Mengapa kritik PAS?

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh dan Salam Selami Diri

Sebelum aku meneruskan penulisan ke tahap yang lebih mendalam, suka aku perjelaskan kenapa aku kelihatan menghambat bara api, mengkritik lantang terhadap penyokong PAS.

Antara sebab paling utama adalah, aku merasakan kelompok penyokong PAS ini masih tinggi nisbah tahap kewarasannya. Golongan professional dan berpendidikan tinggi ramai melibatkan diri dengan PAS. Namun, bukanlah aku menidakkan kewarasan penyokong parti lain.

Situasi ini membolehkan tiap kata yang aku unjurkan dapat dicerna sebaik-baiknya oleh mereka ini. Golongan tersebut pada harapan aku, berpaksikan Islam dan mereka mahukan Islam itu ditegakkan. Oleh itu kewarasan mereka dapat menyumbang kepada penerimaan kritikan yang membina.

Mereka ini mempunyai kemampuan bertolenrasi dengan emosi sendiri. Dengan mempersempadankan ketidakmatangan dalam berbicara lantas mereka menyerap ekstrak kata yang tersirat disebalik juntaian aksara.

Mungkin aku tergambar sebagai talibarut UMNO oleh segelintir golongan fanatik, namun itulah harga yang perlu aku bayar demi untuk memperkasakan perjuangan Islam yang memberi inspirasi kepada perjuangan PAS masakini.



Tujuan lain penulisan aku adalah untuk menyedarkan akan perkembangan PAS yang sudah mula menginjak ke arah penyakit UMNO. Atau dengan kata lain yang lebih ringkas, untuk memastikan PAS tidak gagal seperti UMNO sekarang ini. PAS lebih berbaloi untuk dikritik berbanding parti pemerintah yang telah lama dikritik pembangkang namun kurang responsnya.

Hal ini kerana aku berpegang pada premis mencegah lebih baik dari mengubati. Aku memberikan senarai simptom-simptom yang berkaitan dengan UMNO dan diselitkan dengan amalan pencegahan yang sewajarnya.

IsyaAllah, di masa hadapan aku tekankan "dakwah respons" sebagai antara cabang utama untuk menambahbaik gerakkan perjuangan Islam di Malaysia dan seluruh dunia. Terma "dakwah respons" itu sendiri masih belum matang dan ianya hanya simpulan ringkas yang dapat aku bina untuk melambangkan simbolik gerak kerja dakwah itu.

Di kesempatan ini aku ingin memohon maaf andai pembaca merasakan terentak hati tergusar jiwa oleh penulisan aku yang runcing. Begitu juga sekiranya secara tidak sengaja terbitnya cerca maki kepada aku, telahpun aku maafkan kalian semua.

Saya amat hormati pendirian anda sebagaimana anda menghormati pendirian saya.

Jazakallah.



2 comments:

Comments