Jangan bersedekah sambil tutup mata

Pernah perasan tak golongan pengemis kaki lima makin hari makin bertambah bilangannya?

Adakah masyarakat Malaysia terlalu pemurah memberi derma dan sedekah? Tak bermaksud bersedekah membabi-buta itu salah. Tapi kalau si pengemis tu dirasakan tak cukup afdhal untuk disedekahkan, carilah saluran/cara yang lebih efektif.


Sebelum para Melayu sekalian pergi lebih jauh berhujah tentang niat, pahala dan sebagainya. Ingin ditegaskan perbincangan ini adalah untuk mencari solusi dan bukan bertujuan untuk demotive orang lain untuk bersedekah. Melayu adalah antara bangsa yang genius ketika memberi alasan (quote suka hati).

Sedekah ada juga masanya haram. Haram untuk peminta sedekah dan pemberi itu sendiri. Sila rujuk quote di bawah:

(Abdul Qadim Zallum, Al-Amwal fi Daulah al-Khilafah, hal. 194).Jadi kalau seorang pengemis sebenarnya bukan orang miskin, haram baginya meminta-meminta. Demikian pula pemberi sedekah, haram memberikan sedekah kepadanya, jika dia mengetahuinya.

Dalam kondisi ini pemberi sedekah turut melakukan keharaman, karena dianggap membantu pengemis tersebut berbuat haram. Kaidah fikih menyebutkan : “Man a’ana ‘ala ma’shiyyatin fahuwa syariik fi al itsmi” (Barangsiapa membantu suatu kemaksiatan, maka dia telah bersekutu dalam dosa akibat kemaksiatan itu.). (Syarah Ibnu Bathal, 17/207)

Sekali lagi ditekankan, ini bukanlah isu "mahu atau tidak" bersedekah. Tidak bersangkut paut dengan kemampuan/keinginan seseorang itu memberi sedekah.

Sebaliknya isunya adalah berlaku penyaluran wang kepada pihak yang tidak berhak. Pihak yang ingin mengaut keuntungan dari keprihatinan masyarakat. Ini memberi kesan kepada insan yang benar-benar perlukan bantuan, berbanding mereka-mereka yang "berlakon jadi pengemis".

Sila tonton pendedahan Mazidul Akmal Sidek dalam Majalah 3 ini untuk melihat realiti hari ini



Ringkasan sedutan utama pendedahan Majalah 3:

1) Peminta sedekah mampu memperoleh sehingga RM500- 600 sehari. Average mungkin RM200. Cuba bayang sebulan berapa? Macam tu nak dikata miskin lagi? Setakat 2k-3k memang dalam tangan.

2) Tinjauan telah dibuat dengan meletakkan seorang pelakon meminta sedekah yang sihat dan telah memperoleh pendapatan sebanyak lebih kurang beberapa belas ringgit selama 2 jam.

3) Majalah 3 telah mendekati beberapa peminta sedekah yang tempang, kudung dan pelbagai kecacatan lagi. Apabila pihak M3 dekati terus mereka lari. Ada yang cepat-cepat capai kaki/tangan/anggota tubuh badan palsu. Nampak sihat dan normal! Maksudnya kalau yang kudung kaki tu terus boleh jalan or lari mcm orang yang sihat dan sempurna.

4) Ramai sangat peminta sedekah dari kalangan perempuan yang memakai tudung tapi sebenarnya BUKAN ISLAM. Kebanyakannya adalah golongan PATI. Mereka juga kelihatan sihat sempurna, dan purata pendapatan rm200 sehari. Mereka berikan alasan pakai tudung lagi senang nak dapat sedekah.

5) Sekumpulan pengemis PATI menyewa rumah dengan bayaran RM1300 sebulan?

Mazhab Melayu Baru

Turut menyumbang kepada lambakan pengemis di Malaysia adalah sikap masyarakat yang tak ambil kisah. Sikap "tak apa" yang akan meruncingkan lagi permasalahan ini.

Masyarakat kita bagaikan lepas tangan ketika bersedakah. Tidak salah sedekah, tapi mereka tidak cenderung mencari solusi/saluran yang lebih efektif dan efisien.

Sehinggakan ada di antara "pelakon pengemis" yang bertopengkan imej Islamik untuk menyedut habuan sedekah daripada tangan-tangan yang menjiwai kesusahan orang lain.


Penganiayaan

Isu ini membawa dua kes penganiayaan:

1) Penganiayaan terhadap pemberi sedekah. Mereka umpama ditipu dan wang yang diberi tidak sampai kepada pihak yang mereka inginkan kerana ditapis oleh sindiket pengemis.

2) Penganiyaan terhadap mereka yang memerlukan sedekah. Mereka adalah golongan yang benar-benar perlukan bantuan. Golongan faqir, tiada tempat berteduh, tak cukup makan, masalah kesihatan kritikal, pelarian negara bergolak dan lain lain. Dana mereka dicatu sindiket pengemis.

Penyaluran dana haram ini jugalah yang membantu percambahan pengemis PATI yang berkeliaran bebas di negara ini. Amat dikesali apabila keprihatinan rakyat negara ini telah disalahgunakan mereka.

Andai kata purata pendapatan seorang pengemis satu hari RM200, seminggu paling kurang RM1,000. Sebulan mungkin buleh jejak RM4,000. Bayangkan jika terdapat 500 orang pengemis palsu ini. Secara kasar sebanyak RM200,000 dilenyapkan dari hak faqir dan miskin yang memerlukan. Bukankah ini satu kezaliman?

Fenomena ini mungkin mustahil untuk kita hapuskan sama sekali. Tetapi kita harus punyai cara untuk mengawalnya.

Benarkah faqir miskin keluar meminta sedekah?

Setelah dicongak, didapati pendapatan seorang pengemis adalah amat lumayan. Hinggakan boleh dicukaikan oleh kerajaan.

Oleh itu menjadi satu tanda tanya jika pendapatan mereka tinggi, apakah benar mereka ini faqir miskin?

Cuba kita lakukan kaji selidik isi rumah yang faqir dan miskin. Adakah mereka keluar meminta sedekah? Berapa hari seminggu mereka melakukannya? Berapa pendapatan mereka? Berapakah belanja harian mereka? Dan berapakah modal mereka?

Maaf kalau sinis bunyinya, hanya sekadar siasatan mencari solusi, bukan sceptical semata-mata.

Cadangan Solusi

Kita tahu apa yang benar-benar diperlukan golongan faqir dan miskin. Secara realiti, mereka perlukan makanan, tempat tinggal, perbelanjaan sekolah anak-anak, perbelanjaan perubatan dan lain-lain. Ianya merupakan keperluan asas untuk kelangsungan hidup dan bukanlah untuk bermewah-mewah.

1) Utamakan sedekah selain daripada wang. Contohnya barang keperluan asas seperti beras, roti, gula, minyak, baju, buku, ubat dan lain-lain.

2) Pihak berkuasa perlu wujudkan satu talian hotline untuk membantu golongan ini. Konsep yang sama seperti 999 atau 911, untuk memastikan tidak berlaku lambakan pengemis palsu. Jangan salah erti dengan penangkapan dan bantuan.

3) Pertemukan mereka dengan pihak yang boleh membantu. Contoh yayasan kebajikan, masjid, ketua kampung, ahli parlimen/ADUN dan lain-lain.

4) Cuba rakam video/gambar pengemis. Sesetengah pengemis palsu tidak senang duduk dan akan menjauhi anda.


Akhir Kata

Senarai-pendek sebagai konklusi untuk refresh:

  • Pengemis makin lama makin ramai
  • Tiada siapa persoalkan suruhan Allah, ikhlas dan jujur pemberi sedekah
  • Masalah ini sudah dibuktikan dalam Majalah 3 sindiket peminta sedekah
  • Berlaku penyaluran dana kepada pihak tak bertanggungjawab
  • Golongan yang memerlukan dicatu bantuan mereka oleh sindiket
  • Menarik minat PATI untuk memeras wang keprihatinan rakyat
  • Semua orang diminta teruskan bersedekah
  • Bukan salah pemberi sedekah semborono
  • Namun tak salah kita turut serta membantu
  • Bukan mencari salah siapa, tapi mencari solusi
  • Usahakan cari saluran/solusi alternatif jika perlu

Teruskan bersedekah, takkan mungkin anda jatuh miskin hanya kerana bersedekah. Tapi tak salah untuk berfikir dua kali sebelum memberi.
Kenapa makin banyak disedekah makin ramai pula pemintanya? Something wrong somewhere.

24 comments:

  1. kalau peminta sedekah dtg ketuk2 kat umah ..saya akan beri apa jua makanan.

    kalau jalan2 ada peminta sedekah.saya akan belikan dia makanan juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagus cik lin ni
      beli makanan ni salah satu alternatif yang terbaik selain bagi duit

      Delete
  2. Nice entry...
    Semak la pengemis ni...
    Kalo depa ada wat busking boleh terima lagi...
    aku anggap menghibur bukan mengemis...

    Mana p JKM, PBT...
    Depa kata hari sabtu dan ahad cuti..
    Hari ni hari weekdays...
    kami dah habis office hour...
    Senangnya alasan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takleh harapkan PBT saja
      kita kena turut sama2 tolong depa

      Delete
    2. pbt makan gaji buta. tak berkat gaji tu

      Delete
  3. Bhai Taufik...

    Ader satu lagi spesis pengemis... tapi dier nih bukan nak duit... dier bagi lagi duit kat orang.... hahahaha.... metafora bhai... metafora...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Serius aku tak dapat tangkap bro. Rasuah ka apa? haha

      Delete
  4. Nak sedekah pon salah
    tak sedekah pon salah

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak bayar balik hutang lagi la salah...
      hahahahahah XD

      Delete
  5. Aku dh stop bg kt pengemis yg datang.bukan berkira, tetapi hasil dr pendedahan tv3, rasanya lagi better aku sedekahkan pada yg memerlukan. yg xtahan, org nampak bawak yg buta, lepas tu, yg nampak tu segar bugar. sesegar lembu dikandang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Secara jujur aku sendiri dah mula paranoid dgn pengemis. Tapi at least aku ada usaha nak cari saluran2 yang aku rasa genuine untuk bersedekah.

      Delete
  6. adakah lepas ni peminta sedekah atau pengemis perlu ada kad kebenaran mengemis yang dikeluar dan diiktiraf oleh jabatan kebajikan bagi memastikan hanya fakir miskin yang tulen sahaja yang boleh dan layak mengemis manakala pegemis2 palsu tidak boleh mengemis...

    tapi kalau dah sampai tahap pengemis perlu diiktiraf oleh jabatan kebajikan untuk mengemis, kenapa jabatan kebajikan tidak bantu terus? so berbalik kepada persoalan kenapa sebenarnya ada manusia yang perlu mengemis di dalam sebuah negara yang maju dan kaya dengan sumber2 alam dan di kala pemimpin2nya hidup mewah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa?

      1. Kerana kebanyakkan mereka tidak dibantu agensi kerajaan?
      2. Mengemis itu lumayan dan mudah.

      Delete
    2. berckp psl minta sedekah ni, penah x ko dengar ada org minta sedekah utk pegi ke makkah? yg tu mmg x bley blah...tak paham hukum wajib bagi mereka yg berkemampuan saja...mmg membuatkan aku geleng kepala btol...

      Delete
    3. ada ka orang mintak sedekah nak p mekah? tak penah aku dgr lagi. magik betul ni

      Delete
    4. ada ada...
      aku rasa org tu nak guna duit tu utk bnda lain, tp saja bg alasan yg kononnya 'mulia' gila tanpa menyedari ianya melanggar hukum agama yg dia sendiri blurrr...kahkahkah mcm2 org ada tofik...oh melayusia..

      Delete
  7. wow sebulan 3k ??? hehe blehla tukar profesion pasni hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. cantik la awak

      Delete
    2. anon pls behave

      btw dilla sebulan 3k tu part time only
      kalau fulltime double kot haha

      Delete
    3. pernah besedekah pada sami , tapi die x meminta2 cume berdiri diam2 di tepi jalan , niat nak bagi singgit sbb nak amik gambar die utk journalism , tapi lepas bg singgit die hulung handmade gelang . saya ckp utk apa ?
      die cakap "saya tak meminta sedekah , saya cuma berdiri dan org yg menderma .. saya beri ini tanda penghargaan niat ikhlas org yg menderma " .

      im speechless

      Delete
    4. wow, speechless gak
      tak dapat bayang
      mohon buat satu entry pasal sami ini

      Delete
    5. hehe nnt ah wat komik . tehee

      Delete
  8. Siti Saleha ( Original)October 16, 2012 at 9:45 PM

    saya suka berkemban dan tayang ketiak.

    ReplyDelete
  9. salam,

    sedekah saje di masjid dah tahu ia digunakan utk masjid. jgn sedekah org yg tggu dpn bank tu bawa banner tah apa2 utk institusi tak pernah dgr pun.

    KLIK bertuturlah dalam BM, PM beritahu masyarakat Cina

    ReplyDelete

Comments