Politik Kebencian merugikan PAS dan Islam secara keseluruhannya

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh dan Salam Selami Diri

Sekali lagi, sebelum saya mula merungkai kata dengan lebih jauh, inginku mohon sejuta kemaafan andai penulisan ini bakal mengusik hati meresak jiwa kalian semua. Sila teruskan pembacaan ini di atas risiko anda sendiri.
Sejujurnya, tajuk sedemikian rupa adalah hasil cerna jari-jemari nakalku untuk menarik minat pembaca, baik dari golongan PAS mahupun UMNO (bukan mencari hits, tetapi ingin mendidik). Pada pengakhiran tajuk itu saya sertakan tanda soal, sebagai penafian simbolik penambah rencah rasa ingin tahu anda semua.

Saya pasti, para ustaz dan ustazah sekalian akan bertempiaran kehairanan mengapa ditonjolkan PAS sebagai teraju utama. Pembawaan watak PAS ini sebenarnya mewakili mana-mana parti politik tempatan yang memperjuangkan dan melaksanakan tuntutan Islam yang agung. Sekiranya saudara sekalian memerlukan penerangan khusus penonjolan PAS di sini, dengan rendah diri saya mempersilakan membaca penulisan sebelumnya.

Definisi politik kebencian secara umum pada hematku adalah berupa politik yang disirami oleh jalinan permusuhan, dendam kesumat, keji-mengeji, hina-menghina, ketidakmatangan, kebudak-budakkan, hasad dengki dan sebagaimana yang sewaktu dengannya.

Lebih menakutkan, situasi ini dilihat sebagai suatu yang normal dan menjadi rutin di hati kebanyakkan penggiat dunia politik tanah air. Saya melihat simptom ini dengan penuh gelisah, kerana diri ini merasakan betapa ruginya Islam itu sendiri, apabila landasan dakwah ini dicemari kotoran yang kian menebal.

Politik dan dakwah? Di mana celahnya? Sebenarnya politik itu sendiri merangkumi pelbagai jurusan kehidupan. Semestinya sebagai muslim, politik anda perlulah bertunas dari Islam yang syumul. Politik melibatkan pelbagai acara jalinan sosial serta perhubungan dua hala antara pelbagai pihak.

Jalinan inilah yang sepatutnya digunakan muslimin dan muslimat sekalian untuk mendidik dan berdakwah sesama mereka. Bayangkan betapa perkasanya Islam masakini sekiranya seluruh saluran dakwah ini dapat digembleng untuk memasyhurkan keagungan Islam justeru ia dapat berkembang pesat serta harum mewangi di setiap hasta bumi ini.

Malangnya, apa yang terjadi hari ini adalah sebaliknya. Medium saluran politik bertatahkan dakwah ini dicemari oleh ketidakmatangan hamburan kata. Caci cerca menjadi makanan ruji sebahagian besar penggiat tegar politik tanah air.

Dalam situasi inilah saya melihat PAS agak terkebelakang sebagai sebuah parti yang ingin menegakkan Islam. Perjuangan mereka pada pandagan saya tiada celanya, tetapi respons mereka terhadap pergeseran ideologi pengikut parti lain yang menjadi masalah.

Lentingan penyokong PAS sering disulami caci cerca yang mengguris jiwa. Saya tidak salahkan guru mereka yang ajarkan. Malahan, mungkin tiada salahnya mereka mengherdik saudara mereka yang diseberang parti sana. Tetapi amat rugi mereka tidak mempergunakan saluran ini untuk berdakwah.


Penyokong PAS tidak mengambil kira potensi pengundi parti lawan dan pengundi atas pagar. Mereka lebih selesa menyedapkan hati dengan melontar bara api ke dalam hati saudara mereka. Mereka rela mencemarkan warkah perjuangan Islam yang didukung parti dengan mempersembahkan diri mereka dengan nada yang keji lagi jijik.

Tiada langsung segan silu adat Melayu, mereka melabel saudara mereka sendiri dengan samaran yang jelik. Media berita mereka turut sama berganding bahu mengusung bau hancing ini ke merata ceruk paparan cetak mahupun elektronik.

Api hati mereka disemarakkan bahan bakar tajaan iblis untuk mereka terus menerus berbalah. Dari mulut itu jugalah dia berzikir, bertasbih dan dari situlah juga meletusnya puaka kata kepada saudara se-Islam mereka sebagai habuan penyedap emosi luka.

Pernahkah mereka terfikir apa perasaan saudara mereka yang dicela itu? Apa rasanya menelan kejian yang bertali arus ini? Saya pasti, mereka tahu, kerana mereka sendiri pernah disumpah seranah sedemikian rupa oleh penyokong parti lawan yang lain. Menjadi lumrah manusia untuk mempertahankan pegangan, walaupun bukan dengan fakta, cerca pun tidak mengapa.

Nanti dahulu, betulkah ini PAS yang saya maksudkan? Atau ini lawannya? Jika begini timbang taranya penyokong PAS dan lawannya, amat kesal saya katakan, tiada bezanya. Saling tidak tumpah persamaan perilaku tidak matang ini sama-sama merugikan parti, atau secara keseluruhannya Islam itu sendiri.

Asbab celaan ini memulas-mulas urat nadi pemilik telinga panas yang dicaci. Setiap bait bernanah ini menjauhkan lagi mereka daripada perjuangan Islam yang disanjung PAS sendiri. Jauh di dasar kalbunya, berakar tunjang dengan dendam dan kesumat. Kenapa perlu mereka mendekati kamu?

Perlukah saudara-saudara kamu ini bingkas bangun dan mengundi untuk PAS setelah dihamburkan caci maki kepadanya? Berapa ramai di antara mereka telahpun berpaling dari parti sana untuk menyertai PAS? Kamu mengatakan mereka tidak matang, namun kamu sendiri bertindak kebudak-budakkan.

Menjengah dari satu penjuru, golongan bukan Islam terkebil-kebil melihat telahan muslim yang bersaudara ini. Ada di antara mereka yang telah diberi suntikan doktrin persaudaraan sesama Islam. Namun, dengan mata kepala mereka sendiri, melihat muslim saling bercakaran. Inikah agama agung kamu? Inikah cara dakwahmu?

Golongan yang berpotensi untuk mendekati Islam akan mula dipatuk soalan sangsi. Di mana letakkannya kiasan murni agama yang dimomokkan kepada mereka dahulu? Apa yang terjadi dengan gema santun Melayu kamu?

Apakah berbaloi sekalian muslimin dan muslimat ini bertelagah? Berapa tinggikah maruah yang kamu semua beroleh dari mengherdik saudara kamu sendiri ini? Sejauh manakah kesinambungan syariat Allah dapat kamu tegakkan? Dapatkah kamu memberi jaminan bahawa Islam akan kembali menguasai dunia dengan perilaku sebegini rupa?

Namun begitu, di sebalik kelemahan rantaian etika golongan ekstrimis ini, saya yakin dan percaya mereka tetap inginkan Islam itu ditegakkan. Mereka tetap mahu sama-sama berjihad ke jalan Allah. Saya pasti, jauh di sudut hati mereka, membuak-buak keinginan untuk satu solusi mutlak bagi menangani krisis kendiri ini.

Tahukah anda apakah kesan politik sebegini rupa pada institusi Islam seluruh dunia? Mengapa berlakunya perang saudara, penghapusan etnik, rampasan kuasa dan pemberontakkan, tidak ketinggalan perbalahan turun temurun Syiah dan Sunni. Bagaimana saluran dakwah ini dapat mempengaruhi semua ini? Mungkinkah Ikhwan Muslimin menggemakan saluran dakwah ini sehinggakan mereka beroleh kemenangan?



Sesungguhnya, tinta ini tidak akan berhenti menulis, cuma mungkin akan ditangguhkan kerana dihambat komitmen dunia bagi membolehkan kudrat ini terus lantang bercerita, dengan izinNya. Akan saya terjemahkan solusi krisis ini di pertemuan kita yang seterusnya, InsyaAllah.

Sengaja saya benihkan pelbagai pertanyaan di dalam penulisan ini, dengan harapan dapat mencambahkan kejatian minda muslim kudus. Semoga ianya membuahkan hamparan idea untuk sama-sama kita manfaatkan bagi meredah rasukan dunia. Wallahualam.

Jazakallah.

11 comments:

  1. Saya tersentuh dgn artikel ini
    mohon share

    ReplyDelete
  2. Kecewa dgn PAS hari ni.. tak sama mcm zaman arwahyarham Fadzil Noor..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau Ust. Fadzil Noor masih ada, saya rasa Malaysia dah lama dalam pentadbiran PAS. Mungkin ada hikmahnya untuk kita yang masih hidup ini.

      Delete
  3. memang pas ada cacat celanya..tapi umno lebih byk..jika kata cacian di jadikan ukuran..adakah umno tiada menghamburkan cacian..x pernah serang ceramah pr..x pernah fitnah phk lawan..tetapi dosa mncaci lebih besar..doakan mereka yg mencaci dn mereka yg membuat dosa besar lain agar kembali ke pngkal jln...jgn bersama org yg trg2an berlaku zalim tabur fitnah dn ambil islam sekerat2..wasalam :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf tuan, saya tak penah cakap umno ini maksum, penyokong umno tak pernah bercaci maki mengeji
      saya tampilkan masalah PAS yang sudah mula menganjak untuk menyerupai penyakit ini.
      saya tak mahu bazirkan masa dengan politik kurang matang ini, kerana ianya merugikan.
      saya usulkan perkara ini utk sama2 penggiat parti politik merawat diri sendiri.
      terapkan dakwah hikmah, bukan cari cerca yg merugikan Islam.

      berpolitiklah untuk solusi, bukan untuk menunding jari siapa yg lebih bagus, memancing undi, keji mengeji yg langsung tidak matang
      saya amat hormati pendapat tuan, terima kasih kerana sudi menegur
      hanya Allah saja dapat membalas kebaikkan tuan ini
      insyaallah

      Delete
  4. pada saya jika membaca satu pendapat yang memberi persoalan dan mengharap satu solusi yang baik tidak perlu dibaca dalam nada penuh sentimen. baca dan fikir dengan akal dan kosongkan sebentar minda dari pergolakan setiap penjuru. saya yakin kita semua mengharapkan outcome yang baik, kerajaan yang bersih rasuah, bebas cacian dan fitnah. fikir dalam-dalam, apa sebenarnya yang telah diri sendiri sumbangkan kepada negara dan agama. adalah lebih baik tegur-menegur dalam memberi panduan mana-mana pihak yang berkenaan memperbaiki diri masing-masing. semoga akhirnya nanti kita semua bersatu atas nama agama dan bangsa yang satu.

    teruskan menulis TaufiKing. saya suka! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq di atas motivasi ni
      berlapang dada dan sentiasa positif adalah tuntutan utama utk berjuang dalam politik
      insyaallah saya takkan berhenti menulis

      Delete
  5. "Penyokong PAS tidak mengambil kira potensi pengundi parti lawan dan pengundi atas pagar. "

    Saya setuju. Ramai orang rasa meluat tengok perangai hardliners. Najis terpalit sana sini sampaikan mereka rasa "Takkan aku nak undi mereka ni? Kalau aku undi mereka maksudnya aku menyebelahi mereka yang perangai buruk ini?"

    Kalau dari jauh meluat, masa pilihan raya apatah lagi.

    ReplyDelete
  6. stuju ngan entri ni.... hrp PAS lebih rasional lagi... nk harapkan UMNO, hmmm.. payah...

    ReplyDelete
  7. PADA sy pihak leader xde masalah, yg masalahnya pencacai diorg terlebih sgt taksub

    ReplyDelete

Comments