Kisah Inspirasi Akar Umbi

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh & Salam Selami Diri

Seperti yang telah dijanjikan, nukilan khas untuk pihak/individu yang memberikan aku arus rentak memulakan langkah menulis blog.

Usulnya sebelum tekad membina blog ini, terdapat seorang rakan yang menyarankan aku menulis blog. Lebih musykil, sahabat ini disahkan tiada pernah terutas jarinya mengetik walaupun satu post di blog milikan sendiri. Ini selepas dia berjaya menyelitkan rasukan matanya di dalam rungkaian buku nota Hitam bergenre miscellaneous yang dimiliki aku. (citation needed)

Perihal buku nota ini bukanlah suatu yang berseni bahkan tiada langsung sari arti susunan tertib. Yang dahulu dikemudian, yang kemudian didahulukan. Hari berganti hari, tahun beransur pergi, buku-buku Hitam ini makin bertambah bilangannya seiringan peredaran corak pemikiran aku.

Lalu sahabat ini menduga unjuran mahar otak aku ini dengan prosa yang berbunyi
"Hang ingat ka semua yang hang tulis? Mana pi abeh hat lain? Hat dulu-dulu tu.. Ada setengah tu hang KIV tak sambung pon"
"Awat hang tak buat blog?"

Silau tempurung otakku pabila terpana dengan blazing enquiry itu. Sejak dari itu tidak pernah terhenti aku mencongak apakah aku perlukan alasan untuk menulis (dengan penuh sistematis) di dada-dada papan antara-muka laman sesawang? Sejak dari itu aku nekad akan cuba menulis di laman blog sendiri. Alhamdulillah hari ini aku langkah itu telahpun aku mulai.

Lancang mulut dengan sebaris irama, lantas bersendi melurut senyuman.

Pengakuan jujurku akan dunia internet ini tidak pernah aku suka kepada blogging. I am neutral, not that havoc still not a hater. Tambahan pula komitmen membaca blog aku amat nipis apatah lagi menulis. Cucuran blog yang terlintas di mata aku meliputi blog politik, permotoran, sejarah yang tidak mainstream, berita sensasi, bolasepak, movie dan lain lagi.

Antara pengikat utamaku adalah paul tan, kereta mayat, solihin zubir, uzar, jayce oi serta ramai lagi yang tak dapat aku ingat. Namun aku jangkakan penulisan aku adalah amat subjektif dari segala kandungnya langit bacaanku. I cannot predict myself.

Aku terpaksa menyusun rantaian jari berbilang sepuluh untuk memohon maaf di atas kesingkatan cetusan intelektual aku untuk meneruskan penulisan yang aku rasakan bakal melencong jauh dari janji asalnya ini.

2 comments:

  1. Ketua Belia MCA Gombak YIP JIUN HANN,
    Berkenaan bapa U (YIP KUM FOOK, MCA GOMBAK) bertiga, Empat Isteri dan kaya, itu hal U sendiri,
    Mengapa U cuba Menbangkitkan Nama NABI MUHAMMAD S.A.W. bagi menburukkan nama kebaikannya. U cuba ingat memalukan Muslim?
    Yip Jiun Hann, U bukan Muslim kami harap jangan menyetul hal Agama Muslim dan kebaikan NABI MUHAMMAD S.A.W.
    Kalau tidak kami akan ajar U seperti perkara yang terjadi di U.S.A

    Kami Yang Benar,
    RAKYAT GOMBAK

    MCA Youth chief Gombak YIP JIUN HANN,
    Concerned father U (YIP KUM FOOK, Gombak MCA) three, four wives and rich, the case U itself,
    Yip Jiun Hann, U are not Muslims we please don’t touch of Muslim’s religion and the good thing Prophet MUHAMMAD S.A.W.
    Why U try generate name of PROPHET MUHAMMAD S.A.W. for bad name of benefits. U try to remember the shameful of Muslim?
    If not, we'll teach U such things happen in the USA

    Our sincerely,
    PEOPLE GOMBAK


    ReplyDelete
  2. Kepada Semua Ahli-ahli MCA yang di hormati,
    Bahawa Yip Kum Fook ketua Gombak MCA dan Yip Jiun Hann ketua pemuda MCA Gombak, bapa dan anaknya cuba merebut Jawatan Tinggi pusat MCA pada Dec ini.
    Kami harap Ahli-ahli MCA menimbang dengan sedalam-dalamnya, janganlah undi orang yang bermuka dua kerana perangainya sangat jahat di masyarakat Orang Cina Malaysia.
    Dia guna kuasa tipu wanita, merosakan keluarga orang lain, sampai wang SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE, DESA JAYA, KEPONG, KL pun berani telan dan tanah tokong India di Taman Daya dia pun tamak membakar untuk kekaya sendiri.
    Sekiranya kumpulan opportunist semacam ini disokong dalam parti MCA, kami yakin parti MCA sampai bila pun tidak bolih berkembang.
    SAMNAK SAMBODHI COMMITTEES

    ReplyDelete

Comments