mohon tengok video last tu. dalam tu ada interview dengan Syeikh Baderuddin, Mufti Kedah. Islam tak pernah discriminate anjing. tak penah diharamkan bersentuhan dengan anjing, tak ada masalah nak melindungi anjing macam mana pak mie buat.

      tentang soalan solat pak mie tu. saya mintak tolong jangan discriminate pak mie. sy tak mau buat kerja tuhan. solat ke tak tu antara pak mie dan Allah. amalan sampai ke tak tu kerja tuhan. setiap kali disamak dengan niat murni melindungi anjing pahalanya saya tak dapat gambarkan. sy tak cakap pak mie tak solat, sebab sy tau pak mie solat.

      pak mie dan mak intan adalah insan terpilih, mereka tak seikhlas kita yg mencipta alasan utk samak daripada berbakti kepada anjing. sebagaimana pak mie nasihatkan saya, kalau was2 sila samak. nanti sy buat satu entry khas tentang hukum2 ni. tq sebab bertanya ya

      Delete
    3. Asalamualaikum taufik.. lynn kongsikan link ni ye.

      http://ohgadisitu.blogspot.com/2012/11/islam-melayu-dan-anjing.html

      Delete
    4. syukran cik lin
      buleh dijadikan rujukan

      Delete
  36. I've seen few others like Pak Mie....Good ppeople, but affraid on their communities backlash

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, hoping what I have been exposing about Pak Mie to the world would help the other to emerge themselves.

      Delete
  37. Salam..

    Saya sgt terharu tgk video tu and pengorbanan pak mie & isteri..

    Allah saja dpt membalas jasa mereka...

    Saya suka anjing tapi takut kena gigit.. huhu..

    Ape2 pun,ini sekadar pendapat saya.. If dari segi ibadat mereka, janganlah kita mempertikaikan sbb masing2 sudah tentu faham tanggungjwb masing2 sbg seorang muslim, jadi bersangka baiklah.. bukan tugas kita untuk judge ibadat atau iman org lain....

    Cuma 1 je saya kurang setuju kalau org2 ada yang menyalahkan agama Islam atau memandang serong terhadap agama Islam bila melibatkan perkara2 haram terutamanya anjing.. Islam tak salah sbb Islam tak pernah pun mengajar kita membenci makhluk Allah walaupun diharamkan. Yang silapnya kita sbg Muslim ni, selalu salah interpretasi pengharaman ini.. Bagi kita kebanyakkannya haram bermaksud perlu benci.. kalau perkara lain seperti maksiat arak judi dab sbgnya,xpela if benci, but kalau melibatkan makhluk, Allah xpernah kata kena benci hina atau pukul, cuma kata haram dimakan atau sentuh atau bela .. itupun bersyarat, maksudnya xleh saje2 bela dan sbgnya.. kalau dlm kes Pak Mie ni, bg saya dia bukan nak bela, tapi ingin membantu stray cats and dogs... dan berkaitan sentuhan pula, kan ada syarat2 yg boleh menyebabkan kita perlu samak jika tersentuh.. bukannya kalau sentuh je samak, pegang je samak.. kan ada condition2 yang dh islam gariskan dlm keadaan mcm mana, bukan membuta tuli je.. cuma kita ni yg byk slh interpretasikan, last2, yg dpt buruk nama, agama Islam tu sendiri..

    Apa2 pun saya doakan perjuangan Pak Mie dan keluarga dibalas Allah dgn sebaik2 balasan.. Biar hina di mata manusia, jgn di 'mata' Allah kerana manusia cuma makhluk, Allah Penciptanya.. :) Marilah kita sama2 memberi sumbangan..

    -Fizah-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Fizah. Tq sharing kat sini. Saya pon setuju sangat bab tu. Saya pon tengah tulis satu entry khas pasal hukum hakam ni, cuma tengah collect info dari ustaz2 tempatan lagi. setakat ni feedback amat baik dari mereka.

      Islam itu indah, cuma Muslim tu saja yang mungkin membawa interpretasi yang silap kepada non Muslim. Tanpa sedar, Pak Mie sendiri sedang lakukan dakwah yang amat tinggi nilainya. Berdakwah kepada Non-Muslim hinggakan mereka sendiri tak sedar mereka sedang didakwah.

      Delete
    2. Thanks.

      Saya suka dgn artikel yg baru update ni.. mmg sy setuju... perangai kita ni yg selalu menyebabkan non muslim pandang serong pada Islam dan menganggap agama kita ni zalim dan menyusahkan.. padahal tak....

      bwh ni link video dari dr asri berkaitan hal ini..

      http://www.youtube.com/watch?v=AHVPaz96o6o



      -fizah-

      Delete
    3. Tq Fizah for the video. Tq again for supporting Pak Mie :D

      Delete
  38. Salam, Nama saya Nevin Sansom dari Kuching, Sarawak...

    Nangis kot baca artikel ni, kesungguhan Pak Mie dan isteri melakukan kerja ini, yang ramai kita anggap sebagai kerja "kotor"....

    Saya berdoa agar Pak Mie dan isteri akan sentiasa diberkati Tuhan atas apa yang mereka lakukan....

    This is so SELFLESS..... So Loving....
    Harap dalam bulan Mac ni saya balik ke Shah Alam, I'll be making a trip to Alor Star with my brother to visit Pak Mie...

    Thanks for this article bro, its really touching how we STILL have this kind of people in Malaysia....

    ReplyDelete
  39. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  40. Taufik,
    Thank you for sharing this. Proud of PakMie/Wife and proud of you too. I am speechless.. we still have "PakMie and you" in Malaysia. I have gone through similar difficult time when choose to send my kids to chinese school, somemore i leave at kampung area.

    May Allah swt bless you for spreading this beautiful effort.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak Mie and me? I am afraid I am nothing next to Pak Mie. Thanks for the support. May Allah bless you and your family :)

      Delete
  41. Hukum Vs Persepi

    Perlu diteliti dari segi syara' sedalam2nya, termasukla kpd pakmie dan mak intan sendiri.

    Rujuk la kepada Ulama`, bukan atas sebab "saya rasa" itu dan ini...

    Semua orang "rasa" dia betul, ttp tak semestinya.. Ayuh akui kedhaifan ilmu kita, teruslah mencari yang Haq. Semoga pintu hati kita akan terbuka selapang-lapangnya..

    Saya mohon sahabat2 komentar berhati2 menyampaikan persepsi masing2..


    Bagus ada yang share youtube Dr Asri (mengenai hukum dan jilatan anjing),

    Mohon juga viewers memahami bukan shaja hukum tetapi apa yg wajib dilakukan untuk terus beribadah selepas ada contact dgn anjing(yg berkaitan memerlukan samak/cucian.

    Saya mohon juga Muslim yang merancang melawat Pak Mie dan Mak Intan supaya menyebarkan info ini (kaedah basuh selepas contact atau kena jilatan anjing)

    InsyaAllah, jika berkelapangan akan kunjung jua kesana.

    Adalah menjadi tanggung jawab setiap Muslim menyampaikan yang Haq.

    Wassalam

    Saiful

    ReplyDelete
  42. tahniah kepada pak mie dan isteri atas kesudian kalian meyelamatkan haiwan-haiwan ini...semoga niat kalian mendapat seribu rahmat dari yang Maha Esa...Insyaallha...

    ReplyDelete
  43. boleh saya tau kat mana tempat nih? saya nk jugak buat sumbangan. sebab saya sendiri beri makanan pada kucing2 dan anjing2 terbiar nih. sedih bila tgk mat2 motor yg melayu nih tiba-tiba baling batu kat anjing yg lalu sebelah diorang.. tah hape hape.. rasa mcm nk baling balik batu tuh kat budak motor tuh!

    ReplyDelete
  44. Hello bro Taufik...boleh x u dapatkan no akaun Pak Mie ni...saya nak bank in sedikit bantuan..saya juga mmbantu...David, Bintulu.

    ReplyDelete
  45. Kalau nak ditengokkan balik, samak hanya ada di dalam buku mazhab al-risalah al-um a.k.a kitab syafie. Tapi dalam hadis sahih tak terangkan pun samak, hanya ada basuh 7 kali mangkuk yg telah dijilat oleh anjing (jika mangkuk itu digunakkan manusia). Kisah anjing juga lebih banyak dicerita di dalam al quran, semua positif iaitu salah satunya hamba Allah yang pelacur diampun segala dosanya kerana memberi air kpd anjing. Tak mustahil org yg dok bunuh anjing atau seksa binatang ni akan dilaknat. Saya sarankan, rujuk al Quran dan hadis sahih bukhari saja, kalau rujuk kitab melayu mmg haram seharam haramnya utk pegang anjing. Tentang malaikat masuk tak masuk, tu utk orang yg bela anjing dalam rumah, kalau bela kat luar rumah (luar pintu) boleh je. Tanah haram pun ada anjing, takde pulak diorang bunuh kecuali anjing gila. Tapi mmg jarang ada anjing gila. Aku pun bela anjing dan puluhan kucing, semua yg di selamatkan. Jiran nak kata apa katalah, brapa banyak posmen dtg rumah aku tanya pasal hukum, kata fatwa aku silap, aku ye kan je, lagi melayan lagi dia nak jawab, aku boleh bagi source, dia hanya bagi 'tok guru aku kata'.

    ReplyDelete
  46. rasa nak bela sekor jenis husky xD .. comel sngt husky :D

    ReplyDelete
  47. bila baca citer pak mie mmg tharu... mmg tak de mslh pun dia nak bela anjing tu.. kalu dia pandai jaga kesucian diri dari segi samak ni. tak bw masuk umah. tak tido skali. mmg ok la sgt.
    tak macam cite MKI si hero lelaki yg masuk paper tu. bela 50 ekor anjing kat umah. peluk cium.bw masuk kereta.bw masuk umah. ngeri jugak.. mmg la tak haram pegang anjing tp kan anjing sntiasa keluar air liur. dr segi samak cmne ek. larat dia kan tiap kali nak solat lima wktu kena samak je dlu

    ReplyDelete
  48. Aku bukan kisah pasal hukum pegang anjing ni. Tapi aku nak tahu dia samak ke selalu? Ada ke video atau gambar yang dia samak?

    Tak nampak pun air tanah dia kat situ? Tidur dengan anjing? Baju dia selalu samak ke? Hari2 samak? ke macam mana?

    Sehari 5 waktu solat, jadi 5 kali ke kena samak? hohoho! jawab2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bhai Anonymous...

      Orang yang beriman dan beramal soleh... dier tak akan cari alasan kenapa tak boleh 5 kali samak sehari... takder masalahnyer... mandi dengan air tanah dalam bilik air ader masalah ker?

      Yang selalu citer masalah itu ini aderlah Melayu yang "katanya" Islam... tapi belum tentu Mukmin.... ader paham ka???

      Bukan susah pon kalu nak simpan satu tong dram air tanah untuk kemudahan bersamak... aper daaa...

      Delete
  49. walaupun kita ni datang dari latar belakang yg berbeza, agama yg berbeza, bangsa yg berbeza, bahasa yg berbeza, keluarga yg berbeza, negara yg berbeza dll tp ingat kita ni mengalir darah yg sama... kita adalah manusia... manusia yg mcm mana? adakah patut utk kita klu kita menghina binatang dgn kekerasan walaupun dr sudut agama bahkan menyalahgunakan perspektif agama? Tuhan ciptakan segala-galanya termasuk makhluk di alam ini... Jadi sayanglah segala binatang-binatang yang ada sebab ia adalah ciptaan Tuhan... Kita sebagai manusia ini tidak berhak utk menindas binatang dgn menggunakan cara itu... Peace :)

    ReplyDelete
  50. Arab do keeps dogs. https://www.youtube.com/watch?v=FAQOUZ_hnxc

    ReplyDelete
  51. Arab breads the best dogs in the world. https://www.youtube.com/watch?v=X352EFJKWro

    ReplyDelete
  52. Respek lah lu Pak Mie..kat rumah saya memang ada anjing. Tapi tak sampai pun berpuluh puluh...cuma sekor je. Nak bela supaya jadi teman masuk hutan atau ke kebun. Biasanya anjing akan menyalak apabila ada bahaya di hadapan seperti ada ular atau binatang buas termasuklah babi. Soal samak tak jadi masalah..cuma kena yakin selepas samak tu. kerana hampir tiap2 hari kena samak.

    ReplyDelete
  53. Wah kalau setiap kali boleh samak utk setiap waktu solat maka hebatlah, Tapi kena faham kita jgn terlalu pasti buat keja mcni terus boleh masuk syurga, meninggalkan perkara2 yg wajib dalam agama pun problem besar juga besok ketika diakhirat kelak. Janagn lupa menutup aurat pun satu kewajiban dr[d Allah juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kami bukan tuhan nak tentukan sapa2 yg boleh masuk syurga

      Delete

Comments