Aku tak layak kerja kerajaan




1. Bila orang dapat tahu aku behenti kerja kerajaan, spontan mereka tercengang macam nampak hantu. Terkelip-kelip biji mata, berkerut dahi, ada yang sampai batuk tersedak. Mungkin inilah penangan rasukan tahyul dan syirik kebergantungan rezeki pada sektor awam semata-mata.

2. Ramai juga yang skeptikal, menolak rezeki tak reti bersyukur katanya. Tak hargai jasa ibubapa, mendidik mengasuh dan hantar belajar ke serata alam.Tak kurang juga ada yang nak korek lubang bisnes, kononnya aku berhenti kerja sebab bisnes berjuta.

3. Aku berhenti sebab aku rasa aku tak layak untuk kerja dengan kerajaan. Aku rasa ramai lagi yang lebih layak dan lebih memerlukan kerja tu berbanding aku. Niat sedekah, relakan pergi, janji tuhan semat dalam hati.

4. Aku rasa tak layak kerana ada orang lain yang lebih layak dan memerlukan kerja ini. Orang ini adalah insan-insan yang akan memudharatkan diri sendiri, anak bini dan keluarga sekiranya mereka tak berjaya dapatkan pekerjaan dalam sektor awam.

5. Golongan ini mungkin berdepan risiko kebuluran atau dihambat keluar dari rumah sewa mereka kerana tak punyai punca pendapatan. Mereka juga berdepan dengan ancaman keruntuhan institusi rumahtangga di sebalik kecaman masyarakat kolot, maaf cakap Melayu khususnya.

6. Terdapat juga satu golongan yang lebih layak mendapat kerja ini, kerana apabila ketidakmampuan mereka untuk buat LOAN membuatkan mereka dipandang hina ahli keluarga yang lain serta masyarakat.

7. Situasi diskriminasi kewangan ini akan menjurus kepada “severe depression” yang sekiranya berlarutan akan menyebabkan berlakunya kes bunuh diri. Maka aku rela tempat aku diambil alih oleh mereka ini.

8. Ada pula satu golongan, andai mereka tak dapat kerja kerajaan, mereka akan cenderung mencelakakan takdir tuhan. Mereka tanpa segan silu mengungkit-ungkit ujian tuhan. Aku rasa mereka lebih berhak untuk dapatkan kerja ini.

9. Aku tak mampu mengikhlaskan diri untuk menyumbang harta dari punca pendapatan penjawat awam ke jalan yang diredhai tuhan.

10. Aku juga tak mampu bertekad memerangi kepentingan peribadi aku dalam bekerja demi menjaga kepentingan awam. Sepertimana orang lain yang lebih layak, mereka bekerja 10 kali lebih tekun dari aku.

11. Siang mereka dipenuhi dedikasi kerja tanpa henti. Malam pula mereka mengalirkan air mata memohon ampun kepada Allah agar diberkati gaji mereka.

12. Mereka gelisah dikatil camping memikirkan andai tersalah laku mereka menzalimi amanah yang diberikan rakyat. Maka aku relakan jawatan aku diganti oleh mereka.

13. Aku langsung tak layak untuk kerja ini jika dibandingkan dengan saudara kita yang setiap kali bonus tahunannya digunakan untuk menjamu anak yatim dan faqir miskin.

14. Mereka ini sentiasa berusaha mengelak dari membelanjakan pendapatan ke jalan yang sia-sia. Berlawan dengan aku yang ini yang nak sedekah seringgit dua pun rasa macam tapak tangan tertusuk duri.

15. Aku buat kesimpulan, aku rela berhenti untuk mendahulukan mereka-mereka yang lebih memerlukan ini.

16. Kini, walaupun bisnes aku dah hancur tunggang terbalik, kerja tak tentu arah siang malam. Tanpa jalan yang berliku dulu, aku tak akan berada di sini hari ini.

17. Aku doakan semua orang, tak kira kerja kerajaan ataupun kerja sendiri atau private company, semoga anda jumpa apa yang sebenarnya anda cari, selain dari duit. Siapalah aku.

180 comments:

  1. just nak tahu ini kisah sebenar atau sarkastik?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kisah benar psl ko ker bro? ko berenti kerja n buat bisnes?

      Delete
    2. segan aku nak jawab, macam bagus sangat buat bisnes haha tapi ni memang cerita aku

      Delete
    3. walaupun entri ni dah lame.. bagi aku ade jugak yg senasib dgn aku.. gudbye gomen..

      Delete
    4. saya pun baru berkerja dalam gov..dah hmpir enam bulan..tp saya rasa tak dapatkan nak teruskan lagi..sy dah takde semangat dah..dengan sikap berlagak sesetengah pgawai2..sentiasa cari kelemahan dan kesalahan..bila dah dapat cari kelemahan kita tulah point diaorang untuk kenakan dan memalukan saya..hampir setiap hari saya tertekan..takpelah saya redha dan biarlah jawatan saya ni di isi oleh mereka yang benar2 mengharap kerja dalam gov ni..saya pun bercadang nak resign dalam bulan depan..

      Delete
    5. betul bro.. indah khabar dari rupa.. sebelum masuk, semua nampak indah.. tapi bile dah masuk keje, baru tahu langit tinggi ke rendah.. hehe.. mungkin rezeki ni utk orang lain pulak merasa.. kita dah rasa, cukup2 lah.. bagi kat orang lain pulak.. jangan tamak.. hehe..

      Delete
    6. Aku nk resign plak sbb aku rasa aku xde social skills mcm pegawai lain. So aku x layak bergelar pegawai. Huhu. Jawatan ni pun x kena dgn jiwa aku. Dah xde semangat nk kerja mcm sebelum ni.

      Delete
  2. Nice entri bro!Bookmark yg ini.Setuju dgn statement no 5.Saya juga sekarang sudah terlibat dgn swasta.Jadi sudah tahu erti susah dan tiada kebergantungan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks bro. bila kita tau susah barulah kita kenal diri yg sebenar

      Delete
  3. waw! sanggup berhenti bekerja atas dasar prinsip!

    U are the true the gentleman!

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebenarnya, ramai lagi yg berhenti keja gomen ni zack. bila aku berhenti terasa macam dah masuk dalam "League of Extraordinary Gentleman yg Berhenti Kerja Gomen"

      Delete
    2. Kah kah kah Bro...Mana ada kalau dah Nama Melayu dapat keje Gomen sesaje nak berhenti keje.

      Ko ni betul2 gila babi awesome beb!Aku respek gila beb orang macam kau..Berpegang kepada prinsip dan bukannya sekadar bercakap kosong.

      Aku bukan apa beb,Aku dah meluat tengok fenomena umat Melayu yang tamat belajar maka berpusu2lah mereka mengejar sektor gomen yang semakin tepu dan membebankan itu.

      Dorang ni tak ada otak ke?Punyalah luas punca rezeki..Kenapa sektor gomen juga dicari?Kalau lihat Negara2 lain..Sektor gomen adalah sektor terakhir orang nak cari kerja..Malah mereka jadi Malu kalau bekerja dengan gomen coz akan dianggap pengecut tak berani "berperang di medan sebenar".

      Delete
    3. agak2 kalau orang yahudi berlumba2 nak kerja gomen depa, mampukah depa nak takluk dunia macam hari ni?

      Delete
  4. Tofik... hang mmg sangat kewl, kalo aku kenal hang dari zaman skolah ka study satu univ ka dulu, kita pasti jadi member kamcing.. siyes mindset hang mmg hampir selari ngan mindset aku dlm beberapa hal, n this is one of it.. aku penah ckp mcm ni kat member yg mmg rasa dunia dia mcm nak hancor kalo x dpt keje gomen.. aku ckp, "yg bagi rezeki kat kita tu Allah Taala, bukan manusia.. terus usaha n tawakal, bayar zakat, avoid hutang yg boleh dielak, jgn buat naya org.. insyaAllah selamat, rezeki ada kat mana2" ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. situasi ni buleh dikatakan sebagai cheat codes utk kononnya dapatkan kebahagiaan dunia, dan akhirat maybe. sembah duit vs sembah tuhan, they do the math, seems like they've failed.

      Delete
  5. ah poyo la kau taufuk,padahal menyesal berenti keje gomen.cuba cerita sikit apa pencapaian dan kejayaan ko lepas berenti gomen?ko dgn zack sama je,pandang lekeh dan hina pada org keje gomen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang patut kena hina pun coz jenis orang macam korang ni adalah spesis Manusia yang tak ada keberanian,penakut dan tak percaya dengan masa depan sendiri.

      Paling penting,Korang tak percaya dengan Rezeki Tuhan..

      Mindset "aku kerja Gomen masa depan aku cerah" harus dinyah dari bumi Malaysia..Rakyat Malaysia harus diajar membenci kerja Kerajaan sampai Macam kat jepun terpaksa ada sukarelawan untuk bekerja dengan gomen.

      Aku nak Rakyat Malaysia tumpu bekerja dekat sektor swasta..bukannya gomen.

      Delete
    2. paling patut kena tampar muka dia kasi sedar dari ketakutan yg tidak berasas adalah spesis yg pikir 'mati la aku kalo tak dpt keje gomen!'.. serius spesis kera lemah akal dan inferior mcm tu mmg patut kena sepak bontot kasi terjaga dari kepercayaan tahyol - pemberi rezeki itu adalah gomen, bukan tuhan.. patut rejam je dlm air smpai hampir lemas lps tu tarik balik keluar, biar dia bernafas puas2, pastu ko ckp 'yg bagi oksigen free tu tuhan ke gomen?'..

      Delete
    3. aku tak pandang hina orang kerja gomen. aku siap puji lagi gov servant yg berdedikasi. sebaliknya gomen sendiri yg diskriminate org lain yg kerja sendiri

      Delete
    4. sape yg ckp poyo tu..? sah dia ni kaki kipas & yes bos.. masuk keje pakai cable fiber.. kihkihkih..

      Delete
    5. Aku antara orang yang berhenti kerja kerajaan..aku suka cara taufik..rezeki niy luas..sory to say la..ramai yang kerja kerajaan niyh mengelat,punch card tak jujur..ada aku kenal otai2x main judi,mengumpat..bila kita gred rendah..yang gred atas mcm bos..mcmna nak berkat.

      Delete
    6. Yes...me too recently resign my government job..

      Delete
  6. salam Taufik,hmm...kalau niat baik,teruskan je,jgn patah balik...bukak bisnes la,baru ngam...kecil2an pun takpe,janji orang kita meniaga...ini rahsia kaum mata sepet hampir kuasai msia...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini jugak rahsia yahudi kuasai dunia :)
      kalau yahudi gelut kerja gomen depa, jangan harap nak boleh takhluk dunia

      Delete
    2. betul...hanya dgn bisnes,org melayu akan maju..sbb bila diteliti,kelemahan kita adalah bab duit...keruntuhan rumah tangga banyak sebab dari duit...ini realiti yg annur banyak tgok...sedangkan rumahtangga adalah unit kepada masyarakat...bagaimana wujud masyarakat yg hebat kalau keluarga tak stabil...

      Delete
    3. Saya tak pasti sama ada keruntuhan rumah tangga tu sebab kekurangan duit ataupun depa hidup berlebih-lebihan. Atau kedua-duanya.

      Delete
  7. Satu lagi konspirasi, fitnah jahat dan propaganda UMNO-BN!

    ReplyDelete
  8. Replies
    1. aku tadak problem, tapi mungkin dia yang ada problem dgn aku LOL

      Delete
  9. aku pun pernah skeptikal dengan staf gomen tapi aku tak pandang hina dengan dorang. btw allah pun takdirkan rezeki aku dalam gomen sector.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hanya Allah S.W.T je yg tau apa masa depan kau.. jgn yakin sgt kau akn kekal dlm satu2 benda atau sektor yg kau tgh involve skang.. sektor pendidikan tu bukannye bersih sgt..

      Delete
    2. aku tak maksud yang aku akan kekal selamanya dalam bidang aku sekarang ni. apa aku nak sampaikan aku pun pernah skeptikal, sinis pada staf2 gomen terutama dibahagian servis kaunter. tapi tak sangka tuhan bagi aku jalan rezeki dalam gomen. got me?

      Delete
    3. Semua benda ada solution, tapi kalau solution tu sampai menggugat aqidah, paham2 la. Itu masalahnya kebanyakkan orang yang berlumba2 nak kerja gomen.

      Delete
    4. aku faham maksud ko taufik. itu lebih kepada mentaliti orang2 melayu dahulu dan mungkin sebilanganya masih ada zaman sekarang. kalau nak menantu nak yang keja gomen. nak jaminan. nak security. seolah olah hanya jawatan gomen yang menjadi pelindung atau jaminan hidup.

      Delete
    5. pada pemikira aku, pada yang tidak dapat kerja kerajaan seharusnya ikutlah pada pandangan kau cari kerja di sektor swasta. tp mana yg ditakdir Tuhan dpt keje kerajaan, teruskan kerja dgn dedikasi, jujur.
      pada org luar xperlulah caci pekerja kerajaan, kerana bukan semua yang seperti korang sangkakan....ada yang ok....xkanlahh xd saudara mara korang, ibu bapa korg yang keje gomen...jd kita sama2 cari rezki utk teruskan hidup...pada mentaliti org kita nih yg nak keje gomen sebab senang goyang kaki, xperlulah masuk gomen mcm tu...kerana manusia mcm ni yg buat pandangan orang luar mnjadi negatif...by the way kepada encik taufik, gud luck with ur life...rezki Allah itu luas

      Delete
  10. Gaya penulisan saudara ada riak kecewa dan duka. Prejudis dan menghina juga barangkali. Andai ditafsir dengan lebih halus, seolah2 rezeki dari sektor kerajaan umpama syubhah - tidak jelas halal haramnya. Moga 'kesusahan' yang saudara tempuhi dalam meraih rezeki yang 'bersih' sentiasa diredhai Allah s.w.t.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah seninya dalam apa jua pekerjaan. Kita sendiri yang punyai pilihan untuk mensyubhahkan rezeki dgn cara kerja kita.

      Feel free to critic, I resign for a reason, not for fun. Terima kasih kerana tolong doakan, moga2 tuan pun sama hendaknya.

      Delete
  11. Aku pun nak berhenti sebab terfikir beberapa perkara. Pertama, adakah rezeki yg aku bg makan anak bini aku selama ini halal? Sebab kadang2...terlewat datang cuti sana sini...sebab faktor2 yg x dapat dielakan... Kedua, aku terfikir aku kerja siang dan malam sehingga kadang2 waktu utk aku bersama anak2 terlalu singkat. Bagaimana aku ingin membentuk akhlak anak2 aku sekiranya mereka selalu jauh di mata aku? Ketiga, aku teringat ada sepotong hadis nabi yang sahih berkenaan dengan perniagaan dan sumber rezeki bahawa sebenarnya sumber rezeki yg paling besar adalah berniaga sehingga Rasulullah memperumpamakan 9/10 sumber rezeki dtg dr berniaga... Jadi kesimpulannya aku akan cuba untuk berniaga secara kecil2an..dan kemudian bila sudah kukuh..maka akan aku melangkahkan kakiku keluar dr kerja makan gaji...kerana bagi aku sumber rezeki yg aku x yakin kehalalannya lebih baik aku pilih rezeki yg aku yakin akan kehalalannya... tp x bermaksud nak katakan makan gaji nie semua haram...cuma nie maslah aku sahaja..bg mereka yang boleh survive dan patuh 100% law kerja...boleh teruskan makan gaji..tp bg aku yg tak mampu atas sebab2 tertentu maka aku pilih berniaga...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul apa yg ayah su cakap..sy skrg ni pun tgh tfikir utk letak jawatan kerajaan, ala kerani pekak je pun, bkn pegawai..sy ingin ada bisnes sndiri dan sy la bos sy la kuli..kalo ngn gomen kna respek org atas kita smpai rasa macam kain buruk pun ada, nak guna baru amik, taknak guna baling je..esok cari pulak.. mslh sy keja gomen ni adalah tahap respek yg merepek-repek..kita kna respek org atas tp org atas x respek kita lgsg..berbeza sy keja dgn swasta dlu, bos dan anak buah ble borak2 semeja..bkn nk kondem keja gomen, tp ni realiti yg slalu sy nampak dpn mata..pernah juga sy bgtau bos niat nk resign, ingatkan nk tanya kenapa tp dia ckp nk resign, resign ja.. pehh..mmg beradab btul..ni opinion aku la..

      Delete
    2. saya setuju dgn SU .....saya juga penjawat awam...baru je kerja...tp kdg2 rasa sgt2 stress sebab bekerja di bawah jbtn berniform memperuntukan saya mengikuti cara diorg even saya ni berjawatan awam,...kena tunduk dan patuh pada ketua atasan adalah paling teruk skali...mmg betul apa su katakan bila diperlukan kita dicari, bila dah selesai dibuang mcm tisu busuk...kdg2 mmg rasa mcm nak lari kerja, tp memandangkan skg nih nak cari keje susah, kena lahh keje jugak...lg pon dah masuk gov so teruskan dgn hati yg trbuka...

      Delete
  12. Entri yg sngt mnarik dan myedarkan aku...bhawasanya kita slalu prlu bsyukur dngn apa ktentuanya..yg baik dtg dri allah swt yg bruk dri kta mnusia....nice bro

    ReplyDelete
  13. saya seorg penjawat awam yg juga berfikir untuk berhenti kerja...atas alasan tidak seronok dgn kerja saya dan x ikhlas dlm melaksanakan kerja...bila fikir balik, kita sibuk mengejar kekayaan dunia, mngikut kehendak org atasan, mendengar cacian pihak atasan...sampaikan masa yang diluangkan dgn pencipta sgt sedikit..adakan ini yg perlu kita jalani dlm hidup? dunia dan akhirat perlu diseimbangkan..mohon pendapat

    ReplyDelete
  14. bapa aku berhenti gov.. tapi sekarang berkat usaha dia berjaya juga hantar aku belaja sampai oversea

    ReplyDelete
  15. July nanti aku juga akan hantar surat resign....sekarang tengah cuti tanpa gaji selama 4bulan...mmg ramai yg persoalkan..tp once kita kenal diri kita dan ape yang kita mahu...dan rasa diri xlayak kerana xckup tekun untuk stay bekerja memghabiskan 8jam tempoh sehari....aku tekad dgn keputusan..aku yakin diluar ni aku akn lebih mengenali siapa diri aku..lebih banyak peluang belajar jatuh bangun..in Shaa ALLAH..doakan aku dan suami..syukur keluarga menyokong dan faham..walaupon mula2 sgt xbersetuju. Pada pendapat aku...biarlah pencen tu dpt pd org yg lebih layak..semoga kami akan lebih byk memberi........

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun ada feeling nak berhenti keja ni..stress memanjang. Baru msuk govt 9 bln tp xtahan dgn senior2 yg keja puluh tahun xnak dgr arahan, siap tengking2 kita pula. Sy blum sah jawatan, lagi senang la kan nak resign sbb jumpa peluang lebih luas di luar sana..rezeki Allah luas

      Delete
  16. Sy bru je bkeja ngn gvmen ni.. Tp trasa stress sngat smpy kdang2 mcm nk lari jau2.. Nk tggalkn smua ni.. Slalu menjadi mcm hamba, slalu strees bla blik keja

    ReplyDelete
  17. InsyaAllah kalau tkde apa2 hal..tahun depan aku pun akan berhenti keje dengan gomen...rasa macam dah tak boleh lagi keje dengan gomen nie...daripada tak ikhlas lebih baik blaaahh..

    ReplyDelete
  18. Insyallah Julai tahun depan aku jugak nak resign... dah 26 tahun rasanya cukuplah aku melayan banyak kerenah... Aku rasa duduk luar lagi tenang dapat mengembalikan silaturahim dgn masyarakat di taman aku tuh.. sambil memperbanyakkan ibadat di surau dan masjid dengan orang-orang lama. Kebajikan Anak-anak pun... ada yang terlepas pandang dek kerana stress di tempat kerja. Rezeki ada dimana-mana yang penting ada usaha dan tawakkal kepada Allah. InsyAllah.

    ReplyDelete
  19. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  20. aku pon rasa nk berhenti keja kerajaan..rasa x tenang pon..mcmmn ye prosedur dia..boleh bgtaw..rse cm stuck in the middle of nowhere

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hazirah..dah berapa lama kerja dlm gov?saya ada borang dia sebab saya pun bercadang nak berhenti bln depan

      Delete
  21. Setiap apa kerja kita lakukan dgan ikhlas & niat untk mendapat keredhaan Allah, Insyaallah walau sedikit kita dapat ia lebih berkat dari kita mendapat dgan cara yang mudah lagi hina..

    Betol dak bro..

    ReplyDelete
  22. Hallo salam kenal

    Saya dari indonesia , saya sudah 2 tahun ini keluar dari kerja government di indonesia. Alasan saya keluar karena sbg govnm official saya ragu dgn kehalalan nafkah yg saya beri utk anak istri saya, ksrena gaji sbg govn official tdk mencukupi shg sangat mudah utk tergoda melakukan corrupt dan menerima suap , 2 tahun ini saya sedang jatuh bangun membangun perniagaan sendiri kadang sampai sesak nafas saya utk mencari nafkah yg halal ini, saya selalu berdoa moga diberikan kemudahan dan kekuatan oleh Allah SWT utk meneruskan perjuangan hijrah bagi mendapatkan rezeki yg halal

    ReplyDelete
  23. salam aidilfitri sedara sedari...
    sy pon nk share skit dan nk mintak pendapat, jujur sy ckp sy freshie grduate ad la lam dua taun then dpat keje krajaan gred 27, dan skang sy sdg cari jlan nk benti dri krjaan sbb tetibe sy rsa sy x layak, sy x mampu dan sy x ble blah, bukan masalah x bersyukur tp sperti yg anda-anda alami, sy jgak mghdapi mslah yg sm tp sy benar2 trperangkap dan terikat, sy menyesal x sudah sbb sumenye bermula sjak sy berhenti kerja swasta yg da comfirm....bkan sy nk lyan rasa menyesal tu tp saya memang sgt menyesal, knapa sy x boleh krja krjaan byk sbbnya susah sy nk ckap snang cita hanya yg dah rasa sj yg tawu, bezanya tahan x tahan jep, tp setelah sy menilai walaupon dlm usia yg setahun jgung ni, sy memilih brda d sektor swasta atau brniaga tp nk bniaga kne ad modal dulu, ni bukan soal x bersyukur, tindakan drastik, akal pendek, bodo dan sbgainya. ya krajan bgus! terjamin! senang wat loan! dan sbgainya...tapi........sy xleh nk ckap la apa yg membuatkan sy x mampu kerja dlm krjaan.....xtau lah sama ada sy yg terlalu byk fikir ngative atau sbgainya tapi yg pasti sy ad reason sy sndiri dan sy x ble blah smpai makin hari makin bangang jep...orang provok kite sampai jadi cam sial giler tapi sy xtaw ap salah sy....sy xtawu! mungkin komunikasi tapi ad sesuatu yg membuatkan sya x dpat brkomunikasi dgn baik....dan skang sy sgt menyesal berhenti kerja swasta dlu dan malu pon ade....sy mengaku sy khilaf, bila sya da dpat mungkin sy terbangga, tersombong, terbelagak jd sy nk tbus balik sume tu, sy benar2 buat silap besar dlm hdup sy, sy lepaskan keja yg sy da selesa dan pergi pada yg belom pasti keselesaannya dan skang sy myesal x sudah, memag la hidup ni ad cbaran tapi.......sy rela berhenti atas sbb2 tertntu yg x dpt sy crtakan, sy dpat krjaan sbb sy mintak mungkin sy trlalu trpngaruh dgn rmai org bhwa kerja krjaan sdap....memnag la sdap kalau dpat gyang kaki kannnn....memang x sume tp masalahnya sy xtaw beza sp yg gyang kaki sape yg x.....bile sy wat qajin orang ckap keje krajaan xyah buat qajin bile sya x wat pape pon org x puas ati jagk.... sruh kite wat keje org lain la ape la.... ye la blajar tapi...... ntah lah sy x paham ap yg berlaku sbnarnya smpai sy xnak paham da sy da penat....tapi yg pasti sy memang x ble blah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hamba allah,boleh pm saya di [email protected] , kita bertukar/berkongsi pendapat

      Delete
    2. I feel you. Isnin ni sy nak submit resignation letter. :)

      Delete
    3. hem..banyak perkara bermain di pikiran tu..kena carik seseorang untuk luahkan cerita smpai habis

      Delete
  24. Sy x faham apa significantnye kerja govt. Masa belajar kat U dulu xde sorang pun kwn sy yg bercita2 masuk govt. Profesion 'guru/pensyarah' pun mjadi yg paling last dlm senarai, itu pun to those yg betul2 rasa mereka capable utk mengajar.

    Kerja swasta pun ok je, if pandai berniaga elok dimanfaatkn kepandaian tu. Rezeki masing2 dah tetulis di Luh Mahfudz sjk lahir. Kerja semua sama je, yg penting halal dan berkat.. dunia ni sgt sementara

    ReplyDelete
  25. Kerja kena ikhlas...dimana2 pun..klu ikhlas...Allah akan berkati..klu org xnmpk hasil keje kita..tp klu kita yakin pada rezeki yg Allah bagi..inysaAllah..akan dipermudahkan...harus yakin

    ReplyDelete
  26. bleh cite tak kalu benti pe yg jd? cth (loan dsb) byr cane? leh ansuran cam time kija gomen ke? aku ada niat nk brenti sbb nk jg anak2, takat byr loan bln2 tu xde hal, tkut kn byr skelepuk msak jgk. mhon tunjuk ajar+pandangan tqvm

    ReplyDelete
  27. Aril Castello - tukarkan pinjaman kerajaan kepada pinjaman bank sebelum nak berhenti...itu sahaja..

    ReplyDelete
  28. tertarik dengan perkongsian tuan blog,
    aku antara yg nk berhenti keje goverment x lama lagi, dan nak mulakan keje sendiri,
    disebabkan status jawatan tetap, aku rasa sgt selamat smpi aku dah sombong dgn apa yg aku ada.

    adalah menjadi lebih baik aku berhenti supaya aku kenal erti kehidupan, dan aku x bawa diri aku kearah perkara yg sia2..

    bg yg masih bekerja kerajaan, dan masih menyumbang bakti.. aku ucapkan selamat bertugas dan sentiasa memegang amanah yg diberi.. kerana kelak anda akan ditanya ttg amanah tersebut..

    ReplyDelete
  29. Terima kasih admin...selama ni saya rasa terhina tak kerja ngan kerajaan...tapi admin telah buka hati saya,rasa bersemangat...sesungguhnya rezeki itu datang dari Allah...dia maha mengetahui...terima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la kita....terima kasih atas blog ni....baru la bersemangat untuk bekerja sendiri

      Delete
  30. Mcm mana pula kalau anggota polis yang nak resign ?
    Hutang d bank mcm mana ?
    Tq

    ReplyDelete
  31. Mcm mana pula kalau anggota polis yang nak resign ?
    Hutang d bank mcm mana ?
    Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ali Baba... Dulu saya kerja APMM n dah sah jawatan. Saya buat loan peribadi bank rakyat RM15k selama 10 tahun n tiap2 bulan potong loan melalui slip gaji.

      Sebelum resign saya pergi bank rakyat tanya mcm mana nak bayar hutang sekiranya saya sudah letak jawatan. Senang je, pegawai bank rakyat akan bagi no akaun yg kita hutang tu dan kita kena bayar sendiri pd tiap2 bulan kat bank samada tunai, on9 atau apa2 saja.

      Sekarang alhamdulilah saya dah beres bayar hutang dan dapat surat perlepasan hutang. Benarlah sabda nabi 9/10 perndapatan adalah daripada perniagaan. Tapi syg org Melayu kita tak pegang hadis ni sebaliknya org Cina yg berpegang padanya.

      Delete
    2. anonymous, kenapa benti kerja apmm sy bru nk apply kerja tu bro hu3, teruk ke,mohon story sikit

      Delete
    3. anonymous, kenapa benti kerja apmm sy bru nk apply kerja tu bro hu3, teruk ke,mohon story sikit

      Delete
  32. hari2 fikir nak benti keje gomen ni...kta yg ssh keje tp yg utung org atasn juga dah ler keje yg kta wat sering mdpt hinaan...cacian dari mereka yg xbtggungjwb..yg ketua lak suke lepas tgn...so mnyampah.....rasenye sy mst quit dri goverment sblum myandang gelaran isteri derhaka...rezeki Allah tu dimana2.....

    ReplyDelete
  33. jangankan kamu bro.,..sy mau berhenti kerja dari gov..kerna majikan yg kurang ajar..ditekan habis kita macam bola...sekarang ulang alik dari tempat asal bekerja ..sbb disana ada anak bini dan rumah...sjauh 70 km stiap hari...semoga mereka mendapat pembalasan yang teruk dari Allah...kerna menaniayai hambaNya ini..Amin...Sy nak pindah jabatan pendidikan mcam yg sy cita2kan dulu...tp buntu sudah skrg ni ....dah isi job dan spa...tp msh mnunggu lagi...smpai bilakah berakhirnya kesakitan ini...

    ReplyDelete
  34. Hai nak join komen jugak. Lol.
    In my HUMBLE opinion, kerja kat mana2 pon sama. Kerajaan, swasta, sendiri. Ada pro n kons masing2. Tengok diri sendiri lah macammana. Apa bakat dan kelebihan yg kita ada. Kalau kita ada bakat dan mmg minat berniaga, x payah la kerja gomen. Ataupun kita ni jenis x suka ikut bos, atau suka sendiri yg jd bos. Bagi la yg lebih layak, mcm kata tuan blog ni. tak perlu hina pekerja2 lain. Orang malas, orang lembab, orang yang suka bossy, mereka ada di mana2. Kerajaan ke swasta ke. Yg bezakan each other adalah attitude dan kehendak masing2. Saya pun termasuk salah seorang kakitangan kerajaan yg nak berhenti jgk. Sebab, sy rase sy adalah salah satu debunga yang telah terbang ke tempat salah, jadi sy tak dapat menghasilkan bunga yg cantik. Jadi sy fikir sy perlu terbang lagi utk.mencari tempat yang sesuai spy sy dpt hasilkan bunga yg cantik. Itu metafora jela. Hakikatnya, sy nak cari tempat lain yg sy boleh kembangkan potensi sy yg sebenar. Kerja gomen dulu dah byk beri sy pengalaman yg bagus. Jd tlg jgn hukum semua penjawat awam sbb anda x tahu berapa besar pengorbanan mereka utk berkhidmat kpd rakyat. Dan mmg ada juga yg pemalas yg mana klu sy ada kuasa mmg rase nk pecat dia. Takpelah, mereka yg rugi, dan kena menjawab kat akhirat nanti. Nway, thanks semua for sharing your story. Eh mcm kite pulak tuan blog. Lol.

    ReplyDelete
  35. i wanna quit my job as government servant. before ni i keje swasta then resign kekonon best sgt masuk gomen. oh itu semua indah khabar dari rupa.

    u know what's my next step? sedang berusaha cari keje swasta balik. sekian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la kita.

      Delete
    2. Exactly,husband sy pun resign keje swasta sbb dpat keja gomen yg kononnya working hour 8am to 5pm..smua tu angan angan je..1st month masuk keja kena cover staf senior..nak x nak kena keja 24 hours..then cuti 2 hari..lpas tu..every month wajib buat ot 8jam sehari..maksudnya keja 16 jam sehari TANPA CUTI. klu nk cuti kena apply awal..which means probation akn ditarik lebih lama..sbb amik cuti..xfaham sistem diorang ni..

      Delete
  36. mana-mana sektor pekerjaan pun mulia...niat bekerja kerana ALLAH.

    jika tidak pasti status halal gaji yang diterima bukankah ada pelbagai cara untuk membersihkan harta?rujuk pihak yang bertauliah...

    isunya disini adalah KITA dan bagaimana tanggungjawab dan keikhlasan kita dalam menjalankan sesuatu pekerjaan.mana-mana sektor pun ada pemalas dan manusia yang tidak bertanggungjawab.

    the conclusion is,bukannya blame each other but support each other, kerajaan atau swasta.BE BALANCE. WE NEED BOTH SECTOR.

    solat istikharah...mohon petunjuk,
    kalau anda ada bakat usahawan dan yakin untuk berniaga...teruskan dan semoga maju jaya.

    kalau anda gembira bekerja di sektor kerajaan, teruskan kerana orang-orang seperti anda diperlukan dalam memberikan info dan membantu golongan usahawan.

    semoga kita semua menjadi orang yang lebih mendorong, bukannya menjatuhkan. maaf andai ada yang terasa.

    ReplyDelete
  37. aku pon nak benti jugak..bru keje 3 bulan..blm sah lagi

    ReplyDelete
  38. aku pun same masih belum sah..nak cabut lari..da tak ade semangat kerja...lagi pulak jwtn aku hnylah seorang pembantu..ibarat seorang pengasuh...xkn smp pencen aku kene buat semua tu? 60tahun? Ya Allah aku tak kuat, biarlah ade yg lebih layak menyandang jwtn ini...

    ReplyDelete
  39. Tq admin...insya Allah isnin akan hantar surat resign....dh x larat dh nk keje ngan org yg bermuka2...semua masalah kwn2 di atas telah sy hadapi selama 6thn keje..dh nekad nk berenti...

    ReplyDelete
  40. Sy pn sudh berniat utk bhnti kje kerajaa. Baru sy sdr pgkt dan wang ringgit x mnjmin kebhgiaan. Sy menyesal krn tlh menolk twrn drp Petronas tempoh ari atas alasn gji di gov lbh tggi. Sy anggp gov lbh trjamin. Namun sy silp dlm mmbuat kputusan. Sy mnyesal akhirny. Sy rse sy x lyk dlm sktor gov krn sy x mnt dgn kje yg sy lakukn wlpn kje bnyk goyg kaki sje. Skng sy sedg mngintai peluang di sektor swasta spt oil n gas @ power generation krn mnt sy dlm bdg engineering dan hans on. Sy x mnt kje mnjr skng ni. Kje x ikhlas dan slalu stress. Slps ni sy nekad utk bhnti krn sy tlh bkjr dri kesilpn. Sy rse ad ys lbh lyk utk jwtn ni. In Shaa Allah sy juga akn bhnti drp kje gov ni. Just berkongsi ape yg sy rse selme sy kje dlm gov ni..

    ReplyDelete
  41. Salam taufiking n sume..dh hampir 2 thun dh taufik ceritakn ttg ini dan sy pula br terbaca..ada btulnya apa taufik ckp..sy dh hampir 13 tahun kerja kerajaan tp terlalu kebergantungan n sukar sy nk buat pilihan..umpama tali dileher ikut apa org ckp...selama ni kerja tak ikhlas n ada ketikanya hati ini trasa lemah sgt utk buat kputusan..13 thun kerja kerajaan sy tak rasa sy layak utk terus berkerja..kerja yg semakin rumit n gila yg sgt tak berbaloi dgn gaji..kerja tugas atasan sdh menjadi milik kita..dilema dlm kerajaan mmg membuatkn kita sukar nk melepaskn diri..ibarat masuk jala dh tak bleh kluar..bkn x bleh kluar tp takut nk kluar n takut juga nk truskn..ini lah kegilaan kerja kerajaan..aku tak layak kerja kerajaan..

    ReplyDelete
  42. Assalamualaikum, terpanggil saya utk memberi komen di dalam ruang ini, saya pun seperti kalian semua ada keinginan utk berhenti kerja dari sektor awam, bukan kerana sektor awam itu tidak bagus, tetapi agensi yang saya kerja ini yang membuatkan semangat saya hilang. Yang di atas hanya tahu mengarah sahaja yang pelaksana dikerjakan cukup cukup...apa yang tahu diperah cukup2.

    ReplyDelete
  43. Macammane nk kikis mentaliti org kita yg anggap org ada bisnes sendiri ni low class..true story.. sy ada bisnes sendiri. Produk dah dikenali. Dapat offer keluar tv promot brg sendiri. At last org pndg rendah lg pada saya.bukan org lain.suami sy sendiri seorang government servant. Bukan galakan yg sy terima.tapi kritikan dan penghinaan seolah2 ada bisnes sendiri tak jamin masa depan.. sampai satu tahap sy give up dan kembali nak cari kerja walau bisnes sy masih utuh.. persoalannya, smpai bila masyarakat kita nak pndg tinggi pada org yg ada 'pay slip' sahaja.hina ker org yg ada bisnes sendiri..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa perlu layan kata2 orang.. mereka tu dengki dgn awak tahu tak? klu iberi peluang pun mereka nak masuk tv mcm awak. adat la.. tak sanggup memuji, mengutuk je la selayaknya mereka buat. buang karan je layan.

      Delete
  44. Salam, terima kasih kerana sudi berkongsi pendapat, pengalaman serta perasaan tuan-tuan dan puan-puan sekalian. Seperti mana yang dibincangkan, bekerja sendiri, di sektor swasta, penjawat awam....yakinlah dengan rezeki Allah. Bersyukur dengan apa yang ada, Insya-Allah Allah akan tambahkan rezeki. Rezeki pula janganlah dianggap wang ringgit semata-mata....kesihatan, ketenangan jiwa, keluarga, kelapangan masa, semua itu rezeki Allah beri.
    Andai punya cita-cita adalah lebih baik dari merungut tetapi tiada hala tuju.
    Andai punya pendapat adalah lebih baik dari dari dikuasai persepsi yang 'aku ikut je la'

    Bagaimana untuk sampai ke destinasi sekiranya tidak tahu mana mahu pergi?
    Ambillah semua dugaan hidup sebagai pendidikan yang sangat bernilai.

    Ada insan yang pernah severe depression , namun kini sudah berumah tangga beranak 2.

    Ada insan yang sudah pun merasa bekerja dengan penjawat awam, namun kini rezekinya di sektor swasta.

    Ada insan yang sudah melihat bagaimana kaumnya sendiri di sektor swasta hanya mementingkan diri sendiri.

    Ada insan yang bekerja sendiri, ada yang berjaya, ada yang kurang.

    Ambillah segala apa yang pelajaran yang dikongsi.

    Tepuk dada, tanya iman.

    ReplyDelete
  45. Kalau tengok komen semua yang u all letak sini, semua masih lagi berfikir-fikir nak letak jawatan goverment. Di sini, saya ini share sikit pengalaman saya yang sudah letak jawatan goverment-polis bermula pada tahun 2007, sudah 8 tahun saya letak jawatan polis. Sebab-sebab itu simple saja (1) Jika rasa tension, susah nak ikut arahan sebab ada pandangan dan hala tuju sendiri (2) Keberanian untuk menceburi dalam bidang perniagaan (3) Berani mengambil risiko (4) Mempunyai kriteria yang baik, contoh - Kelulusan tinggi seperti at least DEGREE or MASTER yang boleh lompat terus ke sektor swasta jika ingin makan gaji lagi .....at least boleh ambil gaji yang standard jika berbanding dengan apa2 tiada kelulusan...pendek kata, staf goverment yang tak berani resign atau suka kerja goverment adalah orang yang tidak ada upaya untuk bersaing di duna luar..simple sahaja....dia orang takut ini, takut gaji rendah...kononnya gaji goverment walaupun tak tinggi tapi tak akan kena buang kerja atau diberhentikan sebab apa2....itu saja....so ambil diri saya sendiri sebagai example, memang secara hakikatnya, saya masuk polis pada usia muda selepas university hanya untuk merasai profesion yang tidak dapat dirasai di sektor swasta, ini untuk membentuk disiplin dan rasai latihan polis sahaja pada usia muda.....in fact, masyarakat cina memang tak suka pun kerja goverment terutamanya badan uniform...tambahan lagi, saya dari keluarga perniagaan...memang ibu-bapa saya tidak sokong lah jika saya nak terus sampai pencen.....tambahan lagi saya ni kaki bisnes juga..haha....walaupun saya dah sah jawatan dalam polis dan masuk jawatan berpencen...bagi saya ini tiada apa2 sebab saya memang tidak mahu sampai pencen pun...saya resign tahun 4 servis dalam goverment dan majukan bisness saya sendiri dan seterusnya keluarga....yang penting, mindset hidup kita ni..kita nak apa sebenarnya...kalau mindset halatuju clear, elok berhenti awal macam saya ni sebelum masuk umur 25 tahun...panjang lagi jalan yang boleh menerokai... ;-) ...so, berhenti saja dari goverment jika anda sudah bersedia, dan mempunyai criteria yang tidak sama dengan apa yang ada pada orang dalam itu..sebab semua pemalas dan tunggu gaji bulanan saja....dan satu lagi, goverment ini...kerja dan naik pangkat bukan ikut kepampuan sendiri, tapi cableliti ... ahha..hahah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju.. Aku juga polis, bertugas sebagai pen peg penyiasat (aio) caw jenayah.. Pd mulanya aku keja sektor swasta.. Keje dlu da ok dr segi masa mahupun gaji.. Sejak aku bertugas jd aio ni aku rase pressure. Tmbh2 br je berkahwin.. Mmg aku xminat jd polis ni.. Aku pon xtau bila aku apply.. Drp galakan family aku cuba.. Tetapi sehingga sekarang aku xhepi dgn keja ni.. Aku jd xikhlas dlm membuat keja.. Tmbhn dgn arahan yg sering berubah.. Bkn aku nk ckp polis xbagus, tp aku xlayak dlm pasukan ni.. Aku bercadang nk memulakan perniagaan, kbnyakk dr keluarga aku org berniaga.

      Delete
    2. Doakan aku wahai umat muhammad

      Delete
  46. Kalau tengok komen semua yang u all letak sini, semua masih lagi berfikir-fikir nak letak jawatan goverment. Di sini, saya ini share sikit pengalaman saya yang sudah letak jawatan goverment-polis bermula pada tahun 2007, sudah 8 tahun saya letak jawatan polis. Sebab-sebab itu simple saja (1) Jika rasa tension, susah nak ikut arahan sebab ada pandangan dan hala tuju sendiri (2) Keberanian untuk menceburi dalam bidang perniagaan (3) Berani mengambil risiko (4) Mempunyai kriteria yang baik, contoh - Kelulusan tinggi seperti at least DEGREE or MASTER yang boleh lompat terus ke sektor swasta jika ingin makan gaji lagi .....at least boleh ambil gaji yang standard jika berbanding dengan apa2 tiada kelulusan...pendek kata, staf goverment yang tak berani resign atau suka kerja goverment adalah orang yang tidak ada upaya untuk bersaing di duna luar..simple sahaja....dia orang takut ini, takut gaji rendah...kononnya gaji goverment walaupun tak tinggi tapi tak akan kena buang kerja atau diberhentikan sebab apa2....itu saja....so ambil diri saya sendiri sebagai example, memang secara hakikatnya, saya masuk polis pada usia muda selepas university hanya untuk merasai profesion yang tidak dapat dirasai di sektor swasta, ini untuk membentuk disiplin dan rasai latihan polis sahaja pada usia muda.....in fact, masyarakat cina memang tak suka pun kerja goverment terutamanya badan uniform...tambahan lagi, saya dari keluarga perniagaan...memang ibu-bapa saya tidak sokong lah jika saya nak terus sampai pencen.....tambahan lagi saya ni kaki bisnes juga..haha....walaupun saya dah sah jawatan dalam polis dan masuk jawatan berpencen...bagi saya ini tiada apa2 sebab saya memang tidak mahu sampai pencen pun...saya resign tahun 4 servis dalam goverment dan majukan bisness saya sendiri dan seterusnya keluarga....yang penting, mindset hidup kita ni..kita nak apa sebenarnya...kalau mindset halatuju clear, elok berhenti awal macam saya ni sebelum masuk umur 25 tahun...panjang lagi jalan yang boleh menerokai... ;-) ...so, berhenti saja dari goverment jika anda sudah bersedia, dan mempunyai criteria yang tidak sama dengan apa yang ada pada orang dalam itu..sebab semua pemalas dan tunggu gaji bulanan saja....dan satu lagi, goverment ini...kerja dan naik pangkat bukan ikut kepampuan sendiri, tapi cableliti ... ahha..hahah...

    ReplyDelete
  47. Saya guru dg44 pun mahu berhenti.. Alasan stress .. Ramai sbnrnye ye.. Ingat saya sensorang je

    ReplyDelete
  48. saya pon...stress bl kt xboleh ikut kata boss ni.in gomen,u MUST follow atasan...if not u akan dimark.mls nak pk,resign je.cari rezeki kat luar inshaaAllah banyak lg

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la dgn saya,org lama dengan sikap berlagaknya,bila rajin buat keja dikatanya mengampu,sebab tu saya buat keputusan kluar dr kerja kerajaan..

      Delete
  49. salam semua... saya irara seorang jururawat. saya juga mempunyai masalah di kerajaan skrang ni. ceritanya sama saja dlam blog ni.. saya da hantar resign letter. tapi pihak pentadbir awam menghubungi kedua ibu bapa saya. hingga bapa saya marah kat saya. saya amat terktekan mereka pandang serong pada swasta. apa salahnya swasta. anak mu ini x mampu nak layan kerenah kaki tangan kerajaan. x minat untuk berkhidmat demi rakyat. di luar sana ada yg offer saya gaji lebih bsar dan minat saya di sana. apa msalhnya saya kesana. katanya jururawat boleh kemana sahaja. apabila saya mmbuat keputusan begini seolah olah saya akan kecundang hingga xa boleh naik. salah ke sana nak memcuba kerjaya lain. still dalam medical line. bekerja dgn dunia luar. baerhadapan dgn ramai org. x makangaji buta. do more get more. baru puas dan ikhlas bkerja. masing2 akan jatuh.. tapi bila usha tu ada dan gigh.. kita akan berjaya. adakah ini masalah KEPERCAYAAN ? x percya saya x mampu hidup diluar.? x tahu ke saya macam nak gila dildam golongan kerajaan yg xnak maju.. maaf saya ckap begini. mmg ininyg saya nampak dan blajar. sya kerja x kira masa utk abis kan semua kerja.. yg lain ambik kesmpatan makn lama2..borak lama2... buang masa ... claim ot saj2... xda team work.. bila saya minta ubah...saya di pulau kan..saya da beljar erti professionalism. dimanakah saya nak tunjuk kannya? bos? siapa bos saya? adakah dia kenal saya ni? saya junior.. sethun jagung saya x grow apa2.... saya x boleh terima semua ini... sknrg saya rasa iman x kuat..rasa mati lebh bagus... dari melyan semua ini...

    bagai mana nak terang kan kepda ibu dan bapa saya. zaman dia mmg lain bila bekerja di kerajaan. dgn zaman skrng tahun 2015 nak still in gov? how long more can tahan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. as salam,bleh saya tau yg call ibu bapa awk tu pihak jpa/spa atau pihak tmpt awk berkerja?

      Delete
    2. uitm tengah open jawatan kosong utk jururawat. tak nak cuba ker? at least tak lah se stress kerja kat hosp ni.

      Delete
  50. Wow blog ni yg sy cr...jujur ckp sy skrg seorang polis di kelantan...sy bercadang untuk buat biz...lpas biz dah maju ckit mmg sy nk bhnt...semua kerja pegawai atasan sy buat...lpas 2 marah mcm2 ckp kena buat sebijik mcm dia buat...luaran mmg nmpk hbat keja uniform dan gov tp di dalam kita yg di bwah jd kuli ja...zman skrg org dah xksah keja gov atau swasta yg pntg halal

    ReplyDelete
  51. Saya juga berkira kira untuk berhenti dari gomen kerana keadaan Majikan yang masih tak stable... umpama ada 3 unit kena pakai semua baju, puiii... doakan saya agar berjaya di dunia dan akhirat.

    ReplyDelete
  52. saya juga sedang dalam perancangan untuk keluar dari gov..walaupun saya baru setahun saya rasakan susah untuk saya majukan diri saya bila dah ada dalam kerajaan..senior dengan sikap berlagak pandainya..bila rajin sangat dianggap mengampu,,sangat berbeza dengan pengalaman saya di swasta dimana semangat untuk belajar ilmu baru,explore pengetahuan sangat tinggi walau gaji yang minima..tp bila dah masuk dlm gov saya jadi malas,semangat untuk belajar ilmu baru terbatas..mungkin ada yang akan mengutuk dan mengatakan yang saya tidak bersyukur tapi itulah realiti dalam gov (tak semua sama)..saya sendiri rasa dah tak ikhlas bekerja..in sha allah saya pun akan berhenti dalam masa yang terdekat..

    ReplyDelete
  53. Sy baru masuk.. byk masalah yg sy hadapi. Dengan masalag kewangan dan berjauhan dgn suami. Kritik sgt2. Sy selama ni bekerja swasta. Sudah tak ada beza gov dan swasta. Hampir setara. Yg berbeza adalah nak buat loan. Cuti pada sy sama je. Lau hati x seronok cuti pun tak berguna.

    ReplyDelete
  54. Sy baru masuk.. byk masalah yg sy hadapi. Dengan masalag kewangan dan berjauhan dgn suami. Kritik sgt2. Sy selama ni bekerja swasta. Sudah tak ada beza gov dan swasta. Hampir setara. Yg berbeza adalah nak buat loan. Cuti pada sy sama je. Lau hati x seronok cuti pun tak berguna.

    ReplyDelete
  55. saya pon baru masuk gomen...baru 7 bulan.....x suka suasana keja yang bnyak kroni n pilih bulu...stress....tambah plak berjauhan dengan suami...duit gaji hbis dekat sewa n ulang alik balik kampung ja....xd untuk saving...saya pon tekad nak letak jawatan...semngat trus bca entri n komen2 yang ada....

    ReplyDelete
  56. sy bosan keje cmne ek

    ReplyDelete
  57. Saya baru tamat belajar , takda arah tuju samada nk sambung degree atau tunggu panggilan spa atau kerja swasta ..tapi parent mmg duk tekan suruh krja krjaan ..nk smbung degree tapi mls nk mntk duit kt parent .. Bole tlg bagi pndpt x apa yg saya nk buatpaa..

    ReplyDelete
  58. Saya pun ingin meletak jawatan tetapi terikat dengan pinjaman kerajaan sekarang, ada sesiapa tahu cara letak jawatan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. anonymous,kalau awk buat loan peribadi cth bank rakyat xde masalah walau letak jawatan..cuma bulan2 kne byr sendiri

      Delete
    2. Dah lama ke kerja dlm goverment?

      Delete
    3. Dah lama ke kerja dlm goverment?

      Delete
  59. dah 8 tahun kerja gov.. kerja pnuh ikhlas, tk blik rumah, mmartabatkan jbatan.. cewahh.. tp pegawai cuma cri keburukan. kita disuruh 'ikhlas, jgn brkira kerja, kita msti jd pkrja yg baik, ikut praturan' tp sbnarnya pgawai2 or org ats cma ajr kita PASRAH utk mmudahkn kja diorg.. dgn arahan merepek2.. tahun ni, bye2 gov..

    ReplyDelete
  60. One day I will resign too. Pray for me. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. And that day is this upcoming Monday. Ive done istikharah...again...pray for me. :)

      Delete
  61. Sy pon nak berhenti jugak setelah berkhidmat dalam kerajaan selamat lebih kurang 5tahun...siapa yang boleh Bantu sy cara2 nak berhenti Dan uruskan bayaran pinjaman peribadi sy...mohon emel pada sy [email protected]...

    ReplyDelete
  62. Sy pon nak berhenti jugak setelah berkhidmat dalam kerajaan selamat lebih kurang 5tahun...siapa yang boleh Bantu sy cara2 nak berhenti Dan uruskan bayaran pinjaman peribadi sy...mohon emel pada sy [email protected]...

    ReplyDelete
  63. walau apa pun sebab anda semua nak resign saya doakan semoga anda berjaya di mana-mana sahaja..rezeki bukan kerajaan yg tentukan,ada yang resign / berhenti kerja sebab tak tahan tekanan dan ada kerana nak berniaga sendiri dan macam-macam lagi..yang penting bila anda dah ambil keputusan untuk resign anda dah ada tujuan dan matlamat untuk berjaya dan survive di luar.

    ReplyDelete
  64. ramainya nak berhenti kerja gomen

    ReplyDelete
  65. sy pon nak berenti..ade contoh surat perletakan keja gomen tak..klu ade yg terbaru lagi bagus..please bantu

    ReplyDelete
  66. cth surat letak jawatan kerajaan

    ReplyDelete
  67. cth surat letak jawatan kerajaan please sape yang ade

    ReplyDelete
  68. anonymous contoh surat tu memang ada..google je PEKELILING PERKHIDMATAN BILANGAN 1 TAHUN 2015 pastu download lampiran tu..dalam tu dah siap ada format surat cuma masukkan maklumat berkaitan perletakkan jawatan.semoga membantu

    ReplyDelete
  69. saya baru resign dr kerja gomen bulan lepas..bila dah duduk dalam gomen ni barulah saya sedar saya tak sesuai berada dalam sektor awam..biarlah jawatan saya ni diisi oleh mereka yang memerlukannya..kini saya sudah kembali pada kerja lama saya..walau banyak cabaran tapi hati dan jiwa saya kembali tenang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam mana perkembangan lepas sebulan berhenti kerja kerajaan? Dah lama berkhidmat dgn kerajaan? So skg kerja ape?

      Delete
  70. Ya.. ketenangan dan keredhaan.. tu je.. nk tempuh hidup ni.. kejayaan yg hakiki trlepas dr neraka n masuk syurga.. apa makna kejayaan di dunia ni saya xbole nk ukur dr segi apa.. tu jela.. cadang nak benti jgak.. dh 2 tahun piki.. berkat lg penting.. Allah xkejam.. tu je.. harap sapa bley bantu saya.. bley email [email protected]

    ReplyDelete
  71. Aku dah 10 tahun kerja gomen,,,aku pun dlm planning ingin berhenti kerja gomen dan ingin kerja sendiri kerana aku dah x sanggup nak hadapi situasi manusia2 hipokrit,,terikat dengan waktu,,yg paling aku benci sikap pilih bulu dan kronisme dikalangan rakan sejawat,,inn syaa Allah sekiranya perancangan aku berada dilandasan yg betul aku akan ucapkan selamat tinggal pd dunia GOMEN...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang ni sangat sangat sangat lahh betol..

      Delete
  72. Saya pon bakal nak berhenti dari keje government. Doktor keje macam kuli, xde life xde rest, n need critical thinking dalam stress sebab too many patients yg cuba nak diselamatkan dalam 1 masa. Dari iklhas jadi x iklhas kerja bile kene maki dengan pesakit or relatives pesakit walaupon dia nampak doktor tu sorang je keje cover 1 emergency department. Lab lambat dapat keputusan pon doktor ngan nurse gak kene maki. Xtau doktor tu x rehat almost 30 hours, x makan, x g toilet, x balas msg2 family, rindu anak2, x sihat, solat terpakse qadak lepas waktu keje, semua tu diorg x kire. Even doktor tengah settlekan kes zon merah yg sangat2 kritikal nyawa 50/50 pon diorang x kire, maki tetap maki sebab tunggu lame. Tu la hakikat doktor di hosp daerah yg xde pakar. Pelik nak layanan 1st class tapi x plak pegi private hosp. Hari2 kene maki, hari2 kene komplen, gaji x besar mane pon. Tolak cukai bla bla gaji bersih x smpai 5k pon. Tapi xde life. Hidup penuh dengan depression daripada happy momment. Goodbye la government.

    ReplyDelete
  73. Mcm kes aq ni trbalik plak..sblum ni kje swasta dgn company cina..kje byk xkna dgn gji tp okla byk bljr..last2 benti sbb dpt job len gji lg tnggi tp masa plak xde..siang mlm kje cuti sminggu sehari je maka bykla mc last2 tension xde life benti..dpt kje len company cina gak..keje wlupon byk gji ok masa pun ada tp bos mulut cm lahanat racist smpi nk brentikn aq sbb aq lantun blik last2 ada sorg dpartment aq tu cabut dulu dah pujuk aq blik xpyh benti..org lama kt situ pun dh msk prgai dia suh aq bwat xlyn je..bukan apa..kdg2 pns tlinga xthn..then rezeki Allah nk bg dpt keje krjaan...mang xdinafikn apa yg org len crita kt ats jd kt aq..aq bwat hal aq je..xlyn sgt mulut org ni yg citer blkng..biasala mne2 pon ada..ok apa dpt phala free..dri aq keje swasta mngkayakn poket bangsa len..nk bukak bisnes sndri xckup lg ilmu didada..lyn jela kje gomen..pngkt rendah jer org ats sume ok kje pon rilex nk beribadat pon sng byk surau..masa pon ada xla seteruk aq kje swasta dlu tp tu aq la..rezki msing2 len en..jd bg yg nk benti gomen sbb stress tu klw krn mulut org jgnla..rugi beb..sme je mne2 pon mulut org mne boleh ttp..dri ko mngkayakan puak2 dap baik stay je..xpon bukak bisnes sndri pastu bantu org melayu dri asyk ditindas..ada sorg brder tmpt aq kje swasta dlu kje 10 thn basic 2k cina bru msuk kje apa pon xtahu trus dpt 3k..xke lahanat cmtu..pastu kta melayu racist..kbykkn cmpany swasta cina sume cmtu..

    ReplyDelete
  74. Mcm kes aq ni trbalik plak..sblum ni kje swasta dgn company cina..kje byk xkna dgn gji tp okla byk bljr..last2 benti sbb dpt job len gji lg tnggi tp masa plak xde..siang mlm kje cuti sminggu sehari je maka bykla mc last2 tension xde life benti..dpt kje len company cina gak..keje wlupon byk gji ok masa pun ada tp bos mulut cm lahanat racist smpi nk brentikn aq sbb aq lantun blik last2 ada sorg dpartment aq tu cabut dulu dah pujuk aq blik xpyh benti..org lama kt situ pun dh msk prgai dia suh aq bwat xlyn je..bukan apa..kdg2 pns tlinga xthn..then rezeki Allah nk bg dpt keje krjaan...mang xdinafikn apa yg org len crita kt ats jd kt aq..aq bwat hal aq je..xlyn sgt mulut org ni yg citer blkng..biasala mne2 pon ada..ok apa dpt phala free..dri aq keje swasta mngkayakn poket bangsa len..nk bukak bisnes sndri xckup lg ilmu didada..lyn jela kje gomen..pngkt rendah jer org ats sume ok kje pon rilex nk beribadat pon sng byk surau..masa pon ada xla seteruk aq kje swasta dlu tp tu aq la..rezki msing2 len en..jd bg yg nk benti gomen sbb stress tu klw krn mulut org jgnla..rugi beb..sme je mne2 pon mulut org mne boleh ttp..dri ko mngkayakan puak2 dap baik stay je..xpon bukak bisnes sndri pastu bantu org melayu dri asyk ditindas..ada sorg brder tmpt aq kje swasta dlu kje 10 thn basic 2k cina bru msuk kje apa pon xtahu trus dpt 3k..xke lahanat cmtu..pastu kta melayu racist..kbykkn cmpany swasta cina sume cmtu..sori klw terksr bhsa just nk share pngalaman

    ReplyDelete
  75. terima kasih utk entri yg membina ni. sy kerja goment lebih setaun tp mcm2 yg kene hadap. rasa tak puas hati tu timbul bila, gred dan jawatan yg sama tp skop kerja berbeza. gaji sama tp kerja sy lg teruk. dah la kene campak jauh dr keluarga. nk mintak tukar pun susah. now sy kerap mc sbb travel jauh. tp sy dpt surat amaran dr bos kerana kerap mc sbb ulang alik? then kenapa hantar sy kt sini? sy tak pernah jumpe kes dpt surat amaran sbb mc. sy guna mc kerajaan jgk. senior mc berhari2 takde msalah tp bila sy mc dpt surat amaran. mmg ade yg baik dan buruk pgawai kerajaan ni. tp buat masa sekarang sy belum jumpe yg baik. malahan lebih ramai yg hipokrit. semoga mak abah sy terima dan paham stuasi ank die skang ni.

    ReplyDelete
  76. Sy baru setaun lebih kerja belum sah jawatan dan terikat kerja 5tahun dengan majikan. Hati tak sanggup dh dok dlm profesion ni. Brtahan 5 thn stgh study, then kena ikat lagi 5tahun. Boleh tak aku nak tangguh berkhidmat 5taun tu pastu gi sambung belajar. Aku serius tak sanggup. Nak tggu sah jawatan pun aku dah tak sanggup.tolong..sape2 blh gtau aku cara or prosedur nak tangguh berkhidmat 5 taun? Cara lain ke? ikut hati nak je aku pecah kontrak. Tp macaman nak pecah kontrak pun aku taktau.haha

    *rasa nak buat drama tv3 lh pulak pergi carik anak org kaya pastu buat prjanjian kawen. Aku kaeen ngn dia, dia dpt harta bpk dia, aku dapat byr 1300000 denda pecah kontrak

    ReplyDelete
  77. saya dh 7 tahun keje gov. hujung tahun ni plan resign. ambil cuti tanpa gaji dulu utk settlekan [email protected] dh mula tahun 2012 lg, skrg dh stabil. persiapan teliti amat perlu sblm resign.x larat nk layan kerenah staff, rakan sekerja, bos..hipokrit. politik dlm jabatan amat memenatkan!

    ReplyDelete
  78. Dah 3 tahun lebih entri ni, sampai sekarang ada orang tengok lagi. Aku salah seorang yang selalu terpikir nak berhenti kerja kerajaan. Nak mula berniaga tapi takde ilmu, takde modal. Dulu berhenti kerja swasta, sebab dapat kerja kerajaan. Masuk kerja, dah alami sendiri suasana alam kerja kerajaan, rasa tak kena dgn jiwa. Tak seindah yang disangka pun sebenarnya kerja kerajaan ni. Dengan stress kerja hakiki yang tak pernah habis. Eh, kena tambah pulak kerja-kerja sampingan itu ini. Sasaran kerja tahunan @ KPI yang mana kita ni menjayakan pihak atasan je. Tu belum protokol bagai2 ni semua. Rasa nak berhenti kerja kerajaan pulak. Memang akui yang manusia ni tak pernah puas dan tak dapat nak memuaskan hati semua pihak. Ibarat nak ditelan mati emak, nak diluah mati bapak. Hanya Allah yang mengetahui apa yang terbuku di lubuk hati setiap penjawat awam yang nak resign ni. Dan Dia-lah sebaik-baik perancang untuk hamba-hambaNya termasuk aku ni yang selalu memikirkan untuk berhenti kerja kerajaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. akupun sama...nak berenti memanjang

      Delete
  79. saya pun terfikir nak berhenti kerje kerajaan, dah 10 tahun berkhidmat. Macam tak mampu nak teruskan lagi..terfikir juga nak ambil cuti tanpa gaji..mungkin ada yg lebih layak dgn jwtn saya sekarang.kerja dgn keadaan stress dan tiada keseronokan kerja, jadi tak ikhlas..lebih baik berhenti.

    ReplyDelete
  80. aku plak baru kerja enam bulan gred 17 plak tu dgn stressss memanjang.... bye gomen

    ReplyDelete
  81. Suami aku lak berhenti kerja gomen setelah 8 tahun koje..pening lalat katanya...stress..nak pencen tak boleh sebab belum 50 tahun..

    Aku aje sabar lagi..aku nak pencen bila umur smpi 40 tahun..perempuan leh pencen bila umur 40..lelaki kena 50..aku nak rehat sebab penat..

    ReplyDelete
  82. Suami aku lak berhenti kerja gomen setelah 8 tahun koje..pening lalat katanya...stress..nak pencen tak boleh sebab belum 50 tahun..

    Aku aje sabar lagi..aku nak pencen bila umur smpi 40 tahun..perempuan leh pencen bila umur 40..lelaki kena 50..aku nak rehat sebab penat..

    ReplyDelete
  83. aku dah 6tahun berkhidmat dlm gov sbg setiausaha..org atasan mmg tak pandang usaha kite..skali bt silap smpi mati mrk cari salah kita..dan smpi skrg aku da tkde jiwa n mood nk bekerja..aku bekerja samata-mata krn aku nk bayar duit loan yg aku bt ms kerja dlu..wadefak sungguh kan keje gov utk bt loan..mak bapak aku mrh giler..dah la aku nk kawen tahun dpn..sejujurnya aku bekerja dulu sume sbb bapak aku..aku ikotkan nk berniaga sbb itu mmg minat aku..tiada job security katenye..skrg ni aku buntu..ape ptut aku buat dgn hutang2 yg ade skrg..aku pening yg tu je..psl lne buang keje aku xpening lg..tolong korang..aku memerlukan solutin dan sedikit motivasi

    ReplyDelete
  84. saya dah 6 bulan berhenti dari kerja gov..alhamdulillah saya bersyukur walau dari segi kestabilan mungkin apa yang anonymous cakap betul tapi dari segi mental saya bebas dari tekanan..kini saya dah masuk tempat kerja swasta dan mula kumpul modal untuk berniaga..yang penting ada perancangan yang betul untuk berhenti..sekiranya masih samar-samar samada hendak berhenti buatlah solat-solat sunat untuk memohon petunjuk dariNYA..in sha allah ada jalan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul..buat solat istikharah kan. Sy skg niat nk berhenti kerja govt setelah 9 bln berkhidmat & blum disahkan jawatan. Sblm ni sy lama di bidang swasta. Mgkin Allah pun nk tunjuk mcmmana environment govt ni,disebabkan sy beria2 nak bergelar govt servant..ckup2lah sy rase, dgn stress dr senior wlupun hnya peg bawahan & office politik yg menjengkelkan. Mgkin bagi sesetengah pihak yg boleh, tapi tidak pd saya. Skg sy ingin mencuba nasib diluar negara kerana rezeki Allah itu luas, semoga segalanya dipermudahkan..Ameen

      Delete
    2. Betul..buat solat istikharah kan. Sy skg niat nk berhenti kerja govt setelah 9 bln berkhidmat & blum disahkan jawatan. Sblm ni sy lama di bidang swasta. Mgkin Allah pun nk tunjuk mcmmana environment govt ni,disebabkan sy beria2 nak bergelar govt servant..ckup2lah sy rase, dgn stress dr senior wlupun hnya peg bawahan & office politik yg menjengkelkan. Mgkin bagi sesetengah pihak yg boleh, tapi tidak pd saya. Skg sy ingin mencuba nasib diluar negara kerana rezeki Allah itu luas, semoga segalanya dipermudahkan..Ameen

      Delete
  85. saya da 9 tahun bekerja gov. insyallah akan berhenti kerja lepas ambil kira peluang kenaikan mmg xda n geng2 kabel n jilat2 semakin berlelaluasa.

    insyallah da setahun merancang nak berhenti..inilah saatnya untuk bekerja sendiri aja berniaga...semoga dipermudahkan..insyallah

    ReplyDelete
  86. saya da 9 tahun kerja gov. da rancang setahun lepas nk berhenti..surat berhenti da draf..tinggal nk submit je..

    Alhamdulillah inilah permulaan hidup baru dan lebih baik...

    lebih baik bekerja keras 2-3 tahun untuk cari rezeki dari kerja berpuluh tahun tp xde kemajuan diri... insyallah diri kita, kita yang tentukan..bukan bos kita, kwn kita...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul2 tu..saya setuju. Kita tak boleh duduk di bawah tempurung saje, perlu terdedah dgn cabaran dunia luar, jika tidak diri kita takkan maju. Lebih baik berusaha dgn keringat yg jerih supaya hidup lebih berkat.

      Delete
  87. It's not the gov who "corrupt" people.. but the people itself...

    ReplyDelete
  88. Bagus... Saya dari habis belajar xpernah terniat nk kerja dgn kerajaan...xmahu prinsip bergantung pada kerajaan... Interview jawatan kerajaan pernah pergi tapi yg interview masa lepas graduate tp yg jd interviewer tu kata saya xlayak kerja dengan kerajaan. xtahu sbb apa... Mungkin diorg ni mmg tahu kot saya ni jenis memberontak..

    Tp syukur lah Allah x pernah tempat kan saya kat jawatan kerajaan yg byk sendiwara semasa...Mmg btl awak cakap rezeki Allah ni sgt luas...

    Kerja sektor lain selain kerajaan lebih byk fighting spirit dr dok duduk bawah ketiak kerajaan.

    ReplyDelete
  89. just nk meluahkan.. 9 tahun abdikan diri dlm gov. demi jabatan tinggal anak laki sbb kerja. korban masa n tenaga demi jg nm baik jbtn. usaha tanpa kira masa demi kpi org atasan.. sanggup dtg keje 2, 3 pagi bila dipanggil.. sampai masa first time mohon cuti jaga anak setahun " tidak diluluskan" dgn alasan tidak munasabah.. ermm anda rasa... kebajikan pekerja gov tidak dijaga sebenarnya.. that why ade yg pekerja dlm gov ne yg mendtgkn masalah, melmbtkn2 proses, kejap2 hilang, mengular... hehehehe (sy tk la mcm tu) tp bila dh kene kt diri sendiri baru tau die punye kecewa tu mcm mn.... perhhh.

    ReplyDelete
  90. Saya baru sahaja kerja dengan kerajaan. hari pertama dapat surat penempatan hidup rasa sangat tak betul. jujur saya cakap taktahu kenapa. saya positifkan diri. demi ibu bapa yang sangat sangat bangga anak dapat kerja kerajaan. tapi saya tak sedap hati. hari pertama bersama rakan-rakan ketika pooling okay lagi. bila ditempatkan dibahagian, perasaan off tu datang lagi. tiba-tiba menangis. saya positifkan diri lagi. minggu pertama kerja saya 24 jam rasa tak sedap hati. stress. menangis tiba-tiba. selepas sebulan menahan diri, saya jumpa kaunselor. mintak tukar. mintak pandangan kawan-kawan. saya beranggapan mungkin faktor environment yang membuatkan saya sangat terkejut *macam ni ke kerja di government*. apa apa saya salahkan diri saya dahulu. mungkin tidak kuat. atas faktor stress, saya ditukarkan tempat lain selepas lima bulan. keadaan masih sama, tapi perasaan dapat dikawal dengan bantuan ibu bapa. saya banyak berfikir kenapa saya tak bersyukur, kenapa saya stress dan tak ikhlas? doa solat hajat hari-hari. fikir nak berhenti kerja tu sejak minggu pertama bekerja dah fikir. tapi saya risau pandangan ibu bapa, ekonomi sekarang dan kewangan. hanya tunang saya memahami mungkin sebab dia bangsa lain so tak kisah kerja kerajaan ke swasta ke sama je. saya selalu rasa ini dugaan Allah nak bagi pada saya atas kesilapan lalu. tapi perancangan saya akan bertahan untuk 6 bulan lagi. passion saya masa di universiti yang sanggup kerja siang malam tapi happy stress free dah hilang macam tu sahaja. dulu suka motivate orang happykan orang walaupun busy sentiasa ada masa untuk semua orang sekarang, masa ada, tapi happiness and positivity tak disebarkan. Alhamdulilah jumpa blog ni. sebab selalu ingat saya sorang je ke bermasalah. semua komen dan blog sangat membantu menaikkan semangat dan membuat keputusan. semoga Allah sentiasa bersama kita. Wallahualam.

    ReplyDelete
  91. Terima kasih utk entri yg trasa sgt dekat di hati dan memberi inspirasi ni. Alhamdulillah, i'm not alone. Jazakallah.

    ReplyDelete
  92. Assalamualaikum...kebanyakan yg Komen Ni kerje sektor gov ea...lepas grad tahun 2010 dlu 2 tahun saya menganggur gara2 nk keje gomen. Berpuluh kali saya mohon spa, periksa kpli dpli, temuduga majlis. Semuanya xda rezeki. Saudara Mara sepupu ramai keje gomen. Selalu kne perli sbb diorang dpt keje yg terjamin Dan Ada pencen. Dikala sepupu2 Dan rakan yg keje gomen berkahwin Dan pakai kereta Besar time Tu saya xpunya apa, cuma Ada motor Kris burok bawa kesana kemari mohon segala kerja Dan temuduga gomen Dari jawatan sekecil gred 11 sampailah ptd. Sampai satu masa dah mcm xda sapa pun yg peduli kt saya. Ramai member n sepupu jadi Cikgu, pegawai, dlm sektor awam. Sampai satu tahap saya pajak sebiji kereta myvi pakcik Dan saya buat bisnes sewa kereta di kg halaman di Batu pahat. Saya jalankn sebulan Dan dpt untung sekali ganda...saya teruskan dengan menambah kereta guna cara yg Sana. Alhamdulillah 4 tahun saya bisnes skrg dah Ada 34 biji keta sewa. Rezeki Allah luas. Kita xtahu bila rezeki Kita Akan datang. Dan jgn terlampau bergantung pd satu perkara sahaja

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamduillah :) nnti share ilmu busines hehe leh? Hhaha

      Delete
  93. Bila baca entry ni sy jadi semangat nk berhenti keja govt. Sy baru 9 bulan keja, blum confirm lg. Mula2 ingat nk unpaid leave dulu lps tu baru resign. Sbb peluang kat luar sane lg besar, lg happening, sesuai dgn jiwa sy yg dah berpuluh2 thun keja swasta ni. Rezeki Allah luas, bukan di govt saje.sbb selama 9 bln di govt ni sy rase gaji sy tak berapa bersih,stress dgn senior wlaupun drg adalah org bawahan kita. Office politik mmg sgt kuat, drg blh berpuak2 & menghasut org atasan kita membenci kita. Alhamdulillah skg dah intai peluang di negara org, moga dipermudahkn segala urusan..ameen

    ReplyDelete
  94. Bila baca entry ni sy jadi semangat nk berhenti keja govt. Sy baru 9 bulan keja, blum confirm lg. Mula2 ingat nk unpaid leave dulu lps tu baru resign. Sbb peluang kat luar sane lg besar, lg happening, sesuai dgn jiwa sy yg dah berpuluh2 thun keja swasta ni. Rezeki Allah luas, bukan di govt saje.sbb selama 9 bln di govt ni sy rase gaji sy tak berapa bersih,stress dgn senior wlaupun drg adalah org bawahan kita. Office politik mmg sgt kuat, drg blh berpuak2 & menghasut org atasan kita membenci kita. Alhamdulillah skg dah intai peluang di negara org, moga dipermudahkn segala urusan..ameen

    ReplyDelete
  95. assalamualaikum semua..saya pun berkongsi mengenai saya dan masalah saya berkerja di sektor gomen..saya berkerja juruteknik It disektor tersebut..masuk ke bulan nie..dah tiga bulan...unit sya..sya sorng jadi jurutenik kt sini..agak sukar nk jaga pc gomen nie dua jabatan..105 pc total nk kene jaga..pening sya..sbb sya x biasa sume nie..haha..tekanan tu sya nk kongsikan x de sesiapa kt situ..sbb masing2 dgn hal masing2..tu sya memilih untuk berhenti..sya ambik kontrak saja..bukan tetap..tp sya dah nmpk kelemahan sya di sektor nie..sya dah mula hilang mood nk ke tmpt kerja..harp2 masa hdpan sya lebih cerah slps berhenti sektor nie..insyallah

    ReplyDelete
  96. Saya pn nk bhenti gov ni .kje polis ingtkn mcm cite gerak khas..mati2 ingt kje sebijik mcm tb tu..tpi bile da masuk ..hmmm! Harem..tu xleh ini xleh..cuti susah smpi gaduh2.arahn berubah2.nk keluar daerah pn susah..
    Btul kata owg ,da masuk baru tau..
    Patut la ade sestgh ank anggota xminat masuk inform ni..rupe nye..biar la taruk pilihn pling2 terakhir unifrm ni...

    1 je nk ckp pgkt,knderaan atau rezeki setinggi gunnung ke
    Klo xberkat atau bhgia. .xd mkne kehidupn btul?

    *Ibarat rumah yg besar tpi kosong*just ingt rezeki dn kbhgiaan itu dtg dri Allah*swasta gov are same,puck pgkal bsyukur (Y) peace no war -iktibar cuti 10hari-

    ReplyDelete
    Replies
    1. So awak da berhenti atau masih lg stay dlm pdrm...

      Delete
  97. Saya pn x tahan keje gomen 'kkm' ni sebenarnya.dh la keje bawahan h11 selalu ditindas mcm kuli batak je konon mengikut arahan pihak atasan dlm senarai tugas dh mcm balaci semua keja tarik h11 ni buat mcm haram..bila bt part time meniaga sebab gaji xcukup nk sara keluarga boleh pulak bos kata menjejaskan perkhidmatan padahal berniaga selepas waktu keje.dh xdpt berniaga ok la nk naik taraf hidup dgn sambung belajar boleh plak bos ckp klu menggangu prestasi keje kami xkan lepaskan..pala lancau gomen nk pertingkatkan staff sendiri sedangkang bos2 kerajaan ni cuba menyekat peningkatan pekerja bawahan dengan kuasa diorg untuk kepentingan sendiri nk capai kpi aleuto puihhhh

    ReplyDelete
  98. hemm.. Ini hari kedua aku keje semula selepas cuti tanpa gaji selama 3 bulan.macam2 aku rasakan.Hari nak masuk kerja semula malas giler sampai hari sepatutnya aku kembali bertugas aku tak hadir sebab demam(stessss kot,)haha.aku dah berkhidmat dgn gomen ni lebih kurang 9 tahun dan macam2 jenis dan ragam manusia aku jumpa.aku pun xpasti nak kategorikan manusia ni jenis macam mana.ada yg baik, ada yg best, ada yang sempoi dan ada yang macam2 lagila..
    Aku try la ikut bsnes kedai makan ni pastu bila da join team crew kedai makan...hemm penatnyaa la badan tapi xserabut otak..juz badan jer yang penat..lain dengan kje gomen ni..badan lemau otak penat..xtaula nape buleh jadik gitu..
    Niat nak berbisnes tu ada sentiasa..cuma bisnes yang dijalankan ni x berjalan seperti yang diharapkan..sale slow slow slow..haa camne tu.. bila sale slow slow slow xdpt la duit yg banyak seperti diharapkan..xdpatla nak expand bisnes seperti di rancang dan di idam2 kan.. banyak bebenor cabaran hidup ni..nawaitu unutk berhenti tu pasti ada cuma kena pastikan income bisnes dah mantap barula berani lepaskan jawatan ni..letih kalo gaji 3k jer zaman skang ni..susah nak adjust duit..nak budget itu ini pun haru jadiknya..botak gak kepala memikirnya...Ya Allah..luaskanlah rezki kami semua ini.amin....

    ReplyDelete
  99. Assalamualaikum, saya akan berhenti dari kerja kerajaan, tetapi saya terikat dengan kontrak kerajaan 4 tahun (tahun ini tahun ketiga saya, tinggal lagi setahun) tgk pula pekeliling baru boleh opsyen bila umur 40 tahun dan berkhidmat lebih 10 tahun...nak tanya pada sahabat semua, adakah saya perlu berhenti pada tahun depan atau tunggu umur 40 tahun, utk pengetahuan saya lahir tahun 1979. sekian terima kasih.

    ReplyDelete
  100. Tq utk entry ini. Suami sy dulu quit gomen lepas 7 tahun keje. Skrg suami minta sy pula quit lepas 3 tahun keje. Sb nya posting lain daerah walaupun dlm negeri yg sama, kerja shif cuti x tetap, anak2 tinggal dgn suami. Seksanya jiwa tiap kali nak naik keje. Kesian anak, kesian suami. Kos ulang alik, sewa rumah. Gaji xde simpanan lgsg. Harap keputusan utk quit ni adalah yg terbaik. InsyaAllah.

    ReplyDelete
  101. Saya juga baru 9bulan berkhidmat di sektor kerajaan. Sebelum ni 5 tahun di sektor swasta. Masa dpat govt gembira yg amat. Tapi sekarang sangat menyesal lepaskan kerja d sektor swasta dulu. Hidup smkin tertekan & tak happy. Sebab tempat posting jauh dari suami. Suami di tempat A, anak pula trpksa mak mertua yg jaga di tempat B. Sekarang kami anak beranak terpisah gara2 saya terima offer govt. Duit gaji sntiasa habis untuk ulang-alik jenguk anak. Cuti pun cpat hbis. Kadang2 pikir ini ke kerja yg di impi2kan selama ni. Dengan kerjanya sampai ke malam. Hujung minggu juga ada pnggilan tugas. Public holiday pun kena kerja juga. Saya sdih sbb masa dengan anak xda. Sgt2 dilema mampukah saya bertahan dgn keadaan mcm ni. Kalau berhenti nnti dikatakan tidak bersyukur. Tolak rezeki. Moga2 dipermudahkan segala urusan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klu gaji abis asyik ulang alik...cuti abis...xde makna keje..benti je jaga anak... klu keje tu boleh buat perubahan ekonomi keluarga lain la. Atau bertahan smpai dapat tukar.

      Delete
  102. Macam karangan dah komen2.. Aku akui keje kerajaan xsemudah yang disangka. Mantel kena kuat. Perangai orang pelik2 semua kena hadap baik yang atas bawah kiri kanan depan belakang. Cabaran macam2 bentuk. Aku stay sebab pernah kerja kilang dgn ijazah 4 tahun lepas gaji separuh dari ape yg aku dpt sekarang. Wife dlu kerja aku minta berenti. Mula2 ikat perut 3 beranak. Aku bersyukur je. Niat yang baik2, bagi khidmat sebaik mungkin, keluarkan sedekah zakat bantu mak ayah org2 lain. Tawakal jelah.

    ReplyDelete
  103. Aku mmg dah lama nak resign.letih hadapi kerenah atasan.kerja ke sana ke mari.btw aku polis.tak seronok seperti yang disangka.nak berhenti teringat loan aku yang hampir 300 ribu....ya Allah bantulah aku....

    ReplyDelete
  104. Sya nk berhenti kerja kerana sikap sya yg tidak boleh bekerja dalam pdrm. Sya mempunyai sikap negatif di mana sya menongkah arus dari pdrm. Sya tak pandai membodek sya tak reti nk berdaya saing. Sya biarkan rakan sekerja sya bercakap belakang ttg sya kepada bos sehinggakan sya dibenci sya tidak dipercayai.sya tidak dipercayai oleh org atasan sya pergi kerja tp sya tak di berikan tangujwab. Prestasi sya jatuh merundum. Sya pernah dikenakan tatatertib krn bbrp pekara. Sya tahu selama ini sya mkn gaji haram krn sya tidak berkeja setimpal dengan gaji 6k yg sya terima setiap bulan. Sya rasa sya penat hidup begini. Sya terlalu tertekan krn kebijaksanaan sya mula pudar. Sya tak mampu membuat kertas kerja yg diminta utuk dibuat sya spt bodoh dan bebal. Sya tak mampu nk menjadi leader dlm jwtn sya. Sya mula selalu sakit dan mencari alasan untuk tidak bekerja. Sya mula rasa sya patut mati. Sya sering memikirkan sya harus bunuh diri. Sya masih belum berkahwin...tp tekanan hidup dan perasaan ni maha kuat. Sya nk berhenti kerja tp sya takut ayah sya akan marah sya..ibu sya sedih..tp tekanan hidup ni membuat sebahagian diri sya mati. Sya cuba utk move on tp 10 tahun dlm.pdrm tidak mengubah sya jd lebih baik. Sya tidka punyai backup plan. Sya minta ditukarkan sya tidak dibenarkan. Sya di suruh stay dan bertahan. Huhuhu sya takut sya merosakan diri sya.

    ReplyDelete
  105. Saya skrg kerja kerajaan.rasa nak berenti.saya tak pandai membodek.sy dtg kerja buat kerja sbgaimana yg disuruh.tpi semua ckp sy membodek bos dgn pura2 rajin.saya tak tahu apa yg patut dibuat.saya cuma buat kerja tu sbb saya dibayar gaji.saya takut gaji saya tak berkat jika saya goyang kaki dan tak buat kerja.Sekarang sy di pulaukan,diperli,dikutuk dan diumpat.salahkah saya buat kerja saya?hanya Allah yang akan balas perbuatan mereka atas fitnah ini.

    ReplyDelete
  106. Saya pun nk berhenti jd cikgu. Dah 9 bulan sy mngajar tp sy x bahagia. Ade je yg tak kena. Sy dah 26 tahun. Tp sy slalu stress dan cepat letih.

    ReplyDelete
  107. Sy pun baru masuk keja govt. baru sangat tp rasa macam boring dgn suasana kerja govt, terlalu banyak masa digunakan untuk bercerita/ bergossip dan makan. Mcm dlm 8 jam hanya 3/4 jam saja bekerja, the rest of it habis kat gossiping. Mmg bukan semua bgtu tp bgtu lh yg sy alami, sehinggakan sy sentiasa mempersoalkan samada gaji yg diterima itu halal atau tidak oleh mereka yg seperti makan gaji buta. Maybe juga sebab sy xdpt blend in dgn budaya dorg yg begitu, sy jenis suka buat kerja, task oriented person n kurang sikit part socialising and gossiping apatah lg membodek ni. Insya Allah sy akan melepaskan jawatan dalam masa yg terdkat ni, walaupun sy tahu susah untuk mendapatkan kerja sekarang tp sy percaya rezeki Allah itu luas. Sebenarnya sy mmg tak suka keja govt b4 dpt keja govt ni sebab sy rasa bnyk corrupt, bila dah dapat betul lh apa yg sy rasa, kerj kerajaan mmg secure tp kalo bgni lh budaya kerja govt yg tak effective sampai bila2 pun malaysia takkan maju,

    ReplyDelete
  108. Saya baru kerja 5 hari...dan kerja yg diberi adalah luar dari skop tugas dari org atas...mungkin agak baru...tapi saya rasa tak ada hati dah...adakah berhenti adalah pilihan terbaik..kerja skrg dari spp dan sy akn iv utk spa..adakah ia akan berkait sbb baru 5 hari bkerja...sy stress dan tak tahu ape nak buat

    ReplyDelete
  109. Saya baru kerja 5 hari dan saya dapat iv utk spa..kerja skrg gunakan spp adakah akan ada masalah..saya tak selesa dengan kerja skrg..mohon pendapat

    ReplyDelete
  110. Saya dah berhenti gov juga..Alhamdulillah..lega hidup

    ReplyDelete

Comments