Kristian tempat pertama, Islam kedua

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh dan Salam Selami Diri

Tahukah anda bahawa populasi penganut Kristian adalah paling ramai melebihi populasi Muslim? Penguasaan mereka kini melebihi 1/3 daripada keseluruhan penduduk dunia.

Pernahkah anda terfikir mengenai betapa kuatnya gerakan Kristianisasi di Malaysia khususnya?

Tahukah anda, di bawah Christian Federation of Malaysia, penganut Kristian bersatu lebih dari 40 buah mazhab untuk melancarkan Kristianisasi besar-besaran di Malaysia?

St. Paul's Chapel Kinarut Sabah
Maaf dipinta jika fakta tersebut membuatkan anda berasa tidak selesa. Sememangnya kita berada dalam situasi yang amat tidak selesa bahkan kita terancam. “We are at war”.

Muslim Malaysia tidak pernah berasa terancam daripada gerakan Kristianisasi tempatan. Bukanlah dimaksudkan bahawa kita tiada pendakwah berkualiti, tetapi kita tidak punyai kelebihan kuantiti.

Kita sebagai Muslim sering bercakaran dan bertelagah. Mungkin kerana kita berasa selesa dan tidak terancam. Kita telahpun sedia maklum tentang permasalahan dunia Muslim yang sentiasa bergoncang ini. Sesama saudara kita bertegang urat menghamburkan kebencian. Menjarakkan kita daripada realiti yang memupuskan populasi Muslim hari demi hari ini.

Gerakan Kristianisasi di Malaysia dipelopori gabungan antara-gereja yang menyisihkan semangat assobiyah antara mazhab mereka. Penerapan akidah berlandaskan gospel Jesus adalah tunjang dalam penyebaran dakwah mereka.

Berbanding Muslim, mereka menekankan pegangan akidah. Mereka meletakkan kepentingan agama ritual dan beramalan di tangga yang kedua dan ketiga. Mereka cuba memudahkan anutan Jesus ini diterima dalam keberadaban dunia Melayu.

Dr. Muhammad Taqiuddin Al-Hilali merungkaikan kata bagi menterjemahkan realiti Kristianisasi masa kini. Beliau menyebut:

Yang ada pada Kristian adalah manusianya/penganutnya dan bukanlah agamanya.
Yang ada pada Islam adalah agamanya, tapi bukan pada penganutnya.


Dengan kata lain, gerakan Kristianisasi merealisasikan ajaran agama mereka pada tindak tanduk mereka bagi membolehkan ajaran ini diterima ramai. Sebaliknya Muslim, mereka punyai agama yang hebat lagi benar, sayangnya mereka tidak menghidupkan ajaran itu sepenuhnya. Dan mengakibatkan kegagalan mereka mempengaruhi umat manusia yang lain, tidak seperti zaman Nabi dan sahabat dahulu.

Kristian punyai tenaga kerja yang komited, gerak kerja yang efektif dan jaringan manusia yang tidak pernah putus dalam menyuburkan ajaran agama mereka.

Kualiti seorang mubaligh Kristian meliputi kejujuran, kasih sayang sesama manusia, setia, peramah, suka membantu, hormat menghormati, memberi layanan tanpa mengira darjat, dan bersimpati.

Mereka juga mengamalkan keterbukaan yang amat mengkagumkan dan ini dilihat menjadi satu kelebihan utama gerakan ini dalam menyelusuri kepelbagaian budaya yang wujud di Malaysia. Mereka membuka mata masyarakat dengan lenturan ajaran yang lembut lagi mudah untuk diamalkan di Malaysia sendiri.

Mereka juga giat menyebarkan risalah mengenai kisah-kisah yang berkaitan dengan gospel (Berita Baik) yang menyentuh hati segenap masyarakat.

Jika di zaman jajahan British dahulu, dakwah Kristian hampir menemui jalan buntu apabila dikatakan bilangan Melayu yang memeluk Kristian jika dibilang dengan hanya sebelah tangan pun sudah memadai.

Zaman telah berubah, Melayu juga tidak ketinggalan.
Kini, gerakan Kristianisasi telah mengembeleng tenaga dari seantero dunia. Segala pengalaman yang mereka dapat daripada Indonesia, Filipina, Nigeria dan negara-negara lain dibawa masuk untuk digunapakai dalam proses penyebaran dakwah mereka.

Gerakan ini tidak hanya mengharap bantuan kewangan daripada institusi unggul mereka yang berpangkalan di luar negara. Mereka juga punyai cara tersendiri untuk mengumpulkan dana bagi menampung perbelanjaan aktiviti ini.

Tahukah anda ramai penggiat Kristianisasi Malaysia sanggup membuat pemotongan gaji bulanan mereka bagi disalurkan terus kepada gereja?

Para mubaligh Kristian kini telahpun mahir bahkan mereka sendiri hidup dalam jaringan budaya Melayu. Mereka kenal benar perihal adab santun Melayu kerana mereka ini bukanlah orang asing, mereka ini rakan-rakan kita juga, mungkin sebangsa dengan kita?

Telah direkodkan sepanjang tahun-tahun 1970-an, pertambahan penganut Kristian adalah 3.9% berbanding penganut Islam hanya 0.7% daripada jumlah penduduk Malaysia ketika itu.

Muslim kini sedang leka melayan siaran langsung EPL, sedangkan Mubaligh Kristian sibuk menghulur bantuan kepada orang gelandangan dan fakir miskin.

Ramai dari kita yang telah menyaksikan sudah bertahun lamanya golongan ini menyerap masuk ke dalam universiti dan kolej tempatan untuk membantu dan mendekati pelajar.

Selama ini mereka banyak melakukan kerja sosial menjaga kebajikan penghidap HIV/AIDS, kanser, OKU dan juga autism. Mereka juga giat berusaha mendekati dan menghulurkan bantuan kepada pesakit-pesakit kronik lain yang di kategorikan sebagai terminally ill (tiada harapan untuk hidup).

Penerimaan luas ini banyak menyumbang kepada kekukuhan Kristian dalam mewakilkan pencalonan mereka di dalam parti-parti politik di Malaysia. Ini bagi menjamin hak mereka terus terbela dan terpelihara. Disamping memulakan usaha menentang dasar Islam secara halus.

Feast of Corpus Christi at St Michael Church 1965
Tahukah anda secularism itu adalah salah satu agenda Kristian? Rujuk Matthew 22:2, John 18:36. Usaha ini adalah bertujuan menyekat pengaruh Islamisasi Malaysia yang sememangnya lemah tanpa dorongan dan tajaan kerajaan sendiri.

Selain itu, mereka juga sering memberikan bantuan kelengkapan persekolahan, malah memberikan bantuan kewangan kepada anak-anak Melayu, sepertimana yang digemparkan oleh beberapa penggiat politik negara satu ketika dahulu.

Terdapat juga kes mangsa along (peminjam wang haram) dan mangsa penderaan mendapat perlindungan serta layanan mesra oleh gereja-gereja tempatan.

Gereja juga menyediakan bantuan dan perlindungan kepada anak-anak dan ibu tunggal yang menjadi mangsa keruntuhan institusi keluarga. Begitu juga dengan golongan yang dicabuli hak mereka, mubaligh Kristian menghulurkan kepakaran bantuan guaman kepada yang memerlukan.

Malaysia sendiri sudah beberapa kali dihentam oleh keruncingan media luar kerana dituduh tidak mengamalkan kebebasan beragama. Berdasarkan laporan mereka, Kristian Malaysia seringkali dilabel sebagai golongan yang ditindas dan dipulaukan serta tidak mendapat hak bersuara.

Persatuan dan badan-badan berkaitan Kristian seluruh dunia kerapkali meluahkan rasa simpati dan prihatin terhadap apa yang berlaku di Malaysia. Situasi ini secara tidak langsung memberikan tekanan kepada kerajaan dalam perlaksanaan polisi berkaitan Islamisasi dalam pentadbirannya.

Usaha-usaha Kristianisasi ini boleh sahaja dinafikan oleh saudara se-Islam kita yang lain. Hanya kerana ianya tidak mendapat liputan sewajarnya. Gerakan Kristianisasi sememangnya bergerak dengan rahsia, mereka mendekati Muslim disebalik tabir-tabir bantuan kemanusiaan sebegini.

Tulisan ini bukanlah bertujuan menabur benih benci kepada penganut Kristian. Tetapi bertujuan untuk menyedarkan betapa Muslim Malaysia khususnya, lalai dan leka dengan perkembangan pesat para mubaligh Kristian. Ini adalah cubaan untuk menyedarkan mereka dari tanggapan berada di dalam zon selesa.

Apa yang mubaligh Kristian lakukan ini sama sekali tidak salah. Malah bantuan dan keprihatinan mereka amat digalakkan. Mereka hanya menjalankan tanggungjawab menegakkan agama yang mereka anuti dan sanjungi. Persoalan puncaknya tersembul di atas kepala Muslim itu sendiri. Apakah kita selesa melihat perkembangan ini? Jika Kristian mampu lakukan, kenapa tidak kita?

Malaysia bakal mengalami masalah “kecairan” umat Islam sekiranya tiada usaha serius memperhebatkan dakwah Islamiah di kalangan masyarakat Islam dan bukan Islam khususnya. Ini kerana kita dikelilingi oleh para mubaligh yang amat berkaliber dari Indonesia, Filipina, Singapura dan negara jiran lain. Mereka ini tidak pernah jemu membanting tulang menyebarkan dan meluaskan pengaruh.

Suasana protes Muslim Malaysia
Maaf cakap, Muslim Malaysia kaya dengan protestnya. Bukan bermakna protest itu tiada manfaat, iaitu menyuarakan ketidakpuasan hati terhadap pihak tertentu. Tetapi amat dikesali jika protest itu tidak disahut oleh kesinambungan gerak kerja praktikal menegakkan agama Islam.

Muslim Malaysia juga perlu positif, proaktif dan responsif untuk berdepan dengan hakikat perkembangan Kristianisasi kini. Sikap “tak kisah” perlu segera dilempar keluar demi memastikan kelangsungan syariat untuk anak cucu kita.

Sayang sekali Malaysia negara Islam hanya pada nama, pemimpin sendiri acuh tak acuh menjaga kesucian agama. Bukan bermaksud ingin menghentam kerajaan, tetapi inilah realitinya, jika ini fantasi mana mungkin kita ketinggalan sebegini?

Sekali lagi diulangi,

“We are at war”
“Not with them, but ourselves; our attitude and mentality”


Kita ada kuasa, kita ada dana, tapi sayangnya kita ramai hanya pada angka.


78 comments:

  1. agak gerun membaca posting ini.. semoga ia membuka mata orang di luar sana..

    thanks.

    ReplyDelete
  2. Bhai Taufik...

    Inilah sebenarnya masalah terbesar kita... Masalah kita aderlah bilamana golongan yang berilmu agama menjauhkan diri mereka daripada semua golongan manusia..

    Golongan berilmu agama nih memandang serong kepada yang bukan berilmu agama.. Bukannya cuba untuk mendekati golongan jahil ini.. tapi lebih kepada melabelkan dan menyisihkan golongan ini..

    Paling senang kita tengok... ada pernah tak golongan yang berilmu agama nih (mostly Melayu) nih nak singgah, lawat dan tegur sapa kaum lain yang bukan Islam... dimasa diorang sihat mahupun dimasa sakit...

    Contoh kat spital... tak pernah gua tengok orang yang berilmu agama nih nak singgah dikatil pesakit beragama lain... sekadar bertegur sapa... dah cuba mendoakan kesihatan mereka.. Ingat... hidayah hanya Allah yang kurniakan...

    Usaha kalu takder... susah la bhai...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita sendiri naik segan dengan perangai Ulama kita bila berdepan dengan non muslim.
      Betul sangat dah contoh bro bagi tu. Kita ni jenuh bersangka baik kat golongan ni.
      Tapi sayangnya depa pekup mata telinga depa daripada golongan non muslim sendiri.

      Betul la macam apa Dr Taqi sebut
      Islam ni kurangnya pada penganutnya, bukan kuantiti tapi kualiti

      Delete
    2. Bhai Taufik...

      Nak buat camana... diorang khatam dan hafal Al Quran la wei... tak macam kiter nih... hahaha....

      Yang paling gua tak tahan tue.. ader sekali tue gua pi satu majlis kenduri.. ader la orang bukan Islam menggunakan satu cawan tue... lepas tue ader sahabat basuhkan untuk digunakan balik... biler bagi kat satu orang kuat berilmu agama nih... dier tolak takmo guna cawan tue.. biler tanya kenapa... dier cakap bekas najis tue... hahaha

      Alasan dier... orang bukan Islam yang guna cawan tue mesti ader kesan najis arak kat bibir dier... sebab tue la jadi najis cawan tue.....

      Hahahahaha.... sejak dari kes tue la gua paling nak gelak biler berjumpa dan berurusan dengan puka-puak yang "kununnyer" hafal Quran nih.... hahaha...

      Delete
    3. ahahaha memang lawak. what about duit yg kat tangan kau, tah tah dari tokey babi kau mana tau? duit tu pergi supermarket.. bepindah tangan last2 kena kat pak ustad ahhaha

      Delete
  3. stai!

    aku petik skit2 nak tweet nowh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. silakan bro
      tq for the support

      Delete
    2. Mana mana orang bukan Islam yang ingin tahu mengenai ajaran Islam boleh hubungi:

      Puan Azlina Yap (012- 9081 794)
      Persatuan Cina Muslim Malaysia

      Delete
  4. ingat tak apa tak aku pernah cakap dulu,kalau bangsa majoriti yg menganut agama islam mula rosak akibat menganut agama lain..agak2 agama islam leh survive tak?

    bila kita cakap soal Melayu islam,pasti ramai yg terjerit2 islam bukan milik eksklusif melayu!islam for all dan kita pasti akan dituduh assobiyah.

    sampai ada yang terkinja2 menjerit2 KITA HANYA BERJUANG UNTUK ISLAM,BUKAN UNTUK BANGSA..pekejadahnya nak berjuang untuk islam lagi dah kalau bangsa majoriti semua dah jadi kafir sebab kita tak nak sangat perjuangkan bangsa kerana takut dituduh assobiyah.

    huh!benda ni yg akan makan diri balik,dorang tahu(kristian),serang penganut bangsa majoriti agama saingannya akan menjadi lemah..boleh baca tak game dorang?

    sebab itu kita harus terus menerus menjadikan bangsa melayu terus identik dengan agama islam bukan identik berbilang agama.

    sekarang pun ramai diantara kita masih bengap tak nampak isu ni..hmmmmmmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melayu itu Islam vs Islam itu Melayu
      Memang ramai yang confuse bro. bukan tak nampak tapi confuse.
      Hg punya idea memang banyak influence aku thanks no

      Bab game kristian tu memang tak dinafikan
      Depa dah research puluhan tahun lagi sejak sebelum zaman Britishh lagi
      Kita tengok jumlah depa sikit, tapi gerakan depa efektif

      Delete
    2. lihat,ada percubaan untuk memisahkan melayu dengan islam..kita dari dahulu diajar dengar je melayu pasti agama dia islam sampai perlembagaan kita direka untuk memastikan Melayu itu harus islam baru layak menjadi Melayu.

      Aku pernah berdebat di satu trit tentang pompuan melayu yg bernikah dgn mat salleh,paling mengecewakan membaca satu komen yg berbunyi begini 'alah berbangsa melayu tak semestinya beragama islam,melayu dan islam adalah 2 perkara berbeza'..

      bila aku baca komen macam tu,aku rasa kedudukkan Agama aku mulai goyah,kalau bangsa majoriti dah jadi huru hara pegangan agamanya..macamana Agama ku nak survive?..sejak itu aku sedar..perjuangan assobiyah penting bagi menjaga kemandirian agama ku di bumi Melayu..status Islam itu Melayu dan Melayu itu islam harus dipertahankan tak kira sebarang kos!aku tak nak anak cucu aku menganut berbilang agama disebabkan ada diantara kita cuba memisahkan konsep melayu adalah islam dan islam adalah melayu!

      Delete
    3. maksudnya perkemaskan bangsa melayu.
      bukan sokong melayu membabi buta
      pertahankan hak vs pertahankan status keislaman melayu
      pertahankan kuasa melayu vs pertahankan kedaulatan Islam


      Delete
    4. hahaha ayat ko dah macam orang UMNO keh3,ini masalahnya..bila kita perjuangkan Melayu dan islam,orang tuduh kita sebagai UMNO dan memperjuangkan PERJUANGAN rasis KETUANAN MELAYU.

      Benda ni buat ramai orang jadi keliru dan serba salah..berpegang kepada konsep 'AKU HANYA ISLAM,TIADA BERBANGSA'..nanti anak cucu cicit ko jadi kafir,ko cakap ler 'dulu bapak perjuangkan islam je,apa nak jadi kat bangsa bapak lantak ler dorang,janji bapak islam'..huh jadilah kau penganut agama minoriti nanti kah3

      Delete
    5. apa yang diperjuangkan Islam yang akan membunuh Melayu?

      sori aku ni racist skit
      aku tak rasa memperjuangkan Islam akan mengkafirkan anak cucu sendiri
      at least, kena jaga la keturunan la kan

      Delete
    6. ko tak fahan point aku ini,point aku ko nak jaga islam semata2 tapi ko tak nak defend bangsa kau dari sebarang anasir pekejadahnya islam nak survive kalau dah tak ada pemeluknya?

      konsep perjuangan yg salah bakal membunuh kedua2nya sekali,lnilah kesalahan Pas yang nak jadi Islam lebih dari Ajaran islam itu sendiri.

      Tumpuan bukan hanya satu perkara,sebaliknya banyak perkara harus dipandang..lni bukan persoalan Umno dengan perjuangan Nasionalis Melayunya..ini adalah persoalan survival bangsa Melayu akan terus stay dengan islam SAMPAI END DAYS atau tidak.

      ko sendiri fikir..

      Delete
    7. aku bukan tak paham apa hg kata
      tapi aku nak tau gak apa yg diperjuangkan Islam sampai berpotensi membuatkan Melayu keluar dari Islam?

      Perjuangan PAS aku dont give a damn bab ni
      sebab tu aku sebut perjuangan Islam
      PAS tu bukan Islam, hg pon tau PAS hanyalah parti yg berlandaskan Islam kan

      Delete
    8. Ok,Agenda yang mengaku "Aku hanya islam,tiada berbangsa" macam didoktrin oleh korang sekarang dalam perjuangan Pas.

      So segala konsep berkaitan Bangsa tak boleh dilibatkan dalam perjuangan korang,perjuangan korang adalah semata2 memperjuangkan islam..islam for all.

      Tahu apa kelemahan konsep ini,ia tidak seiring dan melupakan komponen yang lain.

      Ko faham tak apa yg aku sampaikan ni,Apa yg aku cuba sampaikan konsep korang ni buat orang jadi keliru dan bingung..kerana orang takut dituduh assobiyah bila ada perkara berkaitan dengan bangsa..sebab tu aku mengulang dan mengulang taip kalau BANGSA MAJORITI dah jadi kafir macamana korang nak memperjuangkan islam?bukan soal korang memperjuangkan islam boleh buat orang jadi kafir masalahnya korang nak memperjuangkan agama sahaja dan menolak untuk melibatkan perjuangan bangsa agar seiring dengan perjuangan agama menyebabkan status bangsa majoriti yg menganut agama tersebut mula terancam.

      Ibaratnya macamnilah,kita nak pasang Lampu jalan tapi tak nak libatkan wayar elektrik..just berharapkan kuasa elektrik dan lampu jalan semata2 tanpa wayar elektrik yang menghubungkan kedua2nya.

      Faham tak sekarang?point dia yang sebenarnya aku nak Pas tidak menolak mentah2 perjuangan bangsa kerana ia penting dalam situasi malaysia yg berbilang agama dan bangsa dimana kita bangsa Melayu adalah penganut utama agama islam dan menjadi teras kekuatan dominan islam di bumi Malaysia.

      Delete
    9. Haha bagi analogi macam tu kan senang
      Biasa la aku ni bukan pandai sangat nak menafsir kata

      Dasarnya tak salah perjuangkan Islam tu, cuma takut bila perjuangan Melayu ditolak mentah, kuasa majoriti keislaman akan terhapus
      ya la dah majoriti Islam itu Melayu

      so kalau Melayu pon tak berapa nak Islam, nak harapkan majoriti mana lagi nak menjaga agama Islam ni
      mungkin tak 100% tepat macam apa yg bro nak terangkan
      tapi rasanya dah kena sipi2 dah pointnya

      Delete
    10. Faham pun kau bro,kalau majoriti Melayu semua dah tunggang langgang..Nak harap siapa lagi? india islam? cina islam? iban islam? orang asli islam? siam islam?

      Jadilah Islam sebagai Agama minoriti dan status Malaysia ditukar kepada Negara kristian kerana Majoriti Melayu adalah Kristian.

      Tabung Haji akan dimansuhkan dan setiap tahun Umat Melayu Kristian akan ke Vatican untuk mengerjakan haji dan Umrah. xD

      Delete
  5. assalammualaikum...entri yang baik. pendapat saya memahami perbandingan agama satu kepentingan sbg seorang ISLAM.kalau kite tak buat perbandingan kita takkan hargai islam sepenuhnya.rujuk surah al-baqarah ayat 256 :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam
      tq untuk input dr post sebelum ni
      satu suggestion yg bernas utk motivasikan diri berdakwah

      Delete
  6. sama-sama. keep sharing ya,JazakAllah Khair.

    ReplyDelete
  7. konsep melayu itu nislam islam itu melayu itu bagus...tetapi praktikal nya harus di mantapkan....masalahnya..melayu sendiri yg asyik dgn hiburan, tak caya?
    Buka ASTRO, TV1, TV2, TV3..Majallah Melayu dan sekolah kebangsaan....pelajaran agama hanya untuk pass periksa je. Praktikal elek.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab tu aku sentuh bab pemimpin (termasuk raja-raja melayu)
      maaf cakap kerajaan sendiri tak serius dalam hal ni
      masalah ni sepatutnya dibincang 5-10 tahun lepas
      sepatutnya hari ni kita dah ada action plan yg tgh berjalan
      bukan terus menerus bincang bincang bincang sampai kiamat

      Delete
  8. islam di malaysia skrg ni sibuk dgn politik hentam menghemtam,maki memaki..last2 org lain amik kesempatan

    ReplyDelete
  9. salam,

    nk buat cmna,

    ustaz ustazah hntar pg sabah sarawak pun jejak saja kaki disitu terus isi borang minta tukar balik bwh ketiak mak atau celah kangkang suami isteri, bukannya nak berdakwah, bila org lain rajin cri pengikut, derang menyalak tunding jari sana sini, siapa rajin dpt la, dah syik nk komplein kerja tak mahu pg mampus la ^^

    dua permintaan ramai tidak dipedulikan dalam pelan tindakan pendidikan kebangsaan 2013-2025

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada betol jugak apa yg dikata
      aku sendiri ada ramai kawan mengajar kat sana
      ke hulu ke hilir usung borang mintak tukar balik semenanjung

      mubaligh kristian depa tak kesah nak berjuang demi agama depa
      cuma muslim ni saja yang cakap tak serupa bikin
      time demo bersih demo hina nabi demo yahudi demo rohingya berpusu-pusu, tapi praktikalnya?

      Delete
    2. kalau orang islam digalakkan untuk berdakwah kenapa agama lain pula tak boleh?

      -humanist-

      Delete
    3. anda kena tau..islam kristian di sabah dan sarawak tak pernah ade sengketa dan pergaduhan pasal agama..sabah dan sarawak matang dalam hal agama dan bangsa ini..sabah mempunyai berbilang kaum..they respect each others....dah 50 tahun sabah dan sarawak aman damai tanpa pertelingahan agama..dan bangsa..sbb agamaku adalah agamaku,agamamu adalah agamamu..ni lah yg selalu diamalkan rakyat SS..sbb tu xpernah ade perang agama dan bangsa..rakyat SS yg berbilang kaum dan agama sentiasa hidup harmoni dan aman damai..yg pendakwah dri semenanjung jangan mimpi nk berdakwah di SS..sbb islam kristian di SS..ada lah sekutu..bukn mcm d semenanjung..all rasict..and munafik...sesama islan pon xrespect each others..sekian!

      Delete
    4. Salam. . .benar. . . meraka pernah hidup di SS sahaja faham. . .
      Sesungguh nya orang orang yang beriman dan beramal soleh kelak Allah yang maha pemurah akan menanamkan dalam hati mereka rasa kasih sayang..
      Surah Maryam:51-98

      Delete
  10. Get up malay. God does not exits. be wise, don't prejudice, become enlightenment, is a state of freedom from the ignorance that causes suffering.

    There is no necessity to attain mere belief in God, but it is necessary to have profound knowledge of the truth which lies behind the concept of the word God. The idea is not to know God as a different being but to know one's own real self and its essential nature, which is the self of all.

    The preachings of religion make a person dependent on priests,temples, idols, blind faith and dogma and dependence on these is a habit of the lower mind. Such crutches may be useful at a certain stage for some people, but they do not lead one to ultimate truth.

    A dependent mind is not free, and without freedom, enlightenment is impossible. Religious dogmas are full of beliefs and myths that do not satisfy the human intellect and that bind believers to a narrow view of life and human potential. Such preachings instill more fear than love in the hearts of masses".

    Sometime, you need to get up your ass and doing research *about various of religion*, rather than become a zombie(tht has been programmed/brain-washed, without you even knowing it). :)

    ReplyDelete
  11. הנצרות היא טיפשית

    ReplyDelete
    Replies
    1. maklumat yang menarik..tapi kenyataan anda mengenai Matthew 22:2, John 18:36 tentang menyekat pengaruh Islamisasi adalah tidak benar.. tidak ada kandungan dalam bible menyatakan membenci agama lain....hati-hati bagi kenyataan mengenai agama lain. :)

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  12. walaupun islam di tempat kedua, percayalah peratusan penganut yang mengamalkan ajaran agamanya adalah penganut islam. walaupun ramai mengaku kristian, berapa ramai mereka patuh dengan keseluruhan ajaran kristian?

    kita ada tugas masing-masing. pemimpin dan ulamak nak bercakaran, silakan... biar pupus bangsa ini. itu kan yang kalian inginkan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ckp xserupa bikin..berjuta islam dlm dunia..cuba anda selidik....nma je islam tpi berape ramai yg ikut amalannya...

      Delete
    2. Mmng betul tergantung pada imannya seorg muslim...tpi kristian bukankah arak dan babi tu
      Haram pada kristian tpi mengapa pulak dibenarkan pada kitab bible...bukanke jesus bersunat mengapa pulak sunat itu tdk berguna pd kristian kata2 paulus...maknaya jesus tak berguna pada kristian lah..bukan saya kata cuma si paulus yg kata..

      Delete
    3. Kamu Kata Paulus Kata..itu Kata dia..aku sunat kulit butuh Ku kenak sunat Di klinik satok kuching Sarawak.tidak pecaya Tanya Alkitab/injil/Bible.kalau sahabat nak Tahu pasal Yang ayat minum arak Di larang Di Kristian ok,saya boleh Terang Kan untuk saudara washap no ini 0128484266.kalau nak jumpa pegi Sarawak.kalau Terang Kan Kat sini banyak orng pusing.

      Delete
  13. Salam..Saudara Taufik kandungan John 18:36 adalah JAWAB YESUS "KERAJAAN KU BUKAN BERASAL DARI DUNIA INI, JIKA KERAJAAN KU DARI DUNIA INI PASTI HAMBA-HAMBAKU TELAH MELAWAN, SUPAYA AKU JANGAN DISERAHKAN KEPADA ORANG YAHUDI AKAN TETAPI KERAJAAN KU BUKAN DARI SINI" DAN Matthew 22:2 " HAL KERAJAAN SORGA SEUMPAMA SEORANG RAJA YANG MENGADAKAN PERJAMUAN KAHWIN UNTUK ANAKNYA" jd sini tidak ada kandungan dalam bible tersebut yang menyatakan membenci agama lain..hati-hati ketika memberi kenyataan mengenai agama lain dengan menggunakan petikan dalam bible...harap saudara Taufik rujuk sebelum menulisnya...
    Terima kasih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Tentang kandungan ayat Matthew dan John itu akan saya kaji semula. Asalnya saya quote dari sebuah buku, nanti saya check balik dengan kandungan ayat sekali. Sekiranya berlaku konflik saya akan edit bahagian itu. Terima kasih atas teguran :)

      Delete
    2. sebelum mulut berkata,tangan menulis,kaji dan selidik dulu..ada otak pakai..guna akal logika bukan ikut kata hati dan suka hati..agama kristian mengajarkn kedamaian,cinta dan kasih syg..kristian tidak mengajarkn kebencian..kristian berdakwah dengan mengajarkan damai..kristian melarang umatnya utk membenci agama lain....bukan mcm islam,berdakwah dgn,menyentuh aspek kebencian trhadap agama lain..mana tak nya,umat itu sendiri boleh berfikir logic..kenapa seharusnya islam membenci agama lain..kenapa sehrusnya menyebarkan agama mengunakan pedang( zaman nbi MUHd)..apa pun kristian mengajarkan..ampuni lah mereka kerana mereka tidak tahu apa yg mereka perbuat..amen..love tuhan kristian..

      Delete
    3. Kalau tak tahu sejarah islam baik diam..sebab islam lebih awal dri kristian..kalau ikut betul2 dri nabi
      ibrahim..semua perkataan kasih sayang ada dalam al quran...cuma muslim kadang pandai baca tidak tahu isikandungannya....hanya agama islam yg ALLAH s.w.t benarkan...tidak ada perkataan membenci agama lain dalam al quran..saudara jangan fitnah...

      Delete
    4. boleh berikan fakta di mana ajaran islam lebih awal daripada ajaran kristian? setahu saya Nabi Muhammad yang membawa ajaran islam tu dan ajaran kristian melalui Tuhan Yesus. So, sila terangkan bagaimana ajaran islam lebih awal dari kristian. Bukan nak bash siapa2 tapi apa salahnya kita bertanya.

      Delete
    5. Betul..Yang Di padah kitak ya pasal Firman dalam Bible yaa Anonymous,shalom Salam Dari Sarawak Puji tuhan God bless You Anonymous AMEN.

      Delete
    6. Yaaa,betul Anonymous tq..puji tuhan..God bless You AMEN

      Delete
  14. Shalom..,
    Tidak semua yang lahir dari keluarga kristian adalah kristian dan tidak semestinya IC tertulis agama kristian itu kristian. Kristian bermaksud pengikut Kristus, atau lebih senang pengikut Jesus.. Mengikut Jesus ialah org2 yg melakukan kehendak/ajaran Jesus.. yang menerima Dia menjadi Tuhan dan Juruselamat secara peribadi, bertobat dan melakukan perintah dan kehendakNya.
    Org2 kristian yang melakukan perkara2 baik seperti di dalam tulisan di atas adalah perbuatan yg diperintahkan Jesus. Ia terdorong oleh kebaikan Jesus itu sendiri ke dlm diri org kristian. Sama seperti Jesus melakukan perkara2 baik seperti menolong org yg susah, menyembuhkan yg sakit, menghiburkan org yg berduka, memberikan pengharapan kepada org yg tidak memiliki pengharapan dll.
    Jika kristian menolg islam tu kerana kasih Jesus itu sendiri yang mengalir dari dirinya utk melakukan..

    Salam damai...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Terima kasih kerana berkongsi. Semoga banyak lagi perkongsian dapat dimanfaatkan utk manusia sejagat.

      Delete
    2. Islam juga mau menyadarkan umat kristian dri terleka yg mengangkat nabi isa a.s itu tuhan...pernah ke jesus mengaku dirinya tuhan tolong jangan fitnah...nabi isa a.s itu juga nabi islam kitab injil nya sudah terbuku di dalam al quran...tanpa campur tangan manusia..

      Delete
    3. Kamu yg patut sedar dari mimpi basah kamu. Orang yg buta tidak mungkin dapat memimpin orang lain dan yg buta itu islam dengan quran yg banyak kesilapan cacat cela yg menyesatkan. Senang saja kau ini munyit cakap Yesus bukan Tuhan? Itu sudah menghina kepercayaan Kristian. Ba, mari sya balas.. Muhammad itu nabi akhir zaman yg palsu yg selepas membaca Injil keluar angan angan buat kitabnya sendiri yg byk copy, edit dan paste. Impian tercapai bila kawin janda kaya dapatlah dia minta tulung urang tulis kitab dia sendiri yg banyak kesilapan iaitu quran. Sebab kebenaran Yesus susah diketepikan maka si muhammad terpaksa tulis dia kononnya nabi saja dan bukan Tuhan sebab kalau boleh dia mau delete tapi susah sebab bukti nyata Yesus memang wujud. Lagipun Injil dan Kristian memang lebih dahulu wujud sebelum islam. Faham? Jgn suruh urang lain diam kalau sendiri palui. U are keyboard warrior only. Jgn temberang nti susah kalau tejumpa depan depan. Shalom.
      A. Francis
      Tawau, Sabah.

      Delete
    4. Haha.. islam selalu menang dlm pdebatan mna2 fakta.. dan kristian selaku sulit membuktikan kenyataan dlm injil dgm jelas dan byk yg tiada jawpan..

      Delete
    5. yaKE? debat dengan reason dan logic, awak memang kalah macam malaysian football team

      Delete
  15. Salam Damai Yesus Kristus berserta saudara saudari sekelian. Semuga ramai umat manusia mendapat hidayah & nur Kristus yang maha pengasih dan penyayang. Dia lah Allah berserta kita. Hanya yang menpunyai cintakasih akan mengenal jalan Allah. Jika seseorang itu mengatakan dia cintakan Allah, namun hatinya marah...cintanya terhadap Allah adalah palsu. Maka Allah tidak bersama dia & memberkati dia. renung2kan lah wahai umat manusia. Allah itu kasih. Jika dalam hatimu tiada kasih maka tiada lah Allah dlm hidup mu.

    ReplyDelete
  16. https://www.facebook.com/video.php?v=10152639805037996&set=vb.335613912995&type=2&theater

    ReplyDelete
  17. Satu saja saya tanya sama kristian ni...kamu sunat ke..???jesus di sunat atau dibaptis

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak ada org bodoh mcm kau nak jawab

      Delete
    2. Tak tahu, tapi awak memang orang yang disunat tapi otak yang saiznya macam udang.

      Delete
    3. Injil Luka 2:21 Dan ketika genap delapan hari dan Ia harus disunatkan, Ia diberi nama Yesus, yaitu nama yang disebut oleh malaikat sebelum Ia dikandung ibu-Nya.

      Delete
  18. Antara semua pengomen sya tinguk ni satu munyit nama sahar yg paling buduh dalam dunia. Lari tajuk tanya yg tiada kaitan. Kau ckp kalau x faham islam bagus diam tp sya rasa kau yg x faham agama lain jadi bagus kau yg diam palui.
    Kepada pengikut nabi penyesat akhir zaman, sudah la dengan penipuan dan putar belit kamu atas agama paling suci Kristian dan kitab paling benar iaitu Injil. Ya Injil dan bukan quran. Lantang saja kamu islam.cakap Injil sudah dimanupulasi oleh manusia sedangkan quran byk kesilapan, kekeliruan dan copy paste dari Injil tp diubah sikit utk menipu manusia supaya sesat dlm ajaran islam. Seorang anak tidak mungkin lahir dulu dari ayahnya. Tp slm islam cerita putar belit habis sampai konon si anak lahir dulu dari bapanya. Tidak faham? Agama dan kitab utk umat kristian sdh lama wujud tp atas sebab mau temberang dan tidak mau kalah debat tiba2 pula islam duluan wujud? Apa pun boleh diputar supaya islam menang konon ya? Hebat. Biar bukti terang terang depan mata tetap kamu tolak tepi sebab memang islam ini kuat helah dan angan angannya.
    Jangan cakap sya menghina islam di sini sebab byk yg menghina Kristian sya lihat komen di sini. Sifat kamu (islam) yg suka komen dan memburukkan Krisrian tp bila dikomen kembali terus mengamuk dan tunjuk perasaan lepas sembayang jumaat. Buduh. Kalau depan sya skrg sya kasi percutian free 2 bulan di hospital.
    Yesus Kristus adalah Tuhan dan penyelamat. Hanya melalui Kristus akan mendapat masuk dalam kerajaan syurga Tuhan. Sesiapa yg tidak percaya dan mengikut ajaran nabi akhir zaman dan dahinya bertanda akan menjadi kayu api neraka. Ajaran Yesus Kristus dibukukan dalam Alkitab yg tiada cacat celanya dan bukan seperti kitab copy, edit dan paste yg lain. Itulah kebenarannya. Amen..
    A. Francis, Tawau, Sabah.

    ReplyDelete
  19. Replies
    1. Kristian tak pernah cakap Mary adalah mak kepada Tuhan, belajar sikit lah

      Delete
    2. Herman ko wshap personal dengan aku pasal ketuhanan Jesus ini..0128484266 aku Akan buktikan untuk kau dengan. Dua kitab injil Dan quran

      Delete
  20. Biar pancung supaya yg lain nk murtad beringat sikit.saya org islam,islam buat hukum mcmtu mmg tepat daripada membiarkan jiwa2 lain sesat slamanya.didunia bolehlah kata apa2 dn buat apa2,bila mati da xberguna.kalau murtad jadilah kayu api neraka selamanya..m sorry..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu kah ajaran islam.. Main pancung org..hehehehe takut lh...nampak ja indah Dari luar..apa2 pun nk main pancung2 nie pe lh ss..adat asal Tue pancung n makan kepala org...x melibatkan agama key...

      Delete
  21. mane korang tau al quran tu putar belit...kenapa x faham lah....korang yang buat al quran tu....bukan kan...al quran tu dicipta dibuat untuk orang islam.....bukan untuk menghina agama lain tpi nak beri panduan untuk kami......haritu ada satu kisah agama lain bakar al quran....kami mrah lah....ini bukan nak menghina lah....tpi benar....mane orang islam x marah....habis bila kitaoramg silap cakap sikit pasal agama korang...korang marah kitaorang macam kitaorang buat salah besar....habis korang cakap agama kitaorang....tu game yang menghina islam tu...lagu....agama kitaorang ni x pernah
    pun ajar benci agama lain

    ReplyDelete
  22. itu kebebasan orang, setiap orang ada kebebasan memilih pemikiran yang sesuai kepada mereka, artikle ini macam tunjuk kebimbingan author yang keterlaluan terhadap populasi Muslim tak dapat melebihi populasi Kristian di Sabah pada masa depan. Sebenarnya, orang yang beragama semakin menurun dan orang agnostic/ atheists semakin meningkat di seluruh dunia.

    ReplyDelete
  23. herman arif...kita ini sebatasnya manusia ciptaan Tuhan.Klu ko percaya kuasa Tuhan itu mlelebihi jangkauan pemikiran manusia....jangan tanya macamna dan kenapa..itu kuasanya Tuhan...

    ReplyDelete
  24. herman arif....kita cuma manusia ciptaan Tuhan. saya mau mo tanya ko...adakah ko percaya Tuhan itu esa? adakah ko percaya kuasa Tuhan itu tidak dapat dijangkau oleh manusia?

    ReplyDelete
  25. Salam. . .
    Tiada dalam al quran atau hadis ayat,,Allah akan menolong orang islam. . .tetapi ada ayat yg berbunyi; Hendaklah kamu berbekal sesungguh nya sebaik baik bekalan itu adalah sifat taqwa(al baqarah:197)

    Sesungguh nya Aku(Allah)mengetahui apa yang tidak kamu ketahui(al baqarah:30)
    Ayat diatas adalah ketika malaikat bertanya kepada Allah mengapa DIA mencipta manusia(adam) kerana jin yang tercipta awal dari manusia telah melakukan "kerosakan"besar dibumi. . ..sekian

    ReplyDelete
  26. Kedamaian???ketenangan??? Semua sudah tiada!!!
    Siapa yg menghancuri????setan yg x de otak!!!
    Siapa yg perbuat?????anak manusia yg menganggap agama mereka benar!!!!!
    Siapa sllu difitnah???diseksa??dipermalukan???dihina???
    Org yg dianggap kafir

    Apa sebenarnya yg tuhan mahukan????kita semua x tahu tpi anak manusia semua pandai!!!!bijak...banyak yg boleh jadi tuhan..nampak ja baik tpi lihat lh sendiri!!!
    Asal buka TV,fb,Instagram, what's up,Dan mana2 blog!!
    Mesti ada kisah2 pembunuhan,serangan berani mati..lihat anak2 kecil mati..pencabulan..potong kepala

    Tolong lh hentikan perang agama!!!kedamaian Tue lebih penting!!nyawa Tue bernilai..bukan mainan..

    ReplyDelete
  27. betul tu anonymous,aku no komen...hehe..

    ReplyDelete
  28. Salam teman2 pelbagai bangsa.marilah kita bersuara kepada pm untuk mewujudkan cuti bebas beragama.di situ kita akan dapat tahu keadaan sbenar.oh yha pada siapa2 yg masih fikir SS pancung kepala dtg sndri lah ye..jgn nak main ikut sedap mulut je

    ReplyDelete
  29. Salam teman2 pelbagai bangsa.marilah kita bersuara kepada pm untuk mewujudkan cuti bebas beragama.di situ kita akan dapat tahu keadaan sbenar.oh yha pada siapa2 yg masih fikir SS pancung kepala dtg sndri lah ye..jgn nak main ikut sedap mulut je

    ReplyDelete
  30. Apa la kmu org ni...pasal agama pun nak gaduh ka. ISLAM & KRISTIAN sama saja. Cuma cara kita menyembah Allah saja tak sama. Dlm agama Islam & Kristian tak ada yang mengajar kita menghina agama org lain. Sya juga mempunyai kwn2 beragama Islam dan saya sangat menghormati mereka seperti mana mereka menghormati sya. kalau boleh jangan lh nak menghina org kristian dan 1 lagi Sabah Sarawak tidak ada main pancung kepala lagi.mcm mana nak hidup aman damai kalau sikap mcm kmu org asyik fikir benda yang bukan2..buka la mata tu..jangan mcm org bodoh cakap tak serupa bikin.

    ReplyDelete
  31. Aku ni islam .tegur sesama kita (islam only)korang tak nampak ke ini tanda kiamat kecil
    1)islam hanya tinggal nama
    Bagi yg agama islam hanya tunggu
    Kedtgan al-masih dajal dan kedatangan isa maryam.

    Jadi pointnya tak guna kita berdebat kalau tak ada iman
    Cara hidup islam kita tak ikut.
    Sy tak lah rasa diri sy hebat.
    Mcm agama luar respect kita islam
    Sedang kita sendiri tak ikut sunnah nabi muhammmad S.A.W .sy sebenar mrh lah ya da org komen nabi muhammad s.a.w itu palsu
    Ikut rasa hati ku bakar rumah kau
    Tapi sabar sbb kita ada di zaman terakhir .siapa yg islam sejati tak akan bertemu dengan hari kiamat..ya Allah berapa dasyat ari itu .tak sedar lagi kah kita.
    Masih lupa diri kah kita .jadi,peduli lah semua ejekkan
    Anggap lah itu semua adalah ujian utk kita umat akhir zaman .

    Bagi komen yg sbb perkatan kesat itu,ada agama kamu ajar bhs kesat
    Mesti tiada kan.gunakan bhs baik semoga kamu mendpat hidayahnya terima kasih dan assalamualaikum

    Sedikit ceramah dr ustad lah ya

    ReplyDelete
  32. Gini Sobat, agama Kristian itu Rahmatan Lil Alamin bagi tiap2 insan....

    Maka mubaligh Kristen demi kita bersama agar Grace dr Allah and Tuhan kita Isa Almasih beserta kita.

    Juga menjawab argumen diatas:

    Tak ada yg namanya Kristenisasi yg ada adalah PENGINJILAN Or Evangelist....

    Ya trm kasih, Salam Mualaikum serta Damai bagi tiap Orang.
    Allah kita Isa Almasih beserta kita. Ami

    ReplyDelete

Comments